venres, xuño 02, 2017

Gafe, gafe

Os gafes de onte non o eran tanto en comparanza con Stefan Zweig, segundo el mesmo nos conta no seu O mundo de ontem. Cando o nostálxico autor se decidiu por dar ao lume o seu primeiro texto “serio”, segundo el mesmo, para publicar, foi un drama en verso, do xénero clásico, intitulado Tersites, que nunca máis volveu reeditar. Era o verán de 1906.

O drama respondía á idea literaria de Zweig de non tomar partido polos heroes e ver a traxedia entre os derrotados. A Tersites, guerreiro en Troia, de segundo nivel,  descríbeo Homero como o máis feo dos aqueos, trenco, cos ombros cara a dentro, peludo, de cabeza apirolada, vulgar, ridículo e impertinente ata o punto de chamarlle polo seu nome a Agamenón, cobizoso e envexoso, ou mesmo de ser quen de propoñerlle aos aqueos deixar a guerra e regresar á casa. Moitos leron o seu rol como o dun opositor. Zweig contrapono, como discreto adversario, ao heroico Aquiles.

Non contaba o noso autor, en eterna dúbida, con que aquela primeira obra teatral fose ter gran acollida. Era novo, 25 anos,  pero xa tiña publicados dous libros de poesía e algunhas novelas breve. Ante a súa sorpresa recibiu unha cata do director do teatro estatal de Prusia, Ludwig Barnay, comunicándolle que gustara moito do seu drama e que nel atopaba un papel, o de Aquiles, moi aquelado para a grande estrela do teatro prusiano, Adalbert Matkovski, un actor de “paixão arrebatadora”, di Zweig. Comezaron os ensaios; as novas que lle chegaban do seus amigos era que Matkovski estaba xenial como o viril Aquiles; xa tiña a reserva feita para a viaxe para a estrea en Berlín cando recibe un telegrama no que lle comunican o adiamento da mesma por mor dunha doenza do actor. Matinou que ben podería ser unha desculpa, moi empregada no teatro, para suspender a representación. Mais, infortunadamente, pasados sete días o xornais anunciaron o falecemento de Matkovski. Asunto fechado. Só lle ficaba o consolo de que os seus versos foron os últimos ditos polo gran actor.

Houbo intentos  doutros teatros mais desbotounos ata que, nova sorpresa, chegoulle a través dun amigo que o gran actor vienés, Josef Kainz, á altura do prusiano falecido, ambos moi por riba de todos os demais, pretendía representar a obra, pero el escollía o papel de Tersites. A idea entusiasmou a Zweig que imaxinaba o seu texto dito co seu dominio da palabra e a capacidade declamatoria de Kainz, mais non prosperou porque o novo director do teatro vienés, que viña de Berlín, era máis partidario do realismo.

O grande actor vienés convidouno a súa casa, pediulle desculpas e por riba pediulle unha peza curta, nun acto, para pechar unha representación que andaba a preparar xunto con outras dúas pezas tamén nun só acto. O mitómano Zweig púxose a escribir, pensando no actor,  unha composición con dous extensos monólogos lírico-dramáticos que intitulou O comediante metamorfoseado (Der verwandele Komödiant). Presentoullas a Kainz quen se amosou entusiasmado. Pediulle que corrixise a obra e nun mes, cando regresase de Alemaña, comezarían os ensaios. O actor deixara todo en marcha, o director e o o cadro de actores puxéronse a traballar na agarda de Kainz.  Parecía que todo ía ben e que Zweig vería a súa pequena obra representada no Burgtheater vienés.

Soubo pola prensa do regreso de Kainz. Agardou dous días; ao terceiro achegouse ata o seu hotel. O porteiro informouno de que o levaran pola mañá cedo ao sanatorio. Kainz regresara grave; ao día seguinte operárono de cancro. Houbo unha breve recuperación, tamén da ilusión da estrea, pero ás poucas semanas Viena choraba o seu grande actor.

Escribe Zweig: “Que os dois maiores atores alemães tivessem morrido depois de terem sido os últimos a ensaiar os meus versos tornou-me –não me envergonho de confessá-lo- supersticioso”.

Tardou tempo en volver a escribir teatro. O novo director do Teatro da Cidade de Viena, Alfred Baron Berger, aceptou de inmediato o seu texto. Zweig repasou a lista de actores escollidos e suspirou aliviado ao observar que no medio deles non estaba ningunha das grandes estrelas que puideran facer que o destino se virase de novo. Mais el matinara nos actores e non no director do Burgtheater que reservara para si mesmo a dirección de A casa á beira do mar (Das Haus am Meer). Quince días antes do comezo dos ensaios morreu. A maldición sobre as súas obras dramáticas continuaba.

Anos despois da Gran Guerra, cando xa se tiñan representado dúas das súas obras, rematou O cordeiro do pobre (Das Lamm des Armen). De seguido recibiu un telegrama do seu amigo o grande actor austríaco (o sucesor de Kainz, segundo Zweig) de orixe albanesa-italiana Alexander Moissi pedíndolle que lle reservase o papel principal na estrea. Deulle voltas e máis voltas na procura de pretexto para rexeitar a súa oferta sen desvelarlle o verdadeiro motivo. Así o fixo.

Mais di Zweig “posso ser suspeito a estar contando uma história de fantasmas”. Catro anos despois, recibiu un telegrama de Moissi solicitándolle un encontro. Concertárono en Zürich. O actor traíalle un gran pedido. Pirandello concedéralle a extraordinaria honra de escribir un texto para el e ademais confiarlle a estrea da súa nova obra, non só en Italia, senón tamén a nivel mundial,  en Viena e en alemán, mais o autor italiano a quen lle viñan de conceder o Nobel estaba moi preocupado porque a tradución ao alemán non perdese a cadencia e o ritmo. O actor transmitíalle o encargo de verter Non si sà come á lingua tedesca. Non se podía negar.

Xa estaba todo decidido. A obra ía estrearse a nivel internacional, en Viena, en alemán, na versión de Zweig. Pirandello confirmara a súa presenza, falábase tamén de que estaría Mussolini, na altura protector de Austria,  e o chanceler Kurt Schuschnigg.

Zweig coñece pola prensa que Moissi regresara de Suíza cunha gripe grave. Vaino visitar ao hotel mentres rememora a Josef Kainz. Xa non lle deixaron velo. Dous días despois na vez de no ensaio Moissi estaba no cadaleito.

Sábado 3 de xuño de 2017


Ningún comentario:

Publicar un comentario