luns, xuño 19, 2017

Sobre poteiras e outras mafias. I

Andan no molle de Malpica enleados por mor de organización en clan. Seica  os de Carballo controlan o subministro de poteiras, uns aparellos para a pesca deportiva ou artesanal das luras; un anaco de chumbo arrodeado de anzois na súa parte inferior, envolto en plástico ou vernizado de cores rechamantes.  O nome ven por empregarse na pesca de pota ou choupa.

A arte consiste en baixar a poteira pendurada dunha tanza ata o máis fondo, dar un golpe brusco e deixala caer de novo. Este movemento continuo e o brillo da poteira chama a atención da lura que cae no engado. Se o mar está ben iluminado como é o caso do molle malpicán pódense apañar varios quilos nunha noite. Polas pequenas ou “chipiróns” págase  máis, polas de “ollo grande” uns 16 euros o quilo.

O caso é que os de Carballo cobraban polas poteiras entre 15 e 20 € e alguén da Coruña entrou no territorio a vender as súas poteiras máis baratas e, seica, de mellor calidade. Armouse a de San Quintín no medio de pescadores deportivos que non queren facer deporte senón gañar uns euros, de bares e restaurantes que mercan baixo corda, de clientes que saben onde se pode manducar unhas boas luras, de furtivos, de ilegalidades consentidas como pescar nos molles, de economía somerxida, de “hai que buscarse a vida”, de andar na marxe,  e de que, en fin, co que fan os ricos... todo está perdoado.

Do que leo nos xornais non podo deducir se os que marcaban o territorio de venda de poteiras, os de Carballo, eran ou non moinantes. Sería posíbel. Na capital bergantiñá concéntrase esta etnia, practicante do nomadismo, agora moito menos, e con certas similitudes co pobo cigano; por elas os paios chegan a confundilos.

Aos moinantes ou mercheros, dos dous xeitos se autodenominan, reciben unha manchea de nomes: quincalleiros polo oficio que historicamente realizaban, vender, facer e reparar trebellos metálicos como tixolas e potas. Da expresión quincalleiros vén a de ser chamados quinquis. Tamén son coñecidos como: Los Hombres Echaos P’Alante, Languilleros, Los Hombres de la Laña, Traperos, Quinaores, Cibiqueros ou Merchuzos. Un deles fíxose moi famoso “ O Lute”.

Os mercheros tradicionalmente vivían en Castela, o val do Ebro e o norte de Estremadura, habendo tamén pequenas comunidades en Galiza e Portugal. Non hai datos concretos da súa orixe xeográfica nin da súa orixe étnica. Sábese que antes da chegada dos xitanos a España en 1442 non hai constancia da súa estadía en España. Non existen similitudes físicas, culturais nin lingüísticas entre os mercheros e os xitanos españois. As primeiras referencias históricas dos mercheros son do século XVI.

Os propios moinantes establecen a súa orixe nos campesiños casteláns despoxados de terras, que se converteron en nómades despois dunha longa época de fame e de epidemias no rural do século XVI. Moitas palabras da súa fala datan da Idade de Ouro española, quinqui, baranda ou peluco son palabras da súa fala e están totalmente aceptadas na linguaxe popular. Os moinantes valoran o senso do honor e a palabra dada que sempre debe ser cumprida. Entre estes valores destacan o sentido da superioridade racial, o estoicismo e a lealdade ao grupo.

Teñen unha organización familiar patriarcal. No caso de falecemento o patriarca é substituído polo fillo maior varón; non teñen xefe de clan; non celebran ritos matrimoniais; a infidelidade resólvese coa exclusión do clan e o rito do control da virxindade non sempre se fai, están integrados na escola e teñen moitos problemas psicofísico pola reiterada endogamia, e aséntanse, nas aforas  por barrios: O Sixto, Carballo de Arriba, Ponte Rosende, A Grela, A Revolta, A Colina e A Brea.

Mércores, 14 de xullo de 2017



Ningún comentario:

Publicar un comentario