domingo, agosto 11, 2019

O ceo de Segovia



Descoñezo os trazos climáticos, altitudinais e xeográficos, os de presión e vento... e todos cantos sobre a cuestión poidan influír. Ignóroos en absoluto. Nin pretendo estudalos. Só sei que a luz que descende, entre nubes infantís, dende a cúpula de doce celeste atrápate en canto te vas achegando, entre manchas de ocre truncadas por máculas verdosas ou  amarelecidas, á porta de Arévalo e ollas, alá... empoleirados a milicia e o clero.

A primeira botando o bico sobre os cavorcos do Eresma como aguia abesulladora, acochada en niño pétreo e enlousado. O segundo  agatuñando cara ao  divino por calcarias agullas e pináculos, dende o outeiro máis encumiado da cidade e bordeando de santidade as reviravoltas fluviais. E alá, o lonxe, o pano verde pardo de acuarela, interrompido, aquí e alí, por oleosas pinceladas de níveo e refulxente albelo.

Na sala de investigadores, entre follas de servizo e expedientes de homes lexitimados para a violencia, bátenme nos ouvidos o son trepanador das metralladores que, naquel agosto de hai 82 anos, traía Mola para tomar Madrid. Alí, no Guadarrama, os milicianos madrileños, a peito descuberto,  cortáronlles o paso, ¡No pasarán!

Retirado do atordamento do relatorio de medallas e heroísmos burocráticos, encamiño por entre os arcos do acueduto ideado para gloria do imperio, erguido por indíxenas arévacos, supoño que xa, naqueles albores, manxadores de tostón. Vou na procura do consabido obxecto cerámico relembrador de viaxes proveitosas. Camiño baixo a sombra da historia entre ofertas insistentes de “judiones de La Granja”, “chourizos de Cantimpalo” e “garbanzos de Valseca”,incompatíbeis só cos espíritos tolleitos de luz celestial.

Achégome a uns cubículos que auguran artesanía feiral. Móveme a ansia de achar ese barro cocido popular que non esgote un minguado peto. Mais non. Alí quen está e Zimzelatum de Gondomar, con propiedade de Vincios, así de fronte, acompañado de artesáns de coiro de Melide e Monforte, da madeira da Estrada, outros do Porriño, coido que de teas,... e algúns máis que voou de entre os miolos. Unha sorpresa inesperada, o activismo artesanal amosado á beira dos granitos da magna canle acuífera. Mais non había barro cocido do meu interese.

Tras os comprensíbeis paseos de visitante entre boa pedra calcaria e escaso granito, apropiadas polos eclesiásticos ou para soleiras e lumieiras de palacios señoriais, camiño entre fermosas casas de adobe, tixolo e madeira, dunha potencia estética indestrutíbel tanto polos séculos como por fatuas modernidades. Nun recanto xudaico bato cunhas peciñas brancas con leves pinceladas de azul celeste. Está fechado. Haberá que volver.

Ao día seguinte teño fortuna, está aberto. Ollo, pregunto prezos, decídome. Quen nos atende inquire, só para confirmar, de que parte son vostedes? De Galicia. Claro. “Yo es que soy muy cunqueiriano”. O ceramista é escritor, narrador oral é bo coñecedor do noso. Os falares alónganse e revíranse sobre don Álvaro, regatean por onda Torrente, o conversador foi finalista do premio que leva o nome, van dar a Casares, ata desfacerse en gabanzas de Quico “Carreirán” Cadaval, a quen o ceramista-escritor-narrador acostuma convidar a “contar” baixo o ceo de Segovia. Na demorada conversa non se citou nin marisco nin albariño. Por aí adiante a cultura e a artesanía tamén se coñecen. Por certo, o magnifico conversador, ceramista e escritor chámase Ignacio Sanz. Acudirei a algún dos seus libros. A súa peciña branca con bordos azulados lembrarame para sempre o ceo de Segovia.

*Publicado en A Peneira, maio 2019

Ningún comentario:

Publicar un comentario