Totó Riina (Alessandro Fucarini/AFP) |
O
16 de xaneiro de 1993 un diario sensacionalista italiano abría cunha foto de
Salvatore Riina e sobre ela, en altas, titulaba “Il diavolo”. Os “carabinieri”
remataban de deter a Totó Riina, “La Belva” “ `U Capu di` i Capi” “ `U Curtu”. Ninguén
se atrevería a dicir calquera destes alcuños na súa presenza.
Hai
dous días faleceu no hospital penitenciario de Parma, aos 87 anos, vítima dun
cancro. En Italia era a personificación do mal; un monstro. Din que matou e/ou
mandou matar unhas 150 persoas; unha cifra como outra calquera. Nin el mesmo o
sabería dicir; era parte do seu traballo. Botou trinta anos no cárcere e vinte
e tres, máis ou menos, oficialmente agochado en Palermo, iso si, con tratamento
para a diabete e os fillos rexistrados, cos seus verdadeiros nomes, no hospital.
Era
pequerrecho, de aí o de “Curto”; un “viddani corleonesi” que se impuxo, na
década dos setenta, aos mafiosos elegantes, de palacete, xardín e piscina, de
Palermo. No seu camiño cara ao poder sobre a vida das persoas bateu con
sectores do Estado Italiano. Fíxoo tremer.
Seica
unha das súas vítimas foi o xeneral Dalla Chiesa, brillante exterminador das
“Brigate Rossi”, nos anos de chumbo, nomeado prefecto de Palermo para
“controlar” a Cosa Nostra. “`U Curtu” adiantouse. Din que mandou voar unha
autoestrada para que con ela o fixese o coche no que viaxaba o xuíz Falcone, a
esposa deste e tres escoltas. Seica o chivatazo sobre a viaxe saíu dos
despachos da xustiza italiana. Ao automóbil de Borselino espetoulle un coche
inzado de explosivos; alá foron o xuíz e cinco gardacostas. A presión social
botoulle unha parte do estado enriba; tiñan que aparentar. Pouco máis se soubo.
Riina foise en silencio. Algúns en Italia respiran tranquilos.
Contan
que unha tarde de 1942 un campesiño siciliano, de Corleone, regresa de labrar a
infértil terra coa súa mula e tres fillos; toparon unha bomba, sen estourar, do
desembarco americano duns meses antes. Apanárona para aproveitarlle a pólvora e
o ferro. Ao andar nela estoupou e levou por diante o home e dous dos fillos.
Ficou con vida Salvatore, Totó, de doce anos, dende aquela “capofamiglia”.
Contan que aos 18, xunto aos seus amigos Bernardo Provenzano e Calogero
Bagarella, fixo o seu primeiro traballo
para o “dottore” Navarra. Anos despois metrallárono.
Podemos
velo a través das imaxes de Coppola. Aquel Vito Corleone, esforzado pai e
esposo cariñoso, razoable e cariñoso avó que coida os tomates mentres xoga co neto,
é o mesmo que afirma que os negocios son
os negocios ou “farémoslle unha oferta que non poderá rexeitar”. Din que Riina
estaba vendo a televisión coa súa filla no colo cando soubo que o de Falcone
funcionara. Estaba casado, tiña fillos, discreto, nunca lle gustou o pavóneo
dos xefes mafiosos. Cando o detiveron dixo que el só era un contable, pero a
policía tardou un mes en rexistrar a súa casa, cando o fixo ata lle pintaran as
paredes. Podemos velo a través dos ollos de Coppola presidindo a “Commissione”,
repartindo territorios ou acordando pacificacións pouco duradeiras; fálase de
dous mil mortos ou desaparecidos durante a guerra de familias dos anos oitenta,
nas que Riina eliminou ou someteu os demais capos.
A
ollos occidentais sería un psicópata; intelixente si... pero un tolo. É a nosa
forma de exculparnos. Isto só o pode facer un enfermo; nós nunca o fariamos.
O
psicólogo social da Universidade de Stanford, Philip Zimbardo, realizou hai
moitos anos un experimento con estudantes. A uns outorgoulles o papel de
presos, a outros o de carcereiros. Ambos cumpriron tan á perfeccións os seus
roles que tivo que suspender o experimento. Trinta anos máis tarde publicou as
súas reflexión en forma de libro, El
efecto Lucifer. El porqué de la maldad (Paidos, 2011.
Fronte
ao razoar das culturas que destacan polo seu individualismo e procuran explicación
dos comportamentos patolóxicos ou heroicos no interior das persoas, isto é na
“disposición” natural dos individuos, o psicólogo norteamericano prefire preguntarse
pola “situación”. A tese de Zimbardo é que en vez de preguntarnos polo quen?, quen é o
responsábel?, quen o fixo?, quen ten a culpa?... deberiamos encetar a busca
preguntándonos polo qué?, qué condicións?, que circunstancias? qué aspectos?...
en que medida os actos dunha persoa poden deberse a factores externos a ela, a
variábeis “situacionais”, a procesos propios dun ambiente ou dun marco
concreto.
Exemplifica
Zimbardo: “La diferencia entre el enfoque disposicional
y el enfoque situacional es parecida a la que hay entre la medicina clínica y
la salud pública. La medicina clínica intenta hallar el origen de la enfermedad
o la discapacidad en el interior de la persona afectada. En cambio, la salud
pública presupone que los vectores de la enfermedad están en el entorno y crean
las condiciones que alimentan la enfermedad. (...)
Esta distinción la deberíamos tener presente todos los que intentamos saber
por qué la gente hace lo que hace y cómo se le puede cambiar para que haga las
cosas mejor. Pero en las culturas individualistas es rara la persona que no se
ha contagiado del prejuicio disposicional...”
O
xornal sensacionalista italiano, contaxiado do prexuízo disposicional, vía o
demo no interior de Riina, pero non era quen de preguntarse que circunstancias,
condicións, situacións da Sicilia dos anos trinta do pasado século interferiron
nos actos dunha persoa que compaxinaba a responsabilidade familiar do cariñoso
avó Corleone coa súa actividade criminal ou nos dun asasino desapiadado que se
definía a si mesmo como un simple contable. Ou que condicións, circunstancias,
situacións se concertaron nunha Italia gobernada durante cinco décadas por unha
putrefacta alianza política que para impedir a vitoria dos comunistas non tiña
reparos en enzoufarse na máis brutal corrupción que propiciou que un capo
mafioso chegase a pensar en ter máis poder que o propio Estado.
Domingo,
19 de novembro de 2017
Ningún comentario:
Publicar un comentario