Xa
me parecía que iamos vivir un dejá vu siciliano.
O
primeiro en levantar a lebre foi un
ínclito exalcalde “popular” grovense, de cuxo nome non merece a pena
lembrarse, que saíu do seu agocho para demandar o secuestro cautelar do relato
xornalístico de Nacho Carretero, Fariña, publicado en setembro de 2015.
Dous anos despois decatouse de que estaban a vulnerar o seu dereito ao honor. A
retirada do libro foi unha puñetada para a editora e para Carretero e unha
bendición para Antena 3 que, presta e solícita, reprogramou, adiantou a emisión
da serie e ante o éxito xa lanzou a primeira tanda de capítulos ata con
suspensión da proxección na semana das festas moradas. A posterior e última,
polo de agora, detención de Sito Miñanco, o traslado ao cuartel da Garda Civil
de Oubiña para declarar sobre non sei que, o asalto á casa dos Charlín...
semellan formar parte dunha conxunción interestelar para elevar a cota de
pantalla da serie que, por outra banda, na miña opinión, non precisaba desas
axudas pois íase defender por si soa, tanto por afastarse desas series cutres
que acostuman promover as cadeas privadas españolas, cutres como as súas
elites, como por achegarse ás grandes producións da HBO, Netflix e demais, e
non só todo está matinado senón que a creatividade brilla en cada recuncho.
Sobresaínte
posta en escena, a ambientación, as paisaxes, o vestiario, os coches, os terzos
de “estrella”... Todo en enxebre, en país, dende a produtora aos actores,
algúns en plan estelar, a música, o elevado número de actores e actrices, a fotografía,
a dirección artística e, como ramo, non podía ser doutro xeito, en “esencia” de
país, o emprego diglósico da lingua, a vertixe a filmar na lingua propia que fan
tan pouco cribles os xiros empregados como simboloxía identitaria como pouco
aqueladas as disputas entre Miñanco e Terito en castelán. A “identidade feble”,
propia de nós, maniféstase unha vez máis.
A
poeira erguida pola demanda e a estrea da serie volverán retrotraernos ás
épocas do fume e da fariña; lembrarnos que na Arousa mercábanche os décimos
premiados na lotería polo duplo ou triplo do premio; o que gañabas deixando a
chave do galpón ou da casa de verán; a Marcial o da motora, o, seica, fillo de
Terito; coches, motos e forabordas con varios motores; restaurantes e luxos;
alfombras persas que a dona da casa non deixaba pisar; comedores pechados con
chave porque só eran para ensinar; pero tamén, unha mocidade desfeita,
entregada, derrotada, de zombis adolescentes, de morcegos adoecidos polas
primeiras raiolas de luz; de desaliño, desleixo, vómitos e sucidade.
Volveremos
remontarnos á Sicilia, ás mafias, aos clans enxebres, a nomes coñecidos, ás
necesidades de reprodución das vellas elites franquistas e dos empurróns das
novas que querían a súa raiola de sol en forma de cartos para ter poder; ao
éxito mundial da caste albariña estercada con billetes fumegantes ou
enfariñados; ás bateas millonarias; ás cetarias
e depuradoras que tiraban o prezo do marisco...
Mais
terémonos que seguir preguntándonos, tamén despois de ler o libro, tras
seguirlle a pista á reconversión do fume en fariña, de onde saía a
máis perversa de todas aquelas substancias, aquela que se espetaba unha parte
da mocidade inconformista da Compostela dos últimos anos setenta, aquela que se
difundiu como un andazo polos barrios
proletarios de Vigo nos oitenta, aquela que arrasou vilas como Monforte; aquela
que laminou vidas, estragou familias,
limitou ilusións, castrou conciencias; aquela que segue sumida nunha inexplicable
escuridade. Segue sen aclarase de onde procedía a heroína que matou os fillos
das valorosas nais de Érguete.
Sabemos
ben de como chegaba o Winston, sabemos dos ires e vires de Oubiña co seus
fardos de haxix, do diñeiro escondido na “vigha” segundo a defunta vampiresa
Esther Lago, coñecemos as aventuras colombianas de Sito Miñanco e os seus
rallys entre bateas; mais as referencias á heroína son moi escasas nas case
catrocentas páxinas do libro: unha á “charlina” e outra aos búlgaros. É todo? quén
a introduciu?, quén a distribuíu?.
Seguimos
a descoñecer a súa parte máis sinistra e horríbel. Aquela que levou a Nico, un
mozo que tratei e do que un día recuperei a súa memoria ao velo na capa dun Futuro imperfecto (Xerais, 2010), o
brutal relato escrito polo seu amor, Xulia Alonso.
Descubriume,
pola contra, o libro de Carretero (Libros del OK, 2015) dous aspectos dos que,
en parte, non me decatara. Por unha
banda, que o asunto do tráfico da cocaína segue máis ou menos igual, só que
agora os narcos son máis discretos. Pola outra, que a cantidade de mortos arrastrados
nas disputas interclánicas, ben lonxe dos números das grandes estruturas
mafiosas, asustan un pouco cando ves a pinga-pinga que Carretero vai anotando.
·
A Peneira, Abril, 2018
Moi ben anotado, Carlos
ResponderEliminar"Perversa substancia", "se espetaba unha parte da mocidade inconformista", "laminou vidas", "matou os fillos das valorosas nais de Érguete". Dotar a un objeto inanimado de una voluntad de la que carece, le quita toda la responsabilidad a quien mete esa sustancia en una jeringa y se la autoadministra. Los narcotraficantes tampoco son vectores de un virus que mata a la juventud.
ResponderEliminarÉ evidente pedro que o contexto social non "determina o comportamento individual" pero si que o condiciona e sobre todo o explica. Grazas pola túa lectura.
ResponderEliminar