luns, novembro 20, 2017

O nome dos fillos

O nome dos lugares expresan necesidades, utilidades, degoiros, acontecementos, sentimentos do momento no que se impoñen. Poñer nome a un lugar é unha forma de apropiación do mesmo, mais esa denominación precisa dunha certa aceptación social e adecuación ou non perdurará moito tempo.  De non ser axeitada será flor dun día. En ocasións as apelacións non son compartidas por todas as comunidades que dalgún xeito pretenden exercer un dominio sobre ese territorio, penedo, río... Neste último caso é moi clara a pretensión de apropiación; os ríos son da parroquia pola que transcorren ata que a súa dimensión obriga a compartilo, o Zamáns  chámase así no transcurso pola parroquia hoxe administrativamente viguesa, pero un chisco mais abaixo é o río de Vincios, ata converterse en Miñor.

Tamén os nomes das persoas expresan necesidades, ás veces simples modas, outras reivindicacións sociais, nacionais ou ideolóxicas. Os que botamos anos na ensinanza sabemos  distinguir as xeracións en función das novidades onomásticas  estranxerizantes, futbolisticas, hollyvoodenses ou televisivas.Todos recordamos as restras de Marías, Josés e Manolos de hai unhas décadas e, entre as xentes de máis idade, aínda resoan  nomes  rigorosamente xermanizantes; poñerlle a un fillo ou filla un nome galego segue a ser un exercicio de vontade nacional, aínda que tamén foi moda pasaxeira.

No Rexistro Civil de Mondariz recóllense catro días da infamia nos meses finais de 1936. Dende unha perspectiva numérica, inaplicable neste caso, o día máis horrible foi o cinco de outubro de 1936 no que se rexistraron os cadáveres, brutalmente torturados, de seis veciños do Baixo Miño. Todos moi coñecidos na comarca: Manuel Piñeiro Zúñiga, comerciante de Amorín; Manuel Pérez Besada e Fernando Rubio Estévez, ambos de Guillarei; Hipólito Gallego Camarero, coñecido como o “mestre de Forcadela”, casado con Josefa García Segret, autora de Abajo las dictaduras (Vigo, 1982), obra na que relata o seu calvario de oito anos de prisión en prisión;  Francisco Rodríguez Otero, popularmente coñecido como “Paquiño de Figueiró”, secretario xudicial de Tomiño, dirixente agrarista e afiliado ao Partido Galeguista.

Domingo Páramos Núñez
A sexta vítima daquel día da infamia foi Domingo Páramos Núñez . A pesar de que o secretario do xulgado de Mondariz era moi conciso nas súas actas, neste caso indícanos que o defunto era veciño de Caldelas de Tui e de profesión cerralleiro. Tiña 55 anos e estaba casado con Julia Rial?. Do matrimonio ficaban dez orfos: Ferrer, Libertad, Aurora, Armonía, Verdad, Floreal, Progreso, Espronceda , Domingo e Julia.

     Moita necesidade de liberdade sentía o cerralleiro de Caldelas de Tui para reiterar nos nomes dos seus fillos e fillas as súas ansias, as mesmas que cantou Espronceda ou polas que Francesc Ferrer i Guardia  foi fusilado en outubro de 1909.

O xornalista D. Prieto nunha reportaxe publicada no desaparecido Xornal de Galicia (12 /04/ 2010) ofrécenos información sobre Domingo Páramos Núñez. Dela recollemos que nacera en Tui, fora un home inquedo e cultivado, concelleiro na capital episcopal durante a República; que viaxara aos Estados Unidos “a busca de trebellos para perfeccionar o seu oficio”. A información fornécella  Espronceda Páramos Riol, de 85 anos na altura da reportaxe, quen tamén nos informa de que viaxara á Arxentina, onde coñeceu a quen logo sería a súa muller e nai da extensa prole, Juliana Riol Casado.

Espronceda, seguramente nunha confusa reelaboración de datas, relátalle ao xornalista: “En 1936, tras a chegada das tropas nacionais a Tui, denunciou unha partida de carne en mal estado. Levaban camións cheos de reses mortas destinadas a consumo humano e o meu pai, que era edil de Sanidade denunciou as tres persoas responsables do matadoiro do Porriño, por iso foi que o mataron”. Daquela, quen portaba con orgullo o apelido do poeta morto prematuramente, tiña 11 anos e viu, xunto aos seus 10 irmáns, como os soldados levaron ao pai á praza e “lle desfixeron a cara a culatazos”.

    Evidentemente debe tratarse dunha confusión xa que aínda que Domingo Páramos Núñez foi concelleiro de Tui, elixido en 1931, destituído  tras as eleccións xerais de 1933 e reposto o 21 de febreiro de 1936, non o foi despois da sublevación militar.

    Na entrevista engade Espronceda: “25 anos despois da morte do pai, en 1960, recibín da miña sobriña Eva unha noticia inesperada: os restos de Domingo foran trasladados polas autoridades franquistas ao Val dos Caídos”, segundo unha certificación asinada polo xerente do Consello de administración do Patrimonio Nacional.

Infórmanos o xornalista de que a súa sobriña, Eva Páramos Viñas, mostrábase disposta a tentar de recuperar os restos do seu avó e engadía: “Na miña casa crecemos sen avós e con dúas avoas de loito eterno ata o final dos seus días”. O outro avó, o materno, o líder da CNT Gumersindo Rodríguez Costas, tamén foi asasinado.

Xoves 16 de novembro de 2017








Ningún comentario:

Publicar un comentario