Termas do Alto da Cividade, Braga |
En
diversas etapas da miña vida realicei actividades de animación cultural. Mesmo
durante algúns anos de forma intensa. Esa experiencia acumulada obrigoume a
reflexionar sobre as formas de persuasión dun público, en principio numeroso,
disposto a achegarse á cultura pero non a disertacións egóticas (de ego),
rococós (por recargadas), sectarias (por despotismo ilustrado) ou delirantes
(por trastorno serio da personalidade). Poderíamos seguir engadindo
negatividades.
Estas
cuestións teñen a súa importancia en calquera actividade cultural por humilde
que ela sexa. Hai presentacións de libros que espantan a quen cometa a erro de acudir,
agás familiares e amigos, e hai outras nas que a xente sae co libro debaixo do
brazo; hai recitais poéticos que provocan un afastamento, ás veces
irremediable, da ars poética e outros que engaiolan e as persoas ouvintes saen
convencidas de que tamén elas poden escribir poesía; hai representacións
teatrais que xeneralizan o desacougo nas butacas, filmes que imprimen unha axitación nas pernas
como se estivesen a quecer para botar unhas carreiras ao redor da sala;
conferencias cunha potencia somnífera que poderían aquelar as contas da
seguridade social e outras tan campanudas que parece que o dicente anda a
flotar por riba dos xardíns de Aranjuez, ao tempo que teño escoitado
xenetistas, nanotecnólogos e físicos teóricos convencer o auditorio para
matricularse nos estudos desas especialidade.
Ora, en parte, o resultado, positivo ou negativo, depende tamén da
xestión do acto.
Todo
o anterior toma unha dimensión extraordinaria cando batemos con proxectos de conservación/restauración do
patrimonio. Cando menos, ocorréseme, por dúas razóns. Primeiro porque o patrimonio construído ten, por parte
da cidadanía en xeral, unha aceptación de inicio, admirativa pola dimensión ou,
simplemente, pola pretendida antigüidade que nos retrotrae á orixe grandiosa dos antepasados. En segundo lugar
porque a conservación-restauración supón sempre uns custos elevados que
corresponde sufragar á sociedade que, xa
que logo, ten que considerar de moita importancia tales investimentos. Moitos dos proxectos
conservacionistas fracasan por non atender as dúas últimas e cruciais fases.
Por unha banda o mantemento dos bens restaurados e por outra a divulgación que
fai posible o mantemento. Calquera monumento restaurado que non xere atención
para o seu mantemento volverá ser ruína.
Todo
isto resumiumo o outro día un amigo, científico de microscopio, que me
comentou: “As pedras non falan!”. Non, quen estaban a falar eran Manuela
Martíns, Professora Catedrática de Arqueologia do Departamento de História da
Universidade do Minho, e Luís Fontes, Arqueólogo da Unidade de Arqueologia da
Universidade do Minho.
Falaban
polas pedras para que nós as entendésemos.
Luns,
27 de marzo de 2017
Ningún comentario:
Publicar un comentario