O
Penouzo era un prado de herba verde, enchoupado de auga e franqueado, pola
cima, por unha franxa de horta e unha manchea de cortizas entre as que trasfegaban
en permanente zunido activas abellas, delimitado polos laterais por unha
fileira dereitiña de bidueiros. Pola parte de abaixo, despois dun cavorco do
terreo, estaba a Candea. Era como outro mundo, perfectamente rectangular, un
eido no que se alternaba o centeo coa herba seca, cinguido, por tres dos lados,
por restras de castiñeiros novos, non menos ben enfilados, e separados do campo de labor por
un rego ben fondo para encanar calquera chisco de auga que houber, pois ao
centeo, como ao trigo, non lle gusta moito.
Coas
primeiras calores do verán entrabamos en acción os cativos, comandados polos
curmáns mais grandes e tendo como xefe de operación ao tío-avó Nilo que coidaba sobre todo de coutar
o noso entusiasmo na procura do negro tesouro para que non estragásemos o
centeo. Faciamos como o Balbino e o Lelo que nos conta Neira Vilas, que era de
alí, ben preto. Contra o remate do verán faciamos o mesmo na zarra, apañándo o cornello das espigas do trigo serodio. Mais alí,
ao estar plantado máis basto o tío-avó era máis condescendente coas nosas carreiras e
tirapuxas.
Apañabámolo
con tino e levabámolo, sen que nos caese nin un gran, a unha saquetiña branca,
a mesma na que o levarían os maiores á feira. Seica o pagaban ben, pero pesaba
pouco aínda que se puxese a remollo. Aqueles patacos eran para repartir ente a
banda de cativos.
Nós
diciámoslle grao negro, pero ten moitos nomes, caruncho, cornecello, cornello,
cornicelo, cornilló, cornizó, cornizolo, dente de can, dentón, gornicelo e
seguro que hai algún máis. Era iso..., un gran negro que había que quitar para
que non fose no medio do pan, se puxese negro e soubese mal.
Cando
menos iso pensabamos. Mais resulta que o tal grao negro era unha cousa ben seria,
ata perigosa. Seica unha intoxicación deste fungo, que se coñece dende a Idade
Media, pode producir gangrena,
convulsións e ata a morte. Tecnicamente coñécese como ergotismo e popularmente
como fogo ardente, lume ardente, lume sagrado ou lume de santo Antón. Moito
menos sabiamos que as substancias activas nas micotoxinas son alcaloides
derivados do ácido lisérxico ou LSD, na altura aínda non se puxera de moda a
psicodelia. Á luz dos coñecementos actuais pódense entender determinados
pánicos de tempos recuados e o recurso a crenzas de calquera caste.
Quen
si sabia do seus efectos eran os farmacéuticos. Nos territorios da vella
Gallaecia onde abundaba o centeo, tamén o facía o grao corvo do que se podía
extraer a ergotamina, que aplicada en doses axeitadas tiña propiedades
terapéuticas para tratamentos tan diversos como os da atonía uterina,
hemorraxias posparto, migrañas,
histeria, alcoholismo, glaucoma... O Instituto Bioquímico Miguel Servet foi o
primeiro en comercializalo baixo a marca “Pan Ergot” que se presentaba en gotas
ou inxeccións e alcanzaba un moi elevado prezo.
Os
laboratorios fundáronse en abril de 1936 en Vigo polo investigador e empresario
galeguista Ramón Obella Vidal, o socio capitalista Francisco Rubira Fariña e o
dirixente do Partido Galeguista Alexandre Bóveda, que catro meses despois sería
fusilado polos militares sublevados.
O
grao corvo comezaba a escasear e Obella procurábao onde podía. Nunha das viaxes
a Portugal rexistrou unha nova marca: Zeltia, e no logotipo púxolle catro
espigas de centeo. Poucos meses despois, rematada a guerra, convenceu os irmáns
Fernández López para botar a andar a nova empresa.
Non
sei se meu tío-avó Nilo estaría moi
contento de saber que as saquetiñas de cuarto ou medio quilo que recolliamos
das espigas do centeo, e moito menos do trigo, ían para Zeltia, pois morreu
convencido de que dende unhas avionetas que pasaban de cando en vez botaban
crías dos escaravellos da pataca para que lle comprásemos o ZZ.
Venres,
16 de febreiro de 2018
Ningún comentario:
Publicar un comentario