Foto: Jaume Torrelló |
Eduardo
Pérez Míguez tiña 12 anos cando o Mosteiro de Oia se converteu nun campo de
concentración. Era o sancristán e tocoulle vivir de preto aquelas tristes
xornadas e asistir aos 24 enterros que tiveron lugar entre o 25 de febreiro de
1939 e o 20 de maio do mesmo ano.
Os 24 mortos fórono segundo o “certificado
facultativo” por consecuencias naturais: colapso, gastroenterite, pneumonía,
enterocolite, febres tifoides, colite intestinal, astenia, embolia cerebral,
nefrite, broncopneumonía, etc. ... son as causas das defuncións segundo as
actas do Rexistro Civil de Oia.
A realidade é que a maioría morreron de fame e
diarrea. Relata Eduardo Pérez Míguez, o noso informante: “... comían a
“botella” (un tipo de alga), comían a herba crúa do campo...”
Das 24 defuncións producidas entre finais de
febreiro e finais de maio, 20 producíronse cando era comandante do campo o capitán Maximino Méndez
Varela, coñecido entre os presos como “Capitán Castaña”. O noso informante
relátanos que na porta do mosteiro colocaban unhas grandes potas cheas de auga,
cortaban uns piñeiros verdes para quentala un pouco e botábanlle unhas
castañas. “Non moitas, non moitas, ao que lle tocaba unha castaña era feliz”,
dinos o noso informante.
Tamén nos relata que as cousas melloraron
algo cando o “Capitán Castaña” foi substituído na xefatura do campo polo
Tenente Coronel Carlos Cabeza.
O campo de concentración de Santa María de
Oia funcionou en dúas ocasións. Nos últimos meses de 1937, coincidindo coa toma
de Xixón polo sublevados, e nos primeiros meses de 1939, tras a caída da fronte
de Cataluña. Nesta segunda xeira distintas informacións falan de entre 3.000 e
4.000 presos. Os mortos rexistrados son todos naturais de Cataluña agás dous
nacidos na provincia de Murcia, pero entendemos que residentes en Cataluña.
O
de Oia funcionou como un campo de clasificación inicial onde se peneiraban os presos
segundo as súas responsabilidades e ordenábanse en catro categorías que ían
dende os simple afectos á República, pasando polos que non tiñan
responsabilidades penais, polos mandos do exército republicano, responsables
políticos ou sindicais ata os que eran cualificados como criminais. Así que os
presos estaban alí á espera de documentos que os identificasen ou de familiares
que os reclamasen.
Os presos ilustraron as paredes das salas
onde se amontoaban para durmir de graffitis que reflicten as súas
preocupacións, os nomes, algunha que outra consigna política pero sobre todo
abundan calendarios e anotacións sobre os días que van pasando e fabulosas
mesas cheas de viandas como a que ilustra estas liñas.
Luns,
27 de novembro de 2017
Mi abuelo el Capitan Castaña fue encarcelado por su propia régimen por defender los presos, lo primero que hizo fue romper los bancos de la iglesia para hacerles camas, les recogio el dinero republicano y se fue con un camión a Portugal donde se lo aceptaron y les compró comida, les permitió salir del monasterio con la promesa que regresaron por la noche y nunca le falto ningún preso, desde camposancos le pidieron presos para fusilarlos y el se negó a entregarlos.
ResponderEliminarLos presos en agradecimiento pusieron dinero y le hicieron un busto ya que uno de ellos era escultor y ese busto aun lo conservamos en la familia.
Cuando el régimen se enteró de todo esto lo encarcelaron en Vigo
La historia partidista se cuenta como se quiere
El que reclamaba presos para fusilar en camposancos era un guardia civil apellidado Alonso, en varias ocasiones solicitó a mi abuelo presos pero mi abuelo se negó y este personaje enfurecido lo denuncio al régimen. Mi abuelo espero juicio en cárcel de vigo, en el juicio alegó que no los entregó por conciencia religiosa, y fue absuelto, pero ya nunca fue el mismo el capitán de infantería.
ResponderEliminarPregunten por el pueblo por mi abuelo, mi tio cuando va lo reconocen y hablan bien del, dicen que el dejar salir a los presos fue un acierto, el pueblo mejoró, los familiares venían y se alojaban en las casas, se abrieron tascas y se movió la economía del lugar. Nunca le faltó ni un preso y de eso alardeaba mi abuelo. la palabra valía mucho antes.
Decir que entre todos los presos pusieron dinero y le hicieron un busto tamaño natural a mi abuelo Maximino Méndez, lo esculpio uno de los presos que era escultor, un republicano de cataluña. Mi madre cuando vivió en Oia tenía cuatro años. La guerra fue mala para todos.
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