Capitel no interior do túmulo de San Frutuoso |
Nos
últimos, dos moitos anos, de labor nas aulas, tiven, en múltiples ocasións, que
demandarlle aos meus alumnos retirasen as diversas tipoloxías de gorras que
empoleiraban sobre as súas testas diversas en contido, as cabezas, e múltiples
en colorinchos, as viseiras. Inspiradas
estas en actividades deportivas e estéticas de transmisión imperial. En
ocasións mesmo colocaban o aditamento testeiro de forma inversa e ben
estrafalaria; así que o tornasol en lugar de
facer o propio cos ollos facíao co colo ou pescozo. Algúns dos
integrantes desta xeración “engorrada”, co paso dos anos, viuse invadida por un
andazo imparable, co que non contaba nos adolescentes anos do instituto: a
alopecia. Cando menos uns cantos mudaron as gorras de vivas orixes deportivas
por outras de tons discretos para disimular a calvicie. Mais moitos seguen a
resistirse á norma social que o meu avó
lle recriminaba a meu tío, que nin para durmir, nin para rañar a cabeza, sacaba
a pucha; cando entraban xuntos nalgún lugar pechado dicíalle: descúbrete!.
Andei
estes días de lecer pola capital histórica da Gallaecia fracturada, de
farturenta visita cultural. Pasoume, involuntariamente, como aos meus alumnos.
Nos últimos anos, a inconmensurable fuxida capilar fixo que, sexa verán, pola
calor, sexa inverno, pola friaxe, teña o costume de cubrirme a cabeza con discreta gorra, en colorido. Así que cando
entrei na Primada Sé portucalense, resistente a Toledo, doada por Tareixa e
Henrique “o borgoñón” ao arcebispo e envexa de Xelmírez, un supoño que
“monaguillo”, vestido de corteinglés con
traxe de corte “vintage”, lembroume, cun simple aceno, que me tiña que
descubrir.
Esquecera
o que me aprendera, a través do meu tío, o meu avó. Lembrei tamén que as
mulleres poden entrar cubertas, o mozo
vixiante dos costumes deixounas pasar sen melindres, aínda que algunhas fosen
tocadas con sombreiros de xeitos e cores, cando menos, tan estrafalarios como
os dos meus alumnos. Pasáronme, fugazmente, polo maxín as apaixonadas
diatribas, laicistas en aparencia, encol de como poden cubrir os cabelos as
mulleres pola rúas e lugares públicos da respectuosa e plural Europa.
Fomos
rememorando aqueles anos de fendedura, de fisura, da Gallaecia ao visitar os
túmulos de Tareixa e Henrique, pais de Afonso Henriques, e fixemos algunha que
outra chanza co “pío latrocinio” de Xelmírez. Por se non lembran as persoas
lectoras, o astuto, pícaro, amante do alleo e, sobre todo do poder, Diego
Xelmírez cursou vista diplomática, en 1112, á Sé metropolitana de Braga, dende
1070, e ao seu arcebispo, o virtuoso, cortés e amable Xiraldo, despois santo,
estatus que, como sabemos, Xelmírez non acadou. O caso é que o bispo compostelán, a pesar de ter a que pensaba
mellor reliquia, pispoulle ao confiado Xiraldo unhas cantas, as dos Santos
Cucufate, Frutuoso, Silvestre así como as de Santa Susana e a cabeza de San
Vítor. Diego mandou os seus homes andar, con todo disimulo, de igrexa en igrexa
abrindo tumbas e apañando osos para grandeza de Compostela que acabou
construíndo edificios relixiosos para acoller os restos óseos da decapitada
santa e do bispo bracarense.
Segundo
figura nunha placa conmemorativa no
acceso dende a igrexa franciscana de Real ao túmulo de San Frutuoso, unha parte
das reliquias do santo berciano (?) devolveunas Compostela, en 1966, baixo o
mandato arcebispal de Quiroga Palacios á Sé de Braga.
Oxalá este xesto quiroguiano, cunha marxe de nove
séculos, puidese comezar a ligar o espazo social gallaeciano.
Domingo,
26 de marzo de 2017
Ningún comentario:
Publicar un comentario