O pasado 20 de novembro
cumpriuse o corenta cabodano da morte de Franco. O próximo 18 de xullo será o
oitenta aniversario do comezo da guerra de España, perversamente denominada
“civil” coa pretensión de ocultar a realidade dun golpe de estado (unha
sublevación militar-fascista) auspiciado por certas elites económicas,
autoridades eclesiásticas e unha maioría do exercito para impedir a
consolidación dunha república democrática e dun estado formulado ao marxe do
modelo uninacional; ao tempo que pretende ignorar a súa contextualización
internacional: crac do 29, Gran Depresión, auxe dos fascismos e Segunda Guerra
Mundial.
Dous ciclos longos que ben
poderíamos denominar “franquismo” (1936-1975) e “postfranquismo” (1975-2008).
Mesmo se queremos concretar, de xeito innecesario, dende o 18 de xullo de 1936
ata a data da morte de Franco, o primeiro; dende esta data ata o 15 de maio de
2011, en que tomou carta de natureza a mudanza política que estourou coa crise
do 2008, o segundo.
Corenta anos con Franco e
outros corenta sen el. Nesta simple afirmación, que a unha grande parte da
cidadanía española non lle chocaría en exceso, está resumida a cerna do réxime
do 78, deseñado e construído baixo a alongada sombra do ditador. O franquismo
foi unha ditadura terrible que non deixou de matar ata poucos días antes da
desaparición física do ditador pero tamén unha construción cultural, política e
ideolóxica (o uninacional-catolicismo-militarismo) que impregnou a vida da cidadanía
española durante corenta anos e coa que non só non rematou a denominada
“transición” senón que a consolidou tras o 23F no que a monarquía, restaurada
polo ditador, quedou lexitimada como elemento de reconciliación bendicida e
antitética coa República xeradora de guerra, división e enfrontamento. Tanto
confusión debería comezar a aclararse aínda que sexa tarde, excesivamente
tarde.
A Gran Depresión levou,
politicamente, o mundo á extrema dereita en case todo o planeta e iniciou o que
se ten denominado o ciclo dos fascismos que a “alianza insólita”, diría
Hobsbawn, entre comunismo e capitalismo liberal derrotou en 1945. Este, o
fascismo, sobreviviu, cos seus matices, en España e Portugal. Nos estados
ibéricos o remate non foi idéntico: o 25 de abril puxo fin ao salazarismo; o
réxime do 78 deulle pulo as novas, e vellas, elites neofranquistas. Nisto
consiste a “diferencia española”: a ameaza dunha nova intervención militar
alicerzou o pacto entre sectores do franquismo e do antifranquismo. Non é tempo
de xulgar aquel momento, senón de coñecelo. Aínda que andemos moi encerellados
e acelerados nestes anos de cambio de ciclo, cumpriría aproveitar a infausta
celebración para revisar un relato en gran medida descoñecido e, en boa parte,
inzado de mentiras.
Fariamos ben en lembrar a
Hobsbawn: “Os historiadores serven para lembrar o que outros queren esquecer”.
Tamén a Marx cando nos lembrara que a historia non se repite a non ser a xeito
de farsa, pero tampouco deberíamos esquecer aquela ironía de Mark Twain de que
a historia non se repite pero as veces rima.
Ningún comentario:
Publicar un comentario