Agasalláronme
hai uns días cunha edición recente dun libro de 1993. Trátase de Sangre y pertenencia. Viajes al nuevo
nacionalismo (Blood and Belonging: Journeys Into the New Nationalism) de
Michael Ignatieff. Como case sempre, a editora é catalá e debeulle funcionar
tan ben o título como o canto ensanguentado
ou a capa cun debuxo dun porco no que se sinalan seis anacos que corresponden
as seis viaxes que o autor emprendeu para realizar a serie da BBC co mesmo
titulo, predecesora do libro, por Coracia e Serbia, Alemaña, a Ucraína, Quebec,
Kurdistán e Irlanda do Norte.
Digo
que lle debeu funcionar ben porque na capa xa incorporaron o cuño que indica a
segunda edición. A serie foi un acontecemento e o libro tivo unha gran difusión
no seu momento, probablemente tanto daquela, de forma dramática, como hoxe, de
forma democrática, porque a cuestión do nacionalismo protagonizaba a vida
europea, sobre todo no leste, nos territorios da disolvida URSS e a súa area de
influencia ou nas tráxicas terras balcánicas. Agora a onda chegou á banda
occidental europea, aínda que o autor xa incorporaba o Ulster na súa viaxe e
mesmo se desprazaba á parte do Kurdistán (o delimitado en Irak) que mañá vai
celebrar un referendo de independencia.
O
libro segue a ter o seu interese a pesar do cuarto de século transcorrido. Mais
non o traio a colación só polo seu contido senón polo “Epílogo para a edición
española”, asinado en 2012 e algúns dos comentarios que o trufan.
Ignatieff
foi líder parlamentario do Partido Liberal canadiano (2008-2011), na
actualidade é profesor da Universidade de Toronto. Federalista convencido, admirador
de Trudeau e polo tanto contrario á independencia do Quebec. No epilogo
amentado di “Ata daquela (refírese á viaxe de 1993) fun un cosmopolita, tomando
unha distancia irónica do sentimento nacionalista” e a continuación engade
“Grazas á viaxe, ollei que o nacionalismo, ese desexo de pertencer a un pobo,
esa vontade de gobernarse a si mesmo e conservar a cultura, a lingua, a
tradición, é o portador imperecedoiro dalgúns dos máis poderosos sentimentos
políticos dun pobo”.
Sei
que quen me agasallou o libro fíxoo con moito cariño e sen ningunha dobrez.
Agora ben, a min, que me considero un nacionalista cívico, como os que lle
gustan a Michael Ignatieff, o título e a capa obrigáronme a dar un chouto, xa
estamos, sangue, pertenza, un porco despezado e a palabra nacionalismo polo
medio. Despois o libro, que coñecía de referencias e ao autor por algúns
artigos publicados en EL País hai
anos, non responde a esta presunción de título e portada, aínda que catro das
paisaxes escollidas respondan á brutalidade e maldade incitada polas ansias de
dominio imperial, a relixión como concentración fanática e a supremacía étnica
(racial) como síntese fascista.
Non
sei se os editores consultaron co autor a publicación do epílogo, catro anos
despois de ser redactado, pero dáme que se Iganatieff puidese refacelo non o
dubidaría e non se parecería moito ao que puxo na altura, 2012. A súa retardada
lectura axúdanos tamén a percibir os ritmos do cambio histórico, aquilo do que
falaba Lenin cando se refería a que nuns días pode mudar o que en séculos
estivo fixo. Así Ignatieff percibe unha estabilidade en España a pesar da crise
económica, pero que esta “non debilitou os seus cementos constitucionais”. Esa
confianza na fortaleza constitucional esvaeuse en menos de catro anos, en
parte, coidamos, porque, aínda que o epilogo se publicara no seu tempo,
probablemente Rajoy estaría ocupado noutros mesteres e non o lería, tampouco os
que o rodean, e non podería ter en conta certas advertencias do profesor de
Dereitos Humanos na U. de Toronto: “Pode que vexamos certa recentralización
durante o período de austeridade, pero nunha España democrática a reafirmación
da independencia e autonomía rexional é só unha cuestión de tempo”;
“Estratexias de recentralización, acompañadas de integración forzosa e
identidades lingüísticas e simbólicas impostas nunca poderán acabar co
nacionalismo rexional en calquera
sociedade que se considere democrática”.
Ignatieff
considérase a si mesmo un cosmopolita, incluso di, poucos serán tan
cosmopolitas coma el: neto de terratenentes rusos na Ucraína, nacido en
Toronto, fillo de diplomático, residiu nos EE UU e Inglaterra. Esa
consideración non empece para que advirta sobre a “presunción fundamental” dos
cosmopolitas: “todos os demais son uns fanáticos, todos, agás nós, son nacionalistas”
e engade: “Como pouco, o desdén cosmopolita e o asombro ante a ferocidade coa
que a xente loita por obter un estado nación propio está equivocado. Ao fin e
ao cabo, só están a loitar por un privilexio que os cosmopolitas hai moito que
dan por feito”.
Sábado,23
de setembro de 2017
Ningún comentario:
Publicar un comentario