Comezo
a redactar esta nota o mesmo día (2 de xuño de 2016) que se vai
estrear, nunha sala comercial lisboeta, o documental longo Mudar
de Vida. José Mario Branco vida e obra
realizado
e producido por Nelson Guerreiro e Pedro Fidalgo. O filme seguindo o
itinerario da vida e obra do músico do Porto ofrece un percorrido
pola historia política e social do Portugal contemporáneo.
Non
pretendo nin glosar a obra musical nin a acción cultural, política
e humana do Zé Mario. Inmensa. Só dar conta de tres anécdotas que
vivín e deixan, na miña opinión, ben palpábel a enorme
personalidade dun músico,
creador de múltiple expresión e inmenso
home de escena así como o permanente compromiso dun loitador sen
concesións. Ora ben, aproveito para presentarllo tal e como el mesmo
fixo nese intenso alegado vital que é FMI;
dicía: “Sou português, pequeno-burguês, filho de professores
primários, artista de variedades, compositor popular, aprendiz de
feiticeiro, faltam-me dentes. Sou o Zé Mario Branco, 37 anos, do
Porto, muito mais vivo que morto, contai com isto de mim e para o
resto”. E recomendar a que non o fixera aínda que poñan a orella
e os ollos en cando menos Mudam-se
os tempos, mudanse-se as vontades
(1971), Margem
de certa maneira
(1973),
Ser
solidario
(1982),
o xa referido FMI
(1982),
e o seu último traballo en disco Resistir
é vencer
(2004). Coa primeira achega ao Zé Mario Branco procurarán saber do
resto da súa obra.
Trateino
fugazmente. Primeiro con motivo do festival que tivo lugar no
auditorio do vigués Parque de Castrelos, por mor de recadar fondos
para axudar na adquisición das custosas menciñas que precisaba o
Zeca Afonso cando a súa
enfermidade estaba xa moi avanzada. Un grupo
de persoas, Xico de Cariño, Manuel Álvarez, Xosé Manuel Estévez,
Antón Mascato e eu mesmo, co respaldo da Federación de Asociacións
Culturais de Galicia, a Asociación Cultural de Vigo e as Xuventudes
Musicais e a colaboración de moitas outras persoas dunha e outra
beira da raia organizamos aquela especie de macrofestival que comezou
sobre as cinco da tarde do último día de agosto e rematou avanzada
a noite do primeiro día de setembro de 1985. Doce horas de música e
poesía e máis de 20.000 persoas no público. Os detalles están
recollidos no libreto que elaborou Antón Mascato para acompañar o
dobre CD que editou Edicións do Cumio no ano 2000. Infortunadamente
non se puideron incluír as dúas pezas que interpretou o Zé Mario.
As fotografías que ilustran estas notas son de Xan Carballa, outro
dos “facedores” daquela xornada.
Unha
das condicións que puxeramos para dar cabida a tantas persoas que
xenerosamente se brindaran a participar fora que os grupos musicais
só poderían interpretar dúas composicións, mentres que as persoas
recitadoras/oradoras terían uns escasos minutos. O ambiente do
festival estaba xa animado cando subiu ao escenario o José Mario
Branco. Unha parte do publico coñecía os seus discos dos primeiros
anos setenta e oitenta e sabían do seu labor nos arranxos das
gravacións do Zeca ( Cantigas
do
Maio
(1971), Venhan
mais cinco
(1973), Fura,
fura
(1979)...). A este labor colaborador dedicouse con permanente
constancia facendo arranxos e/ou a produción de discos de Carlos
do Carmo,
Amelia Muge (outra das sorpresas do festival de Castrelos),
Sergio Godinho, Fausto e, nos últimos anos, de forma case
permanente, de Camané. O que non coñecía o publico era a súa
forza como home de escena. A súa actuación entusiasmou. El só
cunha guitarra elevou un ambiente que se mantivo “a tope” ata o
peche coa interpretación do Grândola,
vila morena,
con todas as persoas participantes sobre o escenario. Cando rematou o
Zé Mario, entre fervorosos aplausos, comezou a ouvirse o de “outra,
outra, outra....” que ao pouco converteuse nun clamor; o Zé Mario
retornou ata o micro e dixo coa súa forza declamatoria: “Disciplina
camaradas” e abandonou o escenario.
O
Zeca puxera algunhas condicións para que se celebrase o festival que
recollo do libreto citado de Antón Mascato “... tiña que
participar unha delegación de Timor Leste (naquel momento a
ex-colonia portuguesa fora invadida por Indonesia e estaba inmersa
nunha segunda loita pola independencia, acabarían expulsando os
indonesios -1999 e sería o primeiro estado soberano constituído no
século XXI; á loita deste pobo está dedicado o disco do Zé Mario
Resistir
é vencer),
a xente tiña que cobrar, e había que facer do acto unha enorme
reivindicación do galego. A representación do Timor foi de sesenta
persoas –nenos, adultos e vellos- , envoltos en vestidos
coloristas, a danzaren e cantaren, mesmo coa lectura dun comunicado
de denuncia da FRETILIN. Todos os participantes cobraron, cada quen o
que quixo; algún, como o impecable José Mario Branco, fíxonos a
conta repartindo a gasolina consumida por un coche de ida e volta de
Lisboa a Vigo entre as cinco persoas que viaxaron, o que deu un total
a cobrar de oitocentos escudos. Cobrado iso, xa podía contarlle ao
Zeca que “si, señor, que el tamén cobrara”.
Poucos
meses despois, novembro 1985, tiñan lugar as eleccións galegas.
Como nas de 1981, a esquerda nacionalista concorría dividida. O BNG
nacera tres anos antes e Xosé Manuel Beiras (que falara no festival
de Castrelos en representación dos organizadores) era o candidato
pola circunscrición coruñesa. Daquela os mitins políticos aínda
congregaban persoas que desexaban escoitar o que se dicía, coñecer
os candidatos, botar unha ollada e sobre todo acudían animosos e
animosas seguidoras. O BNG xogábase moito nesas eleccións despois
de que os tres deputados do BN-PG-PSG foran expulsados do Parlamento
por negarse a obedecer un regulamento aprobado con posterioridade a
ser electos deputados. A outra candidatura, a do PSG-EG, estaba
encabezada por Camilo Nogueira.
O
BNG entrou en contacto con José Mario Branco para que coas súas
cancións puxese o ramo aos actos electorais, coido, que nas sete
cidades máis grandes. Se non me trabuco, e tampouco é cousa de
maior importancia, coido que o último, o “peche de campaña”,
como se dicía, foi en Vigo. Non lembro o lugar. O Zé Mario pasou
aqueles días percorrendo as nosas cidades, coñecendo activistas e
entusiasmando o publico que acudía aos actos dunha forza política
que era unha dubitativa incógnita.
A
campaña electoral rematou. Alguén me entregou un sobre fechado para
facerllo chegar ao noso músico. Era a compensación económica que
se acordara. Citeino nun local, ben sinistro por certo, da rúa
Loriga, en Vigo. Nun pequeno despachiño, inzado de vasoiras e
caldeiros enzoufados en cola, paus para pancartas, propaganda
impresa, papeletas, sobres e tarecos de utilidade semellante,
fíxenlle entrega do sobre. Coidei que a cousa xa estaba. Para a miña
sorpresa acadou unha cadeira e sentou; fixen o mesmo, ao outro lado
da mesa. Abriu o sobre e púxose a contar os billetes. Sorprendinme
ante unha actitude que tomei como desconfianza. Esta foi en aumento
cando, rematado o inicial reconto, volveu comezalo por segunda vez. O
Zé Mario é home serio e de abastado bigote. Mais desta vez o repaso
dos billetes non chegou ao final; parou xusto na metade. Colleu os
dous feixes de papeis asinados polo Banco de España, entregoume un
deles e díxome: “Isto é o meu contributo á campaña do bloque”.
O Mascato, que estaba presente e pasara aqueles días levándoo dun
sitio para outro, lémbrame a cara de apampado que se me puxo.
Sabiamos que non lle sobraban.
Fiquei
con ganas de baixar ata Lisboa. Agardo poder ollar, calquera día, o
documental sobre este home que me impresionou hai tantos anos. Sei
que a Margarita Ledo, que tamén estivera aquel día en Castrelo,
anda a facer xestións para proxectalo na sala Numax compostelá.
Mentres agardo, escoito a súa música e a súa voz que me di con
Camões,
“Mudan-se os tempos mudan-se as vontades”.
Ningún comentario:
Publicar un comentario