Dentro
de cinco días cúmprense 85 anos da proclamación da II República
española. Dentro de algo menos de catro meses será o 80 aniversario
da sublevación militar e fascista contra o réxime democrático.
Ambos
acontecementos semellan cousa de tempos ben recuados, dun pasado
afastado. Sen embargo os dous seguen ben presentes tanto na sociedade
española como entre as elites políticas e na mentalidade da
cidadanía.
Cando
menos para tres xeracións. Aquela que poderiamos denominar “nenos
e nenas da guerra”, nacida antes de 1939 (aproximadamente uns catro
millóns de persoas en todo o estado; en Galicia sobre unhas
300.000); a dos “nenos e nenas da autarquía”, nacida entre 1939
e 1958, os máis novos teñen un chisco menos de sesenta anos (preto
duns nove millóns de persoas no estado e de 600.000 no noso país);
e a dos “nenos e nenas reformistas” nacida entre 1959 e 1973 (uns
nove millóns e medio de persoas no conxunto; en Galicia sobre unhas
700.000). Só a cuarta xeración, a das persoas nacidas despois de
1973, as maiores con algo máis de corenta anos (uns 12 millóns no
estado; entre nós algo máis de 900.000), manteñen, en parte, unha
distancia, non só temporal senón sobre todo mental, cos feitos
acaecidos hai oito décadas e a súa prolongación ata o presente.
Tres
destas catro xeracións viviron baixo esa especie de anomalía
histórica que foi o franquismo e protagonizaron o restablecemento da
democracia nun, tamén anómalo, proceso que demos en chamar
“transición, que “transitou” baixo a permanente ameaza dun
golpe militar (que simulou un fracaso para triunfar) e o temor a unha
nova guerra.
Só
esta cuarta xeración, a protagonista dos acelerados cambios que se
están a producir na vida política española nos últimos anos,
precipitados pola crise económica de 2007 que tomou corpo no Estado
Español a partir de 2011, semella ser quen de arrombar pasados
temores, afastalos do presente e nun saudábel, pero tardío e
precipitado, exercicio de memoria distanciarse dun xeito definitivo
das anomalías de España das que logo falarei. Este proceso estase
a producir dun xeito máis nidio nas nacións da periferia e na gran
concentración urbana madrileña.
É
probábel que se entenda mellor a que me refiro cando falo da
anomalía española se nos situamos na actualidade máis inmediata.
Por que non hai goberno, aínda, en España? Unha persoa sensata
respondería: ti deixa, deixa... que estamos mellor así.
Falando
en serio e abandonando a sensatez. Como é que os dous grandes
partidos que se alternaron no poder durante case corenta anos, con
proxectos político-económicos semellantes, que suman unha amplía
maioría de escanos, que esa é a única aritmética parlamentaria
que garante unha xestión sosegada, non se dán posto de acordo?
Avinzas con certas similitudes fixeron, hai tempo, posíbel a
“cohabitación” en Francia, e acordos case idénticos facilitan a
Große Koalition na Alemaña de
hoxe. Na miña opinión, non é doado, non porque uns sexan
corruptos e outros inmaculados (nisto andan á par), nin polas
diferenzas evidentes en materias de dereitos individuais e menos
patentes en asuntos sociais. Non, non se poñen de acordo porque
houbo II República, guerra e franquismo. No caso de acordar será
porque as elites económicas, atemorizadas, o ordenen.
Un
ilustre pensador liberal italiano, Benedetto Croce, escribiu: “Toda
historia é sempre contemporánea”. O seu discípulo marxista,
Antonio Gramsci, sinalou: “A historia é sempre contemporánea, é
dicir, política”. No mesmo sentido Walter Benjamin falaba do tempo
da historia como o “tempo do agora”. Estas tres reflexións teñen
un ton de necesaria provocación para desmitificar pretendidas
asepsias historiográficas e deixar en evidencia as interpretacións
ideolóxicas da historia política. É evidente que a historia non é
reducíbel, en exclusiva, a política como tampouco a ideoloxía pode
converter en verdade o que, en ocasións, é simple perversión dos
feitos.
Quixera
facer uns breves esbozos sobre o que poderíamos denominar “cinco
anomalías españolas” que se engarzaron como elos dunha cadea ao
longo destas oito décadas das que estamos a falar.
A
primeira sería a mesma II República e os seus febles alicerces
ideolóxicos baseados na versión liberal e progresista do
nacionalismo español expresada nos dous grandes partidos do período
republicano: Izquierda Republicana e Partido Socialista. Mesmo terán
que aliarse na Fronte Popular para intentar frear o nacionalismo
español conservador, católico e autoritario.
Por
que se produce esta febleza do ideario republicano? Por dous motivos,
na miña opinión. Primeiro porque o liberalismo-progresista español
nunca foi quen de esgazarse da matriz monárquica nin de enfrontarse
ao nacional-catolicismo conservador que domina de forma absoluta a
política española dende a implantación do estado liberal.
En
segundo lugar por non ser quen de entender que o que teñen en común
os denominados, polo nacionalismo español, “nacionalismos
periféricos” é unicamente a resistencia á asimilación promovida
por ese nacionalismo centrípeto. Por iso o federalismo de
inspiración liberal-progresista ou socialista non foi nunca máis
alá de ser un conto de fadas para engaiolar ilusións periféricas.
Só así atopan explicación acaída tanto os fracasos de 1873 e
1931 como a reiterada pervivencia das elites político-económicas
españolas.
Entendo
que por esta mesma razón, en España, enténdese a república como
unha simple forma de estado, como unha non-monarquía, en vez de
concibila como o territorio común da igualdade, a liberdade e a
fraternidade que incorporando a atinada loita feminista debería ser
tamén sororidade.
A
segunda anomalía da que poderiamos falar é a mesma guerra de
España. Permítanme que intente explicala resumindo unha anécdota
que Pierre Vilar nos conta no prólogo da súa síntese da guerra
civil española1.
Vilar tiña 30 anos cando a sublevación militar; levaba seis
estudando a historia de España e en especial a de Cataluña. Segundo
o autor, ata ese momento os debates cun hispanista francés amigo
non pasaban dos “limites da amigable controversia”. Cando o amigo
exteriorizou, de forma evidente, a súa alegría tras coñecer a nova
do levantamento armado, Vilar obxectoulle que “ía correr o
sangue, quizais moito sangue”. O colega hispanista respondeulle “Se
a vosa nai tivese un cancro e se lle indicase unha operación,
dubidariades en aceptala?”. Así pensaban as elites españolas. A
república era unha anomalía que era preciso extirpar e as persoas
que a defendían herbas malas que cumpría arrincar, mazás podres
que conviña afastar para que non estendesen o mal.
Sigo
coa anécdota de Vilar. Maurice Legendre, así se chamaba o
hispanista, engadiu no debate acalorado “É cousa de tres días”.
Nese momento escoitouse unha gargallada inesperada, era a da ama de
cría, unha galega analfabeta, puntualiza Vilar, que reaccionou dese
xeito ante a fachendosa expresión de Legendre. A risada da criada
exteriorizaba a intuición popular de que a rebelión non ía quedar
sen resposta.
As
claves internas da España dos anos trinta explican só en parte
tanto o levantamento militar como a prolongada guerra. Non é
comprensíbel tal ignominia, no ignominioso século XX, sen
contemplar o escenario internacional, en particular o dunha Europa
asolada pola 1º Guerra Mundial que cando comezaba a respirar vese
arrastrada pola crise de 1929. Tampouco é comprensíbel sen ter
presente que, no seu imaxinario, as elites sentíanse ameazadas pola
revolución bolxevique ao tempo que esta empurraba con forza os
ánimos populares. “La guerre d'Espagne”, di Vilar no prólogo
referido, “significaba para os da miña xeración: ameaza
hitleriana, fachendas mussolinianas, cegueira das democracias
parlamentarias, enigma soviético”. Será pois, a guerra de España,
o primeiro e doloroso chanzo dos nove anos de guerra civil europea.
Por
certo se ollamos o “tempo de agora” que diría Benjamin, o século
XXI ameaza, en canto a matanzas, con facer bo o infame século XX, e
a crise de 2007 aparenta que vai deixar a Gran Depresión como un
pequeno contratempo do capitalismo.
A
determinación do escenario internacional explica a terceira das
anomalías; a do franquismo. Un réxime que de derrotado en 1945,
como escribiu Hobsbawm, pola “alianza, insólita e temporal, do
capitalismo liberal e o comunismo”2
pasou a converterse en barreira de contención do comunismo na
xeoestratexia da Guerra Fría. O franquismo salvouse ao quedar deste
lado da “cortina de ferro”, en expresión de Churchill. A
“cegueira das democracias parlamentarias”, que diría Vilar,
lexitimouno como unha ditadura “banal”.
Para
os superviventes da guerra e para as novas xeracións os custes
foron enormes tanto en termos da represión política e ausencia de
liberdades como de benestar. Mentres que en Europa, dunha e outra
beira da “cortina de ferro”, iniciábase o máis longo período
de redución das desigualdades da historia, a cidadanía española
non recuperaría o nivel de benestar da década dos vinte ata ben
avanzados os anos sesenta.
Permítanme
que me achegue á cuarta das anomalías das que lle quería falar a
través dunha anécdota, non por ser cualificada de tal menos
significativa por influír de xeito determinante nas nosas vidas
diarias.
Unha
orde do goberno de Franco, en 1942, modificaba o horario español
para axeitalo ao fuso de Berlín e centro-Europa.
Ben
saben que o meridiano 0 pasa á altura de Valencia e Castellón e
tamén que os gobernos modifican os horarios por circunstancias
políticas, militares ou case por marearnos como agora cos cambios
semestrais. Sen ir máis lonxe o goberno británico adecuouno,
durante a guerra europea, aos bombardeos da aviación alemá.
Derrotado
o fascismo, os países europeos adaptaron os reloxos ao fuso
correspondente. Mais durante o franquismo mantívose a decisión do
aliado político e militar de Hitler. Pero no tránsito á democracia
tampouco se mudou, non se tiñan gañas de mover nada, nin a policía
política, nin os mandos militares sublevados, nin a xudicatura
franquista, nin o monarca nomeado por Franco, nin as elites
económicas, nin as políticas... Non houbo ruptura, senón unha
adaptación das elites para sobrevivir.
Para
máis escarnio, cando Paco Jorquera introduciu a cuestión no Senado,
en 2007, recibiu toda caste de insultos e mesmo fixeron chanza da
súa sensata proposta que, na practica, é que a maioría de España,
e non Galicia, teña o horario que lle corresponde. Agora seica o
“pacto pretendente” de PSOE+C's contempla modificar o horario ao
fuso da maioría do territorio estatal.
Nese
transito lampedusiano a perversión da lei de Amnistía de 1977,
pensada para deixar en liberdade centos de presos políticos do
franquismo, serviu para non facer xustiza e que a amnesia se impuxese
sobre a “banalidade do mal franquista”.
A
quinta anomalía é a mesma Lei de Memoria Histórica incapaz de
poñer sobre o papel que os crimes do franquismo se cometeron non
contra as vítimas directas ou indirectas senón contra toda a
sociedade española, polo tanto contra a humanidade. Xa se sabía que
facer xustiza naquela altura, 2007, non significaba levar os acusados
ante os tribunais, a inmensa maioría xa faleceran, pero
imposibilitouse a reparación moral das vítimas e o dereito
colectivo da memoria que, como ben saben os antropólogos, non é só
sentimento senón tamén coñecemento.
Comecei
falándolles de dous aniversarios. Para completar o título da charla
referireime a un terceiro. O 18 de maio de 1916, hai pois dentro de
nada cen anos, nos locais da nacente Real Academia Galega, convocados
por Antón Villar Ponte reúnense vellos galeguistas, agraristas e
mozos intelectuais para constituír as Hirmandades da Fala. En poucos
meses fórmanse unha manchea de Irmandades locais. Ao ano seguinte
celébrase, en Lugo, a I Asemblea Nacionalista. Encetábase unha nova
xeira, de case vinte anos, que ía rematar baixo as armas sublevadas.
Jacobo Domínguez, Víctor Caamaño, o autor e Antón Mascato |
O
percorrido deses anos veuse limitado, cencenado pola ditadura de
Primo de Rivera (1923-1930), na práctica, á duración da II
República.
Neses
anos colleron xeito as catro formulacións do galeguismo que
abrollaron nos anos republicanos. Das catro, dúas foron moi
minoritarias: a “arredista” e a “socialista”.
A
primeira, caracterizada por un aberto independentismo, a
consideración de España como nación á que non pertence Galicia e
un forte radicalismo verbal, tivo incidencia sobre todo na
emigración, en especial en torno a Fuco Gómez na Habana e á
revista A Fouce, editada en Bos Aires pola Sociedade
Nazonalista Pondal.
Pola
súa banda, a tendencia socialista foi aínda máis minoritaria. Máis
alá de figuras como Quintanilla, afiliado ao PSOE, ou Suárez
Picallo, próximo ao marxismo, ten interese historiográfico a figura
de Xoán Xesús González e a súa Unión Socialista Galega.
Se
temos en consideración as súas posicións ideolóxico-políticas e
non as siglas nin as persoas, as outras dúas grandes tendencias
poderiamos denominalas como cultural-tradicionalista, unha, e
política-modernizadora, a outra.
A
primeira é a que predomina na década dos vinte, baixo a ditadura de
Primo. Para simplificar poderiámola agrupar arredor da revista Nós,
o liderado de Losada Diéguez, ata o seu falecemento en 1929, Risco
e Otero, e concentrada nas cidades de Ourense e Pontevedra.
Os
seus trazos ideolóxicos son o resultado da fusión do
tradicionalismo e o socialcatolicismo agrario de Antón Losada, a
cosmovisión católica de Otero e a concepción da nación e da
historia de Risco. É unha visión antimoderna, nostálxica dun
idealizado pasado precapitalista de doada convivencia entre
campesiños e fidalgos, antiburguesa, anticapitalista e
antimaterialista, anoxada pola conflitividade social e inadaptada a
unha sociedade inculta e atrasada, polo que relativiza a acción
política e resalta o desenvolvemento da cultura e da lingua ata que
Galicia teña conciencia de si.
A
segunda tendencia, isto é, a política-modernizadora, terá, en
inicio, na Irmandade da Coruña, nos irmáns Villar Ponte e nos máis
novos (Porteiro, Peña Novo, Viqueira, Vitor Casas...) as súas
referencias. Empatará co rexionalismo liberal de Murguía, Lugrís,
Carré, etc. E, despois da paréntese da ditadura, enlazará cos
novos dirixentes do Partido Galeguista, Bóveda, Plácido Castro,
Carballo Calero, Tobío ou os retornados Alonso Ríos ou Picallo. A
este grupo incorporarase Castelao inicialmente vinculado, a través
de Nós, á tendencia risco-losadiana.
A
tendencia progresista non elaborará unha interpretación pechada,
completa, unificada como fará Risco na súa Teoría do
nacionalismo Galego, polo que será moito máis dispersa e nela
mesmo convivirán persoas con participación política diferente,
dende adscritos ao PSOE como Quintanilla, republicanos de esquerda
como Porteiro ou os irmáns Villar Ponte, intelectuais da ILE, como
Viqueira, demócratas progresistas como Peña Novo e Bóveda,
agraristas como Alonso Ríos ou marxistas como Suárez Picallo.
A
convivencia entre ambas tendencias rematará na Asemblea de Monforte
de 1922. Risco e Losada impulsan a Irmandade Nacionalista Galega da
que ficará á marxe a Irmandade da Fala da Coruña, a máis
numerosa.
A
inactividade, forzada pola ditadura, rebaixará as tensións
intragaleguistas que volverán abrollar durante os anos republicanos.
As diferencias ideolóxicas expresaranse tanto na participación nos
procesos electorais como no tipo de alianzas a establecer. Coido
axeitado recordar aquí as frases de Croce e Gramsci, e a idea do
“tempo de agora” de Benjamin.
O
remate da ditadura provoca un reagrupamento das forzas políticas;
tamén do galeguismo. Como nos anos anteriores as dúas correntes van
seguir camiños diferentes.
O
núcleo agrupado arredor da Irmandade da Coruña, desconfiando das
capacidades electorais do nacionalismo, opta por diluírse dentro do
republicanismo autonomista e, con Antón Villar Ponte á fronte,
participan, con Casares Quiroga, no mes de setembro de 1929, na
creación da ORGA, argüíndo que era o xeito de difundir as teses
nacionalistas. Sen embargo a preocupación principal da ORGA nunca
estivo nunha posición galeguista senón en facerse sitio na
recomposición do republicanismo español.
O
éxito, nas eleccións municipais, das candidaturas republicanas e a
proclamación da II República deu azos aos núcleos nacionalistas
para conformar unha alternativa propia que callará a final de ano no
Partido Galeguista. Con anterioridade, nas eleccións a cortes
constituíntes, os galeguistas só se presentaran como tales na
provincia de Pontevedra, pola que acadara acta de deputado Castelao.
Tentárono en Ourense pero ao final non foron quen, e Otero, que
tamén acadou escano, figurou na candidatura en coalición coa
FRG-ORGA; mentres que na da Coruña os dous deputados galeguistas
(Antón Villar Ponte e Ramón Suárez Picallo) foron electos na
candidatura da FRG. Por primeira vez o galeguismo tiña
representación nas Cortes españolas integrados os seus deputados na
Minoría Galega, en total 19 deputados. As tensións provocadas por
Casares Quiroga na súa pretensión de confluír co republicanismo
azañista provocará o abandono do grupo parlamentario de Castelao,
Otero e Suárez Picallo; A. Villar Ponte permanecerá dentro da
Minoría Galega.
A
nova República será unitaria, un “estado integral”, pero abrirá
a porta á organización en rexións dotadas de estatuto. Os
nacionalistas tiñan dous camiños, ou manterse no seu propio
pensamento e afastarse da actividade política aducindo a
incompatibilidade ideolóxica co novo réxime ou ben aceptar a
autonomía como un mal menor ou ben poñer todas as forzas en acadar
a autonomía, incrementar o apoio social e con posterioridade
poñerse outros obxectivos. Entre estas dúas pólas arrandeará o
Partido Galeguista ata o ano 1935.
O
constante adiamento por parte do goberno do proceso estatutario e as
permanentes cambadelas de Casares Quiroga deron azos ao sector
cultural-tradicionalista-risquiano para incrementar as críticas
contra a república polo seu unitarismo e polo seu laicismo; propuñan
que o PG solicitase a revisión da Constitución para eliminar o
carácter laico da mesma e rexeitase calquera caste de alianza cos
partidos republicanos. O debate foise agreando pero este sector era
cada vez máis minoritario, sen Losada, morto en 1929, e con Risco
illado en Ourense.
Aínda
así, para conservar a unidade do partido concorreuse ás segundas
eleccións republicanas, as propiamente lexislativas, outubro de
1933, en solitario. O fracaso foi estrepitoso e non se acadou
ningunha acta. O goberno da dereita radical-cedista desterrou a
Castelao e Bóveda coa intención de dificultar a expansión do
galeguismo. O proceso estatutario esqueceuse.
Os
dirixentes do PG iniciaron a confluencia con outras forzas para
conformar unha gran coalición en defensa da república e, a
insistencia dos galeguistas, dun estatuto para Galicia. Na IV
asemblea do PG, abril de 1935, a dirección defende o entendemento
cos republicanos de Azaña e outros; Otero, a posición contraria
baseándose na defensa do catolicismo como expresión tradicional do
galeguismo, pero aclara que será respectuoso coa decisión do PG. A
división está servida. Primeiro un grupo de Pontevedra forma
Dereita Galeguista; despois o mesmo Risco abandona o partido. Otero
cumprirá coa súa palabra.
As
continuas crises da alianza radical-cedista provocan a convocatoria
de eleccións anticipadas. En febreiro de 1936 o PG concorre dentro
das candidaturas da Fronte Popular, onde se lle concederon cinco
postos, que consideraban escasos. Os candidatos foron elixidos en
primarias. Acadaron acta Castelao por Pontevedra, Villar Ponte, que
abandonara a ORGA e se reincorporara ao PG en 1934, e Picallo pola
Coruña; Bóveda e Álvarez Gallego non serían elixidos. O PG tería
outro deputado máis en Antón Alonso Ríos que figuraba na
candidatura de Pontevedra en representación dos agrarios.
O
28 de xuño plebiscitouse positivamente o Estatuto. O 15 de xullo o
presidente das Cortes recibe o texto referendado.
Despois
foi o trebón
* Texto base da charla no salón de actos de ExpoSalnés en Cambados o 9 de abril de 2016.
1 Vilar,
P.:
La Guerra Civil española.
Crítica, Barcelona, 1986.
2 Hobsbawm,
E. J.: Historia
del siglo XX,
Crítica, Buenos Aires, 1998, p.17
Ningún comentario:
Publicar un comentario