"Techo y comida" (2015) |
As
ideoloxías dominantes impoñen as súas linguaxes. A todos nos
convencen con que estamos nunha crise, como moitas outras, da que
poderemos recuperarnos se somos aforradores. Non hai outra, “There
is no alternative”, Margaret Thacher, dixit e os “austericidas”
impoñen. A gran falsidade é a mesma palabra “crise” que nos
abre a ilusión dun futuro que non existe; “No future” ouveaban
os Sex Pistols. Ben recuado andas, dirán algúns!. O certo é que
alí comeza a gran diverxencia (Krugman) e esta recesión?,
depresión? crise do capitalismo?, crise sistémica?... como queiran
pero, sen dúbida de ningunha caste, unha gran crise económica,
social e moral agravada pola derrota dos sindicatos, a ausencia de
posibilidades revolucionarias e a finitude do planeta. “Deixade
de mimar os super-ricos”,
clamaba Warren E. Buffet en agosto de 2011, o mesmo que en novembro
de 2006 advertía: “Hai
loita de clases, de acordo,” dixo Mr. Buffett, “pero é a miña
clase, a clase dos ricos, a que está facendo a guerra,
e estamos gañando.”.
A segunda fortuna persoal do mundo, o oráculo de Omaha, leva tempo
advertíndolles aos seus que non se pasen, pero seguen a facelo e non
deixan entrever outra actitude; miren vostedes para Grecia ou Madrid
e o seus espectáculos circenses para reter o poder e os beneficios.
Rocío
turra dunha maleta con rodas mentres sobe por unha costa de formigón
bordeada de lixo; á beira, o fillo, Adrián, tira doutra máis
pequerrecha mentres agarra, con tesón, entre man e peito os seus
bens máis prezados: un balón de fútbol e a vermella camisola da
selección. Diante non hai nada, nin chisco de esperanza. É a escena
final de “Techo
y comida”
(2015) a película de Juan Miguel del Castillo. A protagonista, nai
solteira, sen traballo, subsidio, nin axuda, non pode pagar o
alugueiro ata que a botan. Filme austero, honesto e sincero que
reflicte a brutalidade dunha crise sen saída, dunha miseria oculta
tras televisións, supermercados e teléfonos móbiles e no que
sobresae, mesmo diriamos é a película en si, Natalia de Molina que
dá corporeidade a un sufrido personaxe cunha admirable contención
fronte á evidente tentación da dramatización excesiva. A moza
xienense constrúe unha personaxe realista, sen afectacións, crible,
chea de dignidade e co extraordinario xeito de dicir das xentes
populares andaluzas que lle serviu para o recoñecemento, máis que
merecido, do Goya á mellor interpretación protagonista neste ano.
O
filme, absolutamente honesto, é unha das mellores radiografías do
aquí e do hoxe dunha xeración á que se lle prometeu todo e non se
lle deu nada. Mais é tamén unha estampa da solidariedade entre as
clases humildes, da frialdade funcionarial e da ocultación dos
dramas persoais ante a colectividade ensimesmada; aínda que poida
aparentar demagóxica a contención do relato fai crible a escena na
que Rocío lle di ao fillo que ao día seguinte teñen que deixar o
piso mentres se está a disputar a final da Eurocopa, 2012, de
vitorioso e avultado resultado favorable ao show celtibérico. Non
sei se sería demasiada tortura proxectala nun pleno do Congreso dos
deputados, aínda que coñecendo o cinismo que por alí circula
seguro que moitas das súas señorías non se darían nin por
aludidas.
Os
personaxes de Rocío e Adrián son froito da imaxinación creadora do
guionista e director do filme (Juan Miguel del Castillo), pola contra
os protagonistas de “La
gran apuesta”
están baseados en persoas concretas. Tanto uns coma outros son tan
reais como a crise na que andamos encerellados, aínda que situados
en postos ben diferentes sobre o taboleiro. Os americanos, raposos á
espreita das galiñas, marcharon coas mellores ao adiantarse ao
estoupido da burbulla inmobiliaria que arrastrou os bancos
americanos, e os de Europa, á crise de outono de 2008. Tampouco
cumpría ser tan lince. Moitos xa o anunciaran. Outros fixeron que
non vían: quen se atrevía a quitar a música? preguntouse un día o
ex ministro Sebastián. Algúns fixeron como os protagonistas do
filme; lembro o carpinteiro Manuel Jove que chegou a propietario da
primeira inmobiliaria de España e despois colocoulla, en 2006, a un
“pavo” que seica fora presidente do Real Madrid. Os chalés de
Miño ficaron para estragar a vista cando vas pola autoestrada pero
Jove é o maior investidor privado do BBVA, ademais doutras cousas.
O
filme dirixido por Adam McKay con reparto de luxo (Christian Bale,
Steve Carell, Ryan Gosling e Brad Pitt) e cinco nominacións aos
Oscar está baseado no libro
do xornalista Michel Lewis. O seu vertixinoso ritmo, que contrasta
nun filme que non é de acción, as constantes referencias a termos e
siglas de produtos financeiros e a narración na que se intercalan
tres historias ou tres grupos de protagonistas diferentes, demandan,
como mínimo, unha segunda visión.
Unha
produción Paramount é para o que é. Xa que logo o pouso final non
vai máis alá de que fomos enganados por unha panda de estafadores e
que todo se pode arranxar con maiores doses de honradez. Aínda así
o filme remata deixando no ar unha pregunta e unha afirmación, ambas
inquietantes: “Seremos capaces de permitilo de novo?” e “Ao
final botaranlle a culpa aos inmigrantes e aos pobres”.
Ningún comentario:
Publicar un comentario