luns, marzo 12, 2018

O berserkir e o xogo de xadrez

Berserkir do xedrez da illa de Lewis. Foto: Nachosan, Wikimedia 

O primeiro dos relatos casarianos recollidos en Os escuros soños de Clío leva por título “Dous normandos”. Ambos participaron na batalla de Cervo, a mediados do século X, cando unha das invasións normandas, segundo descubriu o autor  no libro de B. Wrigth, Viking culture, que atopou na Biblioteca Nacional de Copenhague. Este mangado de relatos de Carlos Casares, publicados en edicións do Cerne en 1979, teñen unha forte pegada borgiana e xa que logo un gusto polo calote, pola trampa culta, pola invención ilustrada da que tanto gustaba o cego arxentino.

No relato, un “berseker” chamado Torbjorn é unha mala besta sanguenta e enorme que mesmo, despois de derrotados polos veciños axudados por San Gonzalo, cando trataron de rabenarlle o pescozo, víronse nelas para conseguilo, e despois de morto andou, durante anos, a causar canta desfeita puido, ata ser rexeitado polos colegas da Santa Compaña que non querían saber nada del. Tan malo era que lle permitiu Deus unha segunda morte.

Pola contra, o seu veciño  e compañeiro invasor Orm procuraba facerlle sangue lixeira aos inimigos, que eran os nosos. Cando lle cortaron o pescozo deixou facer sen esbardallar. Unha vez morto dedicábase a facer o ben, coidar o gando, avisar de choivas e xeadas... Ao final o Deus Misericordioso concedeulle unha segunda vida entre a néboa do Norte para desgusto dos veciños de Cervo que ficaron sen a súa axuda.

“Ad Furore Normandorum, liberanos, Domine”. A frase escoitábase en todas e cada unha das igrexas, e outros lugares de maxia, da Galicia do primeiro medievo. Entre os “muslims” do sur e as incursións nórdicas, os rezos semellaban ben necesarios. A oración precedíase con outra xaculatoria: “Peste, fame et bello, liberanos, Domine”. Supoño que unha boa persoa como Orm non debeu de existir máis que na imaxinación xenerosa de Casares.

Os homes do norte e os seus barcos lostregantes sementaron o terror polas nosas costas nos séculos previos ao ano mil. Son ben escasas as informacións concretas daquela Gallaecia ameaza polas “razzias” dos norteafricanos que dominaban o centro e sur peninsular e os ataques dos chamados viquingos dende o mar, que gorentaban, uns e outros, o espolio da Terra de Xacobe como lle chamaban os do norte dende que en tempos de Afonso II, ou quizais por decisión súa, se producira a “inventio” do corpo santo e, en especial, dende que Afonso III mandou erguer o templo máis grande da cristiandade.

Veño de aprender o que eran os “bersekir” (plural de “berserkr”), uns terribles guerreiros que pelexaban medios nus, envolvidos en peles de lobo ou de oso e que antes de atacar armaban un balbordo aterrador mentres espetaban os dentes nos escudos. No combate eran tan bestas como o Torbjorn de Casares, inspirados, iso si, polo “estado de transo inducido polo consumo dalgún tipo de setas alucinóxenas ou polo propio condicionamento mental ao que se sometían”; recollo do meu informante Pablo Culebras.

Culebras é un apaixonado do mundo viquingo, un deseñador gráfico de longa traxectoria, formado na Complutense; un investigador rigoroso do mundo nórdico e galego de  arredor do ano mil e un afeccionado ao xadrez. Desa equilibrada mestura xurdiu o seu xogo de xadrez no que as pezas brancas son galegas, as negras normandas e o taboleiro un pergameo de textura agradable e tan dúctil que fica adherido a  calquera superficie.
Pero non teñan reparo, non se trata dunha “fricada” momentánea, nin moito menos. O xogo vai acompañado dunha especie de “making of”, un libro primorosamente editado no que o autor fornécenos non só dos seus moitos saberes acerca do traballo de deseño gráfico, senón tamén unha escolla de información histórica, de contextualización temporal, elaboración de mapas con hipotéticas  rutas, puntos de batallas, lugares de asentamento, etc.

Das páxinas do libro emerxe a Gallaecia de San Rosendo e  Sisnando, das Torres Oneste, de Santiago, do dux Rodrigo e do dux Gonzalo... e enfronte xorden Gunderedo, Ulf, Brunilda e Odin, Bjorn e Hastein...

E segan sen ter reparo,non se trata do consabido retrouso nostálxico ao pasado; senón da procura na nosa historia de materiais atractivos, como na de calquera outro pobo, que proxectados nos novos medios de comunicación audiovisual  permitan a mestura acaída entre  contemporaneidade e conciencia propia: “mil anos despois da chegada do temible Olaf, a sociedade galega afronta outros retos para a súa supervivencia, empezando pola cuestión da súa propia continuidade demográfica e cultural”.

Por certo, o libro de Pablo Culebras titúlase Xaque a Jakobusland. Podedes ollalo e mercalo, tamén o xogo de xadrez, na web do proxecto iagosland.

Sábado, 24 de febreiro de 2018

Ningún comentario:

Publicar un comentario