A
Pablo Casal
Non
pretendo facer una chanza co termo acuñado por Hannah Arendt para referirse ao
terrible mal dun dilecto, e falsario, funcionario como Adolf Eichman, senón
aproveitar o nesgo, menos tráxico, da verba empregado por Michel Billing para
falar da exuberante e permanente exhibición nacionalista que fan os
estados-nación ao aproveitar calquera lugar ou circunstancia para afirmar a súa
condición nacional, sexa nas camisetas dun equipo de fútbol, nas bandeiras
ensartadas nos anuncios dunha gasolineira, nos xornais nacionais ou nas cadeas
de televisión, tamén nacionais por suposto.
Tamén
o imperio gusta de amosar o seu dominio e ver como as provincias reproducen os
dicires e praceres do centro. Así que despois de reciclar as pizzas, estragar
as hamburguer, regarnos con “coke”, endurecer as “chips” e agasallarnos
cun “catering” intragábel, iso si con
moito “look”, moi “chic” e “casual”, agora queren que vaiamos mercar o “black
friday”, isto é, ao día seguinte de que eles se enchesen de pavo, seco como
coiro de vaca morta por moito whisky que lle inxecten. Algunha cantidade
excesiva deben meterlle para que os empresarios coiden que é máis rendíbel
darlle o día libre aos traballadores para que vaian gastar os cartos que ter
que pechar porque os empregados aduzan, ano tras ano, unha repentina
enfermidade.
Se
o goberno desta provincia imperial fose tan fachendosa como cando se atemoriza
pola perda da españolidade de Cataluña debería acordar un día festivo para ir
de compras entre o festivo de celebración constitucional, mentres dure, e o día
da Inmaculada, que semella que vai durar máis tanto por non ter mancha como
porque os negocios da Igrexa tenden a
perdurar, no tempo e na rendibilidade.
Seica
os provincianos caeron na trapela e correron, o venres ese, a mercar como
posesos. Cando menos segundo me comentou unha boa amiga, asustada, a quen se lle ocorrera ir a Vigo e tivera que
regresar entolecida polo trafico e a cantidade de xente que rebordaba nos
centros comerciais á procura da “ganga” desexada, que segundo me din é case
sempre falsa. Seica, nos USA, chantan tendas de campaña na rúa para entrar nas
tendas tan pronto abran. Hai anos aquí tamén había escenas de pánico e pelexas
cando comezaban as rebaixas de xaneiro. Dende a crise os comercios fan rebaixas
cando queren e perdérase esa emoción polo consumo que parece reviviu co tal
“black friday”.
A
verdade é que non entendía moi ben a que viña o de “black”. Nestas linguas
machistas e racistas das nos dotamos os humanos a tal palabriña, e as súas traducións,
anuncia desgrazas e non rexoubas dilapidadoras. Non atopei explicación
convincente. Uns din que os policías de Filadelfia comezaron a chamarlle así
polas leadas de tráfico que se montaban; outros porque as caixas rexistradoras
dos pequenos comercios deixaban de estar en vermello e pasaban a negro; aínda
hai quen fala de que a adxectivación vén dos servizos de emerxencia ingleses
ante a cantidade de borracheiras que tiñan que atender o venres anterior ao Nadal.
En fin mesmo hai quen di que a teima procede de que no día seguinte de Acción
de Grazas vendíanse os escravos máis baratos, pero isto semella que non é máis
que un “fake”.
A
mellor estratexia é sempre a asimilación. Nisto de fusión cultural, da
multiculturalidade, ou ata da rimbombante “alianza de civilizacións”, non hai
como as feiras. Durante anos fun asiduo da do alto de San Cosme ou de San
Colmado, en Herbille, Mos, nese territorio de ninguén entre Vigo, Gondomar e Mos
ou mellor entre o Miñor, a Louriña e o Fragoso onde prendeu un mercado, dise
agora, que non é máis que o aggiornamento das feiras tradicionais, só que sen
gando.
Alí
á beira da modernidade chantada no monte que é a Universidade de Vigo colleu
pulo unha mestura de novos e vellos tempos, de xentes e culturas diversas que
escapa ás poderosas garras controladoras de carrefures, alcampos,
cortesingleses, mediamarkes e cia.
Mentres
os indíxenas locais atenden á venda de produtos da casa: ovos, castañas, mazás,
mel ou noces; os foráneos comerciantes locen os seus móbiles postos de
embutidos, flores ou froita; os veciños portugueses os de ferramentas de toda
caste. Como é sabido os xitanos controlan o sector de roupa e do calzado; os magrebís
o das alfombras e similares; uns centroafricanos expenden tecnoloxías diversas
e outros están especializados en artesanía tradicional. Escóitanse múltiples
falares aínda que o idioma de instalación da feira é, aínda, o autóctono. Non
así nos imaxinativos carteis anunciadores escritos en diversas variantes de
español entre os que chama a atención os que anunciaban “sojetas”, isto é
suxeitadores, e agora o que nos anuncian as rebaixas do “blas fridei”.
A
foto que ilustra non é da feira de San Cosme, pero ben podería ser. Andou polas
redes e chegoume de varias amizades. Estas xentes son capaces de absorber o
mesmo imperio.
Sabado, 25 de novembro de 2017
Ningún comentario:
Publicar un comentario