Os seres
humanos tendemos a reelaborar, a aquelar, a nosa experiencia con fortes doses de inxenua imaxinación. Proceso
intenso, es especial, durante a adolescencia e que, sen embargo, pode prolongarse
ata a madurez e incluso a vellez, en sociedades en proceso de infantilización,
como a nosa, a través da exaltación e glorificación da xuventude; isto é, da
inexperiencia, do mundo da aparencia, da doxa ou mera opinión. Mitos agrandados
ata o delirio pola cultura de masas.
Tamén os
grupos sociais elaboran os seus mitos colectivos. Algúns teñen carácter
fundacional aos que se lles pretende dar a función de lexitimar o poder dunha casta ou dunha forma
de organización política. Nos inicios da historia (século XIX) empregouse con
exceso infantil este recurso tanto para darlle pátina de antigüidade tanto ás
nacións-estado nacidas das revolucións liberais como a algunhas cidades ou
vilas significativas.
O
problema é que algúns seguen a crer neles e empregándoos como sustentadores da
razón de estado. Quen acepta que Tude fundou Tui, Noé Noia e Pontevedra Teucro?
Ou que Santiago veu nunha barca de pedra dende Xerusalén? Pois hai quen segue a
fundamentar a unidade de España na batalla de Covadonga e nos Reis Católicos.
O
esencialismo españolista, o nacionalismo banal, é o resultado de décadas de imposición
de mitos a través da escola, do exército, da política e dos medios de
comunicación. Por iso segue chamando a atención cando algún historiador, como é
o caso de José Luís Corral, catedrático de Historia Medieval da Universidade de
Zaragoza, afirma que non houbo tal batalla de Covadonga senón que é un mito
fundacional elaborado polos cronistas de Alfonso III. Por certo, moi común o
recurso ao mito das batallas de fundación, tanto ás vitoriosas, como é o caso,
as de consolidación (Aljubarrota) ou mesmo aquelas na que os celebrantes foron
derrotados (Kosovo Polje para os serbios) e tantas outras.
O mesmo
J.L.Corral dinos que o heroico Pelayo aínda que parece que existiu non se sabe
se era o fillo dun xefe cántabro, un mercenario, ou un xefe ástur. Aínda que
José de Santiago, autor, xunto a Ulpiano Nogueira, de Baiona antigua y moderna (1902) recorre a Esteban de Garibay
(1533-1600), autor do que toma “que la villa de Bayona fué patria de Doña Luz,
madre del infante Don Pelayo, quien si no nació en ella al menos se crió...”.
Daquela sería Paio, non?
Por fortuna
aínda non lle ergueron unha estatua... aínda que calquera día!
Venres
17 de marzo de 2017
Ningún comentario:
Publicar un comentario