Lula Goce. Terracina, Italia |
Medrei
no Carballiño das décadas dos sesenta e setenta que acadou, por méritos propios,
o alcuño irónico e ridículo de “niuiorciño”. Era o inflado da burbulla inmobiliaria;
dáme máis por non ter outra cousa que por previsión inversora.
Fuxir
da miseria franquista, que moitos, uns por mala fe, outros por simple
ignorancia, consideraban cousa eterna; como se o crac do 29 e a penuria derivada
da guerra de España-Europa e da autarquía existisen de sempre. Fuxir da laceira
era o obxectivo das primeiras quendas de emigrantes postbélicos que ao abeiro
da apertura da emigración de 1956 colleron o camiño de América.
Dende
as terras do Orcellón andaron en
dirección de México e Panamá, onde tiñan bases asentadas; outros arroiados pola
masiva enxurrada asentaron en Venezuela. Foron os primeiros. Emigración con
carácter definitivo ou case. Con regreso para casar, como moito, se ía ben as
cousas. Como mínimo ata ser vellos ou ter bastante para investir en torres no
Carballiño ou en calquera das rúas viguesas de nome suramericano e moito máis cando
se soubo de que o Corte Inglés ía ir para alí. O Carballiño inzouse de
medianeiras e no verán de cachorros enxertados e sotaques mexicanos ou
panameños con espectaculares fords na procura de pasalo ben ou de moza
casadeira. Uns con máis fortuna que outros.
A
nova lei de 1960, aínda máis a de 1971, coas súas proteccións familiares
promoveron unha emigración temporeira, mesmo andoriña, a curta distancia.
Europa precisaba man de obra barata e alá se ía por uns anos, ou por uns meses
cada ano, ida por volta, para gañar para a casa, que se ía facendo aos poucos,
ou mercar un piso no Carballiño aínda que se seguise a vivir na aldea, na casa
dos pais ou dos avós.
Seis,
sete, oito... alturas e veña para arriba. Algún retornado puxo unha carpintería
de aluminio e aos poucos anos era alcalde. Ladrillo, aluminio e plaqueta foron
eliminando a madeira e a pedra, ata das fachadas, mentres as medianeiras
desamparadas non facían máis que meter humidade para dentro das casa e, ala!, tela
asfáltica... un anaco por aquí, un pouco polo outro, remenda aquí, remenda
alá... coa súa teíña prateada e despois aparafusar uralita, a marca comercial do
fibrocemento, anos despois sóubose que o amianto era un risco para a saúde. Había
que tirar para adiante, seguir facendo pisos para recoller a xente maior que abandona as aldeas porque os
abandonaron a eles. Ata que estourou.
Lula Goce. Vigo |
Agora
ándase nalgunhas cidades europeas, entre elas, e de xeito destacado, Vigo,
decorando as medianeiras. Ben sei que é asunto complexo. Xa escoitei a amigos
sabidos nestas leas descualificar o que consideran meros intentos de facer
amable o horrible, de disimular o feo, de facer agradable o desagradable, tamén
de vulgarizar e sobre todo de confundir arte con decoración...
Andei
a visitar esta fin de semana “as paredes soñadas” de Lugrís, traballos de
decoración e supervivencia. Mais non é tamén decoración o que fixo Buonarroti
na Capela Sixtina ou Raffaelo Sanzio na Stanza
della Segnatura e outras do Vaticano, ou os muralistas mexicanos ou mesmo Leopoldo Nóvoa, ou...?
En
fin, si se fai con tino esta explosión do que se anda a denominar xa “arte urbano”
pode dulcificar o impacto, iluminar o ollo, de cando en vez observar unha obra
de arte, e darlle algunha oportunidade a xente nova aínda que abusen dos
colorinchos.
Lula Goce. A-mar. Aula de Cultura "Ponte de Rosas", (IEM) Gondomar |
E
entre esa xente que irrompe con forza encántame ollar os seus rostros infantís
e as controladas explosións de cor que argalla a nosa conveciña Lula Goce polas
cidades de Europa. Aínda conservo un daqueles barquiños de papel que puxo a
navegar no aire da Aula de Cultura Ponte de Rosas.
Martes 6 de xuño de 2017
Ningún comentario:
Publicar un comentario