Todo
o mundo ten un prezo? A resposta á pregunta retrotráenos ao debate sobre a
condición humana. Entre o lobo hobbseniano e o bo salvaxe roussoniano,; entre o
“todos somos corruptos e os que non, é por non teren oportunidade” ou o de que “é
a sociedade quen xera a corrupción”, eximíndonos
da responsabilidade individual. O debate non o imos resolver hoxe. Así que
seguirá tan permanente como a
corrupción.
Seica
o primeiro caso documentado é a denuncia que fai un tal Peser, nos tempos de
Ramses II, doutro funcionario ao que
acusa de entenderse cunha banda de asalta-tumbas faraónicas; por suposto que o
choio viña de atrás, nas máis antigas sociedades mesopotámicas os “trapicheos”
estaban ata regulados por lei. O incorruptíbel Pericles foi acusado de
especular coas obras do Partenón, e Demóstenes saíu por pernas tras ser acusado,
e condenado, por roubar do tesouro de Alexandre. O fenómeno semella universal e
permanente. Ao mellor teriamos que, como Napoleón, limitarnos a pedirlle aos ministros
que rouben pouco pero que fagan ben o seu traballo.
Enleados
nesta peste corrupta que nos abafa procuramos explicacións do andazo. Apelamos
a que no centro e norte europeo a ética luterana impide estas prácticas tan
doadas no mundo católico onde falas co cura e saes directo cara ao ceo envolto en santidade; tamén se aduce que a
longa tradición socialdemócrata dos países escandinavos fai que a cidadanía asuma
a normalidade de pagar impostos e considere o roubo como unha falta social grave.
Pola contra, entre nós, no mundo da picaresca, no que se trata de parecer rico sendo
pobre, triunfa a esquizofrenia e a dobre moral e non só non nos preocupa a
corrupción, mentres non nos afecte no persoal, senón que mesmo a consideramos
un chisco natural e ata simpática. Os grandes corruptos mesmo se acaban
convertendo en personaxes populares.
Enrabiámonos
porque un político rouba, tendemos a ser
máis laxos cos empresario ou os profesionais liberais e, ao tempo, gabámonos de
evadirmos algún que outro imposto. É
evidente que á beira da corrupción dos grandes sempre hai a inconsciente
microcorrupción do e vai querer factura?, ti vai facendo, xa cho reclamarán!...
Nestes
coloquios entre amizades aduzo a miña sospeita de que no Reino de España o
fenómeno da corrupción é intrínseco, cando menos dende os tempos do duque de
Lerma. Un home, como diría Brecht, que “levaba a roupa chea de petos” e
seleccionaba os aspirantes a cargos
administrativos non pola súa capacidade técnica senón polo sorriso que lle
poñían; aquel que conspirou para afastar do poder o noso Conde de Gondomar ao que consideraba
máis intelixente e con maior formación. Aquel Lerma que tiña o poder de facer
favores a quen quixese rematou, na miña opinión, por institucionalizar a
corrupción e convertela na construción cultural máis senlleira da España
imperial. O franquismo, réxime corrupto por natureza, agrandou esta especificidade
española.
Moito
nos encabuxamos coas falcatruadas de Rato, Blesa, Urdangarín, e “tutti quantti”
pero xa sabemos que ao final non pasa nada. Hai uns meses, no “súper”, na cola
do peixe, batín cun deses que agora están un tempo breve no cárcere por mor do
cobro dunha “ostentosa e onerosa” xubilación que el mesmo se puxo; claro que
houbo xente que o recoñeceu, decateime de miradas mais ou menos sorprendidas,
pero ninguén, nin eu, dixo nada.
O
anterior vén a conto de que estes días andei a ler un libro no que se cita unha
persoa que tratei. Dise nel algo que xa sabía. Sendo sindicalista importante, a
dirección dunha multinacional púxolle diante un talón para que escribise a
cantidade que quixese a cambio de abandonar a empresa. Rexeitouno. Hai tempo
que se xubilou como obreiro e como líder sindical con conciencia de clase. Eses
son os imprescindíbeis, diría Bretch.
Domingo, 12 de marzo de 2017
Ningún comentario:
Publicar un comentario