Segundo avanzaba na lectura de Todo
canto fomos (Galaxia, 2016), a última novela de Xosé Monteagudo,
imaxinábame convertido nun mínimo e aparente sarillo, cos cóbados ben pegados
ao corpo e os antebrazos ben abertos sostendo unha madeixa de lá mentres miña
nai a desenleaba para dar forma ao nobelo. Na altura xa non beaba a ovellume
polo coto do Carrio; a res da aldea non subía cara a cima acirrada pola
rapazada pegureira; a roca parara de dar voltas e non se ensarillaban madeixas. Nos montes inzaron os
piñeiros, desapareceron as pericas e
a lá mercábase no comercio.
Rematado o meu estático
labor, a nai continuaba a calcetar, con
grosas agullas, aqueles abrigosos e coloridos xerseis, nas escuras noites. Que
mesturarse dúas cores era frecuente,
tres de cando en vez, cinco extraordinario. Isto último é o que fai
Monteagudo na súa novela, calceta cinco
fíos, cadanseu color,cada un deles autónomo para ofrecernos unha peza rematada
con primor. Eses fíos son un escritor do que non sabemos o nome, Amaro,
Carlota, Anxo e Maribel. Non fun o único ao que se lle viu ao maxín a imaxe da
nai/avoa calcetadora; véxase senón a recensión de Javier Tazón que consultei con
posterioridade á lectura.
Unha novela que procura,
segundo o autor, fuxir das “múltiples
razóns” que “dirixen a literatura galega non infantil nin xuvenil a infantilizarse
e xuvenilizarse” para
gañarse o favor (e incorporalos á literatura galega) de lectores formados,
adultos, que gusten de afrontar unha novela longa (527 p.) e
prefiran unha estrutura narrativa complexa, precisa, elaborada con tino, pulso
de cirurxián e visión de paciente montador de mosaicos. E, ao tempo, coa
pretensión de abranguer o devalar de todo un século, non para ofrecer un relato
histórico ou, nin moito menos, afrontar debates historiográficos coas formas
propias do relato literario, senón para
construír personaxes que teñen a súa propia autonomía máis alá das
circunstancias sociais e políticas.
A novela , dun xeito medido, está dividida en seis partes que á súa vez se fraccionan nunha manchea de micro-capítulos ensarillados como punto de calceta. Vai e vén no tempo e no espazo: dos anos vinte ao remate do século pasado; do enceto do século anterior ao franquismo; de Londres a Buenos Aires e, sobre todo, a Pontevedra e os seus arredores. Non hai pois unha narración lineal senón un puzzle, peza aquí, peza acolá que nos achega á vida cotiá duns personaxes cribles que se moven arredor dun feito que os marcará, tanto no antes como no despois. A guerra de España en Pontevedra. O paradigma da España do século XX. O gran trauma definitorio e definitivo. O axioma construtor da realidade pasada e actual, como a revolución francesa na historia de Francia, o III Reich na historia alemá ou a revolución de 1917 na historia de Rusia ou mesmo, como a francesa, no paradigma planetario. A sentenza do século é tamén a da novela.
Non é un relato sobre a
guerra ou sobre a persecución franquista. Cómpre ir desbotando xa a expresión
“represión”; no noso país non houbo acción previa que desencadease o ciclo
acción/represión, senón sublevación
militar, golpe de estado e persecución-exterminio das ideas encarnadas en
persoas como os protagonistas centrais do relato agás “o escritor sen nome”,
afastado temporalmente deste feito. Os
outros, os represores, ou os beneficiarios da represión, ou os que se sentían
cómodos no franquismo... aparecen só
como pano de fondo, fóra de foco, como figuras na néboa. Esta opción evítalle
ao autor caer nun maniqueísmo frecuentado en exceso.
Cómpre resaltar o esforzo de
documentación, o traballo de investigación e, ao tempo, o tino en evitar que
este chegue a anular a trama novelesca.
Neste senso son de salientar as
páxinas dedicadas ao labor de curtidor de Amaro, ás adolescentes actividades mariñeiras de
Anxo (en homenaxe póstuma a Luís Rei), as preocupacións pedagóxicas de Carlota
ou as atinadas descricións do ambiente de rúa ou dos faladoiros na Pontevedra
dos anos vinte.
E vaise tecendo. Os cinco
personaxes que habitan a novela, e algúns outros secundarios
como Filomena, que toma dimensión propia, ou históricos como Castelao ou
Bóveda, transitan polas páxinas con normalidade, móvense nos seus lugares e
tempos e, sen nos decatar, paséannos
polo século tráxico.
Amaro, emigrante ben novo,
enriquécese pola súa vontade no gremio dos curtidos, refuga a vangloria do
éxito bonaerense e regresa a Pontevedra para desenvolver un labor empresarial
no teatro, na prensa e na libraría. Carlota converte a súa profesión en vontade
de servizo transformador nunha escoliña de aldea e, tras o fracaso, nunha máis
pracenteira na cidade. Maribel, a sufridora, eterniza o amor e o pesar
xestionando a libraría. Anxo camiña dende a pesadume polo abandono dos labores
mariñeiros do pai ata as aulas do instituto cando Castelao interfire no deseño
rutineiro. O escritor de éxito descobre a historia da nai para reconciliarse
coa filla e enlazar pasado e futuro.
O “escritor sen nome” é o
único que narra en primeira persoa, converténdose nun arremedo de guía dun
relato que se vai construíndo, en parte,
a partir do diario de Carlota e dos cadernos de Amaro para desenvolver
unha trama , perfectamente dosificada, cunha tensión medida, que atrapa a nosa
atención e incita as nosas sospeitas
para ofrecernos unha resolución pouco
previsíbel, nun prodixioso entretecido
que non deixa ningún fío solto, e poñer o ramo a un romance aquelado, deses que
chegan ás túas mans e fican no maxín.
Ningún comentario:
Publicar un comentario