“Los
criollos prefieren que se les llame americanos: y desde la paz de Versalles y,
especialmente, después de 1789, se les oye decir muchas veces con orgullo: “Yo
no soy español, soy americano”; palabras que descubren los síntomas de un
antiguo resentimiento. Delante de la ley todo criollo blanco es español; pero
el abuso de las leyes, la falsa dirección del Gobierno colonial, el ejemplo de
los estados confederados de la América
septentrional y el influjo de las opiniones del siglo han aflojado los vínculos
que en otro tiempo unían más íntimamente a los españoles criollos con los
españoles europeos”. Así se expresaba José María Blanco White no seu xornal publicado
en Londres entre 1810 e 1814. Era “El español”, cabeceira que agora resucitou
en exercicio falsario un tal Ramírez.
Analizaba
o intelectual, vítima do ostracismo, o proceso da elaboración da Constitución
de Cádiz (1812) e intuía, con sensación de proximidade, o que era unha
evidencia, tras o proceso de Declaración de Independencia de los Estados Unidos
ao que fai referencia, a Revolución Francesa en 1789, a revolución haitiana de 1805, a derrota, no mesmo
ano, da flota española en Trafalgar e o coñecido como Grito de Dolores (1810) pronunciado
por Manuel Hidalgo en México. A inminencia previsíbel era a desfeita do Imperio
español en América que dez anos despois de que Blanco White peche o seu xornal
estará concluída, agás dalgúns territorios insulares (entre outros Cuba) que
permanecerán baixo o seu dominio ata o remate do século.
White
era un racionalista, un liberal sincero, tanto na política como na economía,
profundamente anticlerical e amante da liberdade polo que pouco tempo puido
residir nunha España “dividida en dos partidos: uno que nada ve ni nada atiende
sino a convertir en leyes una porción de máximas abstractas; otro que a nada
aspira sino a conservar la tiranía que ha reinado allí desde los siglos
bárbaros”.
O
dítame era ben certeiro, a incompatibilidade entre os patriotas inchados de
principios doutrinais pero que llos denegan tanto aos insurxentes americanos
como aos escravos negros e os que despois serían alcumados como “servís” pola
súa obediencia submisa ao monarca restaurador do absolutismo. A actitude
timorata dos liberais de doutrina e a conservadora dos que só pretendía manter
os seus privilexios, custoulles aos primeiros a persecución das décadas
seguintes e a España varias guerras civís, o estancamento político e a perda de
posicións de avanzada no desenvolvemento do capitalismo.
Se
puidese, recomendaríalle aos progresistas de hogano unha relectura, aínda que
fose transversal dalgúns escritos de José María Blanco White ou, se isto fose
moito esforzo, lembraríalle a chanza do Cánovas, conservador, escravista, axente ao servizo da primeira restauración
borbónica, cando no debate sobre a Constitución, a de 1876, ao redactar o
artigo sobre quen eran españois, exclamou con “gracejo” malacitano: “pongan que
son españoles los que no pueden ser otra cosa”.
A
Cánovas pegoulle un tiro un italiano en Mondragón en vinganza polos anarquistas
presos e mortos tras o atentado de 1896, en Barcelona, contra a procesión do Corpus Christi.
Domingo, 24 de decembro de 2017
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