Fendas nas cores. Técnica mixta70X50. En homenaxe aos nove asesinados na Volta de Baredo |
Non lembro ben cando nos coñecemos. Ou, mellor dito, a
primeira vez que falamos con sosego. En Gondomar, se baixas á Paradela, coñécese
todo o mundo, agás os que non queren ver. Pero si lembro de que falamos. Foi
por amigo interposto, ben o sabes que nos andaba a furar no caletre por mor de
facer unha asociación cultural no Val que servise de retroalimento ao seu
proxecto xornalístico d´O Miñor, e que denominaba, cun exceso de ringo rango,
Instituto. Era o Nano Cambeiro, que che vou dicir que non saibas. Foi el quen
me indicou, despois da constitución formal do Instituto, que en Gondomar con
quen se podía falar era con Alfonso Soliño Troncoso.
Daquela, van alá máis de 20 anos, porque o Instituto debe
andar preto de cumprilos, levabamos un tempo acochándonos nestas reviravoltas
miñorás entre ríos, vales, chans e outeiros, e ti, un gondomarés, gondemarense
ou gundemarino, ou como queiran que digamos, de nación acóllechenos coa
naturalidade de quen percibe que a semente dá froitos se se coida con
xenerosidade. E a túa desbordaba o caneiro da levada do Bravo como cando a
enxurrada do Zamáns inunda a praza de Bar Boo. E daquela botaches todas as mans
e chamaches a todas as portas que coidabas se podían abrir.
E fixéchelo tendo que resistir embates. Lembras? Viñamos
de inventar unhas paseatas a semellanza do Seminario de Estudos Galegos,
inspiradas por Lois Tobío, ben sabes de quen falo, do grande entusiasta do noso
veciño don Diego de Gondomar, e que
andando o tempo sentimos revivir cada día no que algún veciño ou veciña nos
comenta que foi ao Lois Tobío ver tal ou cal cousa.
Chamámoslle Xeiras. Non sei se foi o primeiro ou o
segundo ano. Lembralo ti? Si acordo que foi a primeira que se converteu nunha
especie de procesión laica. Argallárala ti. E ti foras quen a guiaras. E alí
encumiados nos chanzos da escada da casa do concello, diante do teu lugar de
traballo, comezaches a falar e un balbordo inxusto remexeuse entre as fileiras
recuadas: “ No entendemos. En castellano!” Ollámonos, con certa, non moita,
sorpresa e aguantaches, resistiches o embate de quen nos quería anular como
nación-cultura e reducirnos a simples obedientes asalariados desposuíndonos da
nosa dignidade de activistas da cultura. Resísteches e resistimos. Ao remate do
día lémbrote feliz, quizais como nunca te volvín ver, e iso que tiveras que volver resistir, non sei
se lembras, os sutís matices de altura ante a autoridade condal nas escaleiras
do Pazo.
Ben me decatei daquela que non gustabas da representación
ante o público. Reflexión e representación non sempre se complementan. O teu é
a reflexión. Aínda me decatei máis cando che tocou actuar de embaixador do teu
admirado profesor na Coruña, Manolo Gallego Jorreto ou cando tiveches que facer
de mestre de cerimonias daquela exposición auroral que argallaches con
sapiencia de experto comisario, na luminosa entrada do IES Agua da Laxe, na que
con moito esforzo e máis paciencia fuches quen de axuntar seis artistas miñoráns
cando menos de acollida. Ao velas agradan, Quae visa placent, chamácheslle. A
min, xa sabes, gustábame máis “Dá xenio velas”. Van alá tres lustros.
Foi unha sorte poder colaborar contigo naquela exposición
e aprender tanto cos teus razoares, de
idas e voltas, entre ducados e ducados nos dedos da nerviosa man, forte, tensa,
pura febra de quen ía remoendo as decisións para retornar ao día seguinte cun:
Mira Carlos, isto imos facelo así!.
Non sei se antes ou despois dixécheslle ao Cruceiro de Mañufe:
“Mantente
firme contra a modernidade esquecediza e irrespectuosa; que non te afogue nin
desprotexa, que xa basta de loucuras ao teu redor. Ten fe porque, a pesar da
túa avanzada idade, sempre haberá alguén que te coide e mime, con amor de
fillo, para que perdures nos séculos.
Por min
queda prometido.”
E rematabas retornando á única patria de cada un de nós:
“Sabes?
Que medo me daba a túa serpe verde cando era neno!”
Sabías ben o que lle prometías ao cruceiro, que a
modernidade non pode esgallarse da tradición; que tan papaleisóns son os
fetichistas da modernidade como os nostálxicos da tradición; que terra e tempo
van xuntos, pero que somos máis fillos do noso tempo que dos nosos pais; que
entre tradición e vangarda non pode haber escisión; que a contemporaneidade ou
bebe nas tipoloxías pretéritas ou fica en moda temporal de pasatempo. “Coidar e
mimar” dis, coñecer, estudar e conservar as vellas formas, as vellas
construcións, non imitalas extemporáneamente, reproducilas fóra de contexto ou
coa perversa nostalxia do novo rico.
Embarcámonos nos libros de fotos, naquel fermoso Gondomar, o son do río, para o que andaches a recoller e
seleccionar vellas imaxes, que serviu para recuperar con sosego ao Lucas de
Chaín que a partir daquela andou polo mundo en exposicións diversas.
Na túa constancia, como a toupeira fura, fura, conseguiches
facer realidade aquela túa ilusión de dotar a Gondomar dunha sala de
exposicións merecente de tal nome e, de paso, sacar o Instituto da súa
precariedade. Encargácheste, co tesón e ilusión de sempre, primeiro de
conseguir a cesión do local, despois de imaxinar os espazos e procurar
solucións, logo de sometelas a unha disciplina orzamentaria excesivamente
ríxida. Máis tarde de acometer a ampliación. Eu xa arrombei nos cuartos escuros da memoria aqueles case dous anos de
ires e vires, de aforrar por aquí e por alá, de procurar solucións, ata que
puideches retomar as obras que realizou a empresa de Benido. Daquel orzamento
raquítico ata tíraches unha parte para amoblar o local. E houbo sala de
exposicións en Gondomar e converteuse na envexa das xentes da arte e da cultura
en todo o país. Temos que quedar para recordar como fora aquilo ata rematar
naquelas liñas ensarilladas como unha rosa que significaban a recuperación da
Ponte de Rosas, que non sei se eran rosas ou rozas. E Estévez imprimiu a gran
escala a foto das mulleres a lavar no río que empregaramos na capa do Gondomar,
o son do río. Todo ficaba como concluído en espiral constante de futuro.
Teño á beira da miña mesa de traballo, para pousar nel os
ollos de cando en vez, un cubo de bronce do que emerxe unha media cana a xeito
de pluma ou pincel creador; aínda
conserva no seu interior un chisco da area da fundición. É o número 18 das 31
que se fixeron. Foi, lembras, a peza coa que se agasallaron os primeiros
relatores da primeira tempada daquilo que foron as Tertulias do IEM. Houbo que
mudar de material, que o bronce era luxo de máis. Pasaches ás madeiras nas que
es mestre avezado; seino ben cando ollo a peciña empoleirada nos estantes do
salón da miña casa. Durante anos o ritual repetiuse: a media tarde do primeiro
venres de cada mes, Alfonso Soliño --se paro aquí, dirasme, Troncoso, que tamén
teño nai-; pois digo que un pouquiño antes de comezar a Tertulia, chegabas coa
peza escultórica nunha discreta bolsiña e cun sobriño branco inmaculado que acochaba
no interior unha cuartilla co título, os datos técnicos e un breve texto sobre
a concepción da obra.
Sempre vin naquel
teu exercicio de discreta e constante colaboración a forza interior de quen ten
en alta estima os comportamentos éticos, porque
resistiu as tentacións da banalidade, de quen é sabedor de que tras o
“nulla estetica sine ética” vai máis alá do postureo de artista e sinala o
profundo compromiso coa verdade doa artista e da persoa.
A galiña azul. Un conto, de Alfonso Soliño Troncoso; 2004 |
O outro día, cando nos despedimos en Sabarís, alguén,
cando nos vexamos xa che direi o seu nome, díxome que eras un valente.
Referíase á túa condición de porteiro de balonmán, aspecto de ti que eu case
descoñecía. Logo, matinando, decateime de que a túa valentía vai moito máis alá
da cancha dun pavillón deportivo. É un valor enxertado na forza da ética, mesmo
rigorosa, podería pensar alguén.
Alfonso Soliño Troncoso comenta con Kristina Berg a súa homenaxe a Casares o día da inauguración |
Por hoxe vou rematando, Alfonso. Sabes que me lembro
sempre de ti cando ollo os ladrillos cerámicos cos que dótaches de
personalidade as beira rúas da vila e cada vez que me ilumina o azul do que
tanto gustabas e que lle puxeches á reelaboración da galiña de Casares e matino
no ben que ficaría na coelleira aquel polbo xigante que fíxeche en cartón para
que un día fose en aceiro cortén e que polo de agora non puido ser.
O dito, Alfonso, ata máis ver. Unha forte e tensa aperta
de buxo.
PD: Teño que dicirche que como ti, na túa constante
resistencia á exposición publica, non cumpriches co compromiso de expoñer na
sala de exposicións da Ponte de Rosas como te comprometeras con Fino e o teu
irmá Antonio, este agasallounos cunha magnifica mostra, sempre contida, como
sabes que é el. Ven mirala pronto e falamos.
Aburiño.
Gondomar de Miñor 9 de febreiro de 2019
Ningún comentario:
Publicar un comentario