Sepulcro de Afonso IX no Panteón Real da catedral de Compostela |
O
rei Afonso, oitavo do seu nome, de León
e Galicia, que na historiografía española figura co ordinal de noveno, tanto
polo seu longo reinado, 42 anos, como pola súa política de repoboación
preocupada por favorecer novos asentamentos ou potenciar algúns xa existentes,
é un dos reis medievais que máis pegada deixou no nomenclátor do noso país; a
el débenselle moitos dos nomes de vilas e cidades galegas actuais.
Pola
nitidez da súa orixe latina é ben
coñecida a procedencia medieval de moitos topónimos, entre os que sobresaen,
pola súa frecuencia, os construídos sobre o termo “vila”, perdida xa a súa
referencia baixoimperial como explotación agraria e mudada en xenérica
expresión referida a concentración de poboación. Só aquí no Val Miñor temos un
Vilar en Camos, dous Vilariños, o de Abaixo e o de Arriba, en San Pedro da
Ramallosa, o lugar da actual e recente
concentración urbana ao redor da Casa do Concello chamase Vilameán. Hai un Vilas
en Morgadáns e un Vilarés que é a súa vez un lugar da parroquia de Vilaza.
Nalgunhas
ocasións a escasa transparencia dos topónimos lévanos a procurar as súas orixes
en escuros tempos recuados, como no caso de Baiona, que se fai proceder de “las voces célticas Bay, puerto, y on bueno”,
escribiu José de Santiago na súa Bayona,
antigua y moderna (1902) e apuntaba
“debe tener igual etimología que la Bayona de Francia”, ou o da Coruña, que máis alá da súas orixes
etimolóxicas son renomeamentos debidos ao noso rei retoponimizador. Nestes e
noutros moitos casos tanto os novos poboamentos como as novas denominacións están
relacionados coa concesión de cartas de poboamento ou foros, práctica seguida
polos reis medievais .
Estas
orixes medievais de lugares importantes na Galicia actual tenas demostrado o “señor
dos topónimos”, profesor e amigo Gonzalo Navaza, nun seu recente traballo sobre
o caso da Coruña (“A orixe literaria do nome da Coruña” en Revista Galega de Filoloxía, 2016, 119-164) ou, aínda máis preto a
hoxe en “A intervençao régia na toponímia galega medieval. Os nomes de Afonso IX
(1188-1230)” en Guavira Letras, nº
25, 2017.
Seguindo
este último traballo de Navaza, que se centra só no sur do país, entre outros foros concedidos polo rei Afonso e renomeados
estarían o de Milmanda, foro de 1199, e co mesmo sentido de “praza forte” que o do lugar do concello celanovés e o de Monforte
de Lemos en foro concedido no mesmo ano.
En
1201, concede foro á vella Erizana, mudándolle o nome a Baiona, e, cinco anos
máis tarde, a Viana, empregado dende moi pronto como denominación da comarca, e
ao que, hai un século, se lle engadiu o complemento Bolo; hai unha parroquia
chantadina homónima. Reflexo da Viana galega poderían ser as posteriores Viana
de Navarra, a quen lle concedeu foro en 1219 o rei Sancho VII “O Forte” ou a
Viana do Castelo, fundada por Afonso III “O Bolonhês” en 1262.
En
continuidade cronolóxica, viría o novo nome da
Coruña (1208) e volvendo ao sur, e aínda que sen coñecer o texto foral,
hai referencias á vila da Guarda e a
substitución de Lazoiro por Salvaterra de Miño. Ambas en documentos de Fernando
III ao pouco de xuntar a coroa de
Castela coa de León e Galicia tras a morte do seu pai Afonso, oitavo ou nono,
segundo se queira. Sábese que o novo rei só fixo confirmar os foros do pai e
non mudou nome algún.
Algunha
outra retoponimización de Afonso sería a de Vilalba, antes Montenegro, na mesma
liña que o seu pai Fernando II cambiou o malsoante Malgrado por Benavente; por
outro motivo, e sen éxito, Fernando II mudou Tui por Boaventura , mais o
regreso ao dominio episcopal supuxo o
retorno do vello nome.
Sen
información suficiente poderíamos incluír entre outras mudanzas as de A Xironda
en Cualedro ou as modificacións parciais de incluír un Pobra de... ou un
Vilanova de..., como no caso de Pobra de Chantada ou Vilanova de Sarria (onde
faleceu o rei Afonso) e mesmo a Pobra de Louriña que posiblemente se refira ao
que hoxe é O Porriño.
Nun
momento de esplendor do reino, expresada na arte románica e na lírica
trobadoresca, moitos destes novos nomes teñen unha clara referencia á cultura
francesa ou á literatura do momento. A
influencia da cultura occitana nos reinos do norte peninsular é evidente e vén favorecida
polos reis da casa de Borgoña, a orde de Cluny e polo propio Camiño de
Compostela como eixe vertebrador. En Milmanda temos que escoitar o “mirmande”,
ou vila fortificada semellante ao “Monfort”;
en Baiona debemos ollar o reflexo de “Bayonne”; Crunia e Viana, esta con
evidentes referencia a vía ou camiño, son topónimos citados na Historia Turpini que narra as fazañas de
Carlomagno. E na Guarda temos que escoitar ecos das prazas militares, de “La
Garde”; en Salvaterra, de “Sauveterre” ou terra con dereito de asilo, e na
Xironda de “La Gironde”.
Xirabamos
arredor de Europa e ela arredor de nós.
Xoves, 8 de febreiro de 2018
Ningún comentario:
Publicar un comentario