Casa do Sol. Palacio do Conde de Gondomar en Valladolid |
Na
carta da que falamos estes días de don Diego de Gondomar a Andrés Losada, ademais
de reaccionar enrabiado contra o libro de Bernardo de Brito, o futuro Conde non
deixa nin de expresar o seu canso estado
de ánimo (“sólo
el morir como cristiano y como fidalgo gallego deseo”) nin
perde un certo sentido do humor, ese concepto tan difícil de definir no caso
galego, cun pouco de retranca irónica, rexouba, sorna, sorriso contido etc.
Coido
que non se entende a carta se non a interpretamos como unha defensa a morte da
súa clase, da nobreza galega desposuída dos seus solares naturais, convertida,
como é o seu caso, en cortesá ou de servizo e que entrevé que o seu papel na
corte vai ser, é xa no seu tempo, cada vez máis secundario. Por iso recorre ao
recitado de honores, fazañas e servizos da nobreza galaica que representa a
Galicia e aos galegos. A defensa desta e dos seus habitantes identifícase co
honor da súa casta nobre.
Nese
relatorio don Diego bota man de dúas anécdotas. A primeira é unha fazaña
reiterada en tantas e tantas cidades
sitiadas. Dende o croissant ou “media lúa” dos panadeiros vieneses que
representa a lealdade, resistencia e salvación de cidade ante os turcos ate o
coiazo que lle guindaron as mulleres tolosanas, dende a cima do adarve, para
fenderlle a testa ao terríbel Simón de Monfort; pasando pola Deu-la-deu Martíns
de Monçao a quen, estando sitiada a vila
polas tropas de Castela e sendo o alimento tan escaso, ocorréuselle apañar a
pouca fariña que restaba, cocela e, dende a muralla, guindarlles os pans aos sitiadores
; estes coidando que tiñan moitas reservas levantaron o asedio.
Unha
historia semellante é a que nos conta don Diego sobre o sitio ao que os mouros tiñan sometida a cidade de Lugo. Neste caso foi o gobernador quen, esgotados os alimentos, colleu o
último año que lle quedaba e tiróullelo aos musulmáns, xunto cun bolo de pan,
por riba da muralla. Di don Diego: “Y porque en
Galiçia se llamada el cordero “año”, los descendientes deste cavallero se
llaman de Bolaño.”
A
segunda anécdota, ten máis contido, xa que reflicte o malestar da nobreza laica
co latrocinio a que estaba sometida pola igrexa, polos mosteiros en particular,
que se ían quedando coas súa terras. Unha nobreza de antigo poder, señores
naturais do reino por verdadeiro dereito de xentes, por memoria e antiquísima
posesión e sucesión de herdanza e non por papeis ou títulos gañados nas
instancias civís.
Exemplifica
ese malestar no preito que lle puxo o convento de Montederramo ao señor de
Maceda Xoán de Novoa : “por ciertas tierras, diçiendo que eran comprhendidas en
la conçesión de un previlegio que tenía el monasterio; y viéndosse el pleito en
la Chancellaría de Valladolid, en tiempo del Emperador, halláronse a la vista
en los estrados el abad y Juan de Noboa, y dixo el abad al presidente que
mandasse a Juan de Noboa que mostrasse el título que tenía para aquellas
tierras que poseía. El Juan de Noboa le respondió con gran cólera: “Y eu qué
título ey de mostrar mais que averlas erdado de meu pay, e meu pay de meu avó,
e meu avó de nossos antepassados, que as posseeron desde que o mundo foi mundo;
e vos em san Bernardo, que era de França, e a puta que os pareu ¿qué tendes que
ver coa minha fazenda per uns poucos de papés derrocadeiros que prezentáes?”.
Venres,
12 de xaneiro de 2018
Ningún comentario:
Publicar un comentario