Narciso na fonte. Óleo s/ lenzo. Atribuído a Caravaggio.
Galleria Nazionale
d'Arte Antica. Palacio Barberini. Roma
|
A
expresión é de Freud. Como sempre, as frases curtas e brillantes dan para un
roto e un descosido e permiten a cadaquén falar da feira como lle foi nela. É
frecuente empregar a frase para zoscarlle no cu ao nacionalismo,
como pai alterado pola afronta filial, nomeadamente cando o cativo desafía con
valor e planta cara. Só mentres non se fai pai -estado, polo tanto igual; daquela
deixa de ser nacionalista.
Segundo
esta interpretación pervertida, nos anos mozos de Freud o nacionalismo húngaro
ou croata, checo ou eslovaco, romanés ou
polaco serían “narcisos”. Despois de Versalles moitos deixaron de ser pequenas
diferenzas. Seguían a selo os irlandeses emperrados na cativa desemellanza coa
unidade británica; despois os alxerianos querendo a distinción da “grandeur”
parisiense que ata enfeitizaba a Camus. Antes e despois, poñede a quen
queirades ou a quen desexades, en América, Asia, África ou Oceanía. Podedes
retraervos ao berce natal da democracia americana e hoxe, se queredes, lembrarvos
da Cataluña amputada, liliputizada ao principado.
Mais
o que pretendía era sinalar a perversión da sentenza freudiana empregada para as pequenas disputas territoriais, como
din os que gustan das grandes patrias para compensar o seu cativo corazón, e divagar sobre a inconsecuencia desta vulgar
manipulación.
O
emprego da antítese, á que lle prestaba moita atención, é moi frecuente en
Freud. Xustamente o narcisismo é o oposto á diferenza, a aquilo que se resiste
a ser outro. O narcisismo é tan ríxido e conservador que calquera desvío provocado
polo outro, pola diferenza, pola diverxencia, é unha afronta, unha declaración
de guerra, unha ameaza. O narcisismo négase a recoñecer o diferente. Quizais a
expresión máis simple, primaria, desta incapacidade é o insulto narcisista.
Para
que o recoñecemento teña lugar ten que producirse, necesariamente, unha mudanza
psicolóxica que permita a admisión da alteridade. Nas antipatías e aversións
non disfrazadas para cos estraños-próximos,
diría Freud, mais ou menos,
podemos recoñecer a expresión dun amor a si mesmo que se comporta como
se calquera desvío supuxese unha crítica ou unha exhortación a abandonar a súa
propia identidade.
Tras
clixés reiterados ata o aborrecemento de “viva a diferenza”, “respecta o próximo” ou “ama o próximo como a ti mesmo” e todas as variantes
brancas e capitalistas do precepto relixioso, tan comúns hoxe ao
“multiculturalismo” de cartón-pedra , o que se está a impoñer como condición para recoñecer a diferenza do
outro é, xustamente, que este renuncie á
súa diferenza, que perda a súa
alteridade.
Mércores,
20 de decembro de 2017
Ningún comentario:
Publicar un comentario