Foto: Fundación Carlos Casares |
Entre
as tiriñas escollidas nas lecturas que cada mes se fan ao abeiro de “Unha tapa
con Casares”, das que falamos en varias ocasións, repítese con frecuencia o
nome de Torrente Ballester. Nada ten de estraño. Como é sabido, don Gonzalo
pasaba o verán na casa da Romana e por este mes no que andamos acostumaba “tertuliar”
con Casares e outros amigos no Monterreal de Baiona ou na Ramallosa. Como tamén
sabemos, as “ocorrencias” do escritor ferrolán foron fonte de inspiración para
as páxinas “de verán” de “Á Marxe”.
Onte
falei de piratas, que tanto na nosa ría como nas costas do país tiveron moita
importancia baixo a forma de corsarios, e acordei do “Conde de la Peña Andrada”.
Aquel nobre galego con patente de corso, solar no val de Valdoviño e base naval
nos portos de Cedeira, Ortigueira e Cariño que imaxinou a farturenta mente
creadora e o xenio narrador de don Gonzalo.
O
tal “Peña Andrada”, alcaiote de Felipe IV, provocou no rei o irrefreable desexo de ollar a raíña espida. Esa é a trama da Crónica del rey pasmado (1989) que
despois Imanol Uribe converteu en El rey
pasmado (1991) interpretado por un Gabino Diego ao que non lle fixo moita
falla mudar de cara. O relato, nun ton de humor, é unha parodia da corte do
momento e emprega numerosas expresións
do tratamento cortesán e eclesiástico de inicios do século XVII. A acción
desenvolvese nun caloroso outubro de 1625, un ano antes de que falecese don
Diego de Gondomar e xa co histriónico e inútil Conde Duque de Olivares (no
filme Javier Gurruchaga) mangoneando a decadencia imperial.
Evidentemente
descoñezo se don Gonzalo coñecía o libro de Tabori que citei onte. Mais de
seguro que consultou algúns dos moitos libros que este apunta no seu capítulo
segundo, dedicado á estupidez das cerimonias de corte das que: “arquétipo de todo o cerimonial era, sem dúvida, a
célebre –acrescente-se notória- etiqueta espanhola”. Seica a
súa rixidez provocou tantas anomalías que forneceu dunha fonte inesgotábel tanto
os cronistas como os coleccionistas de anécdotas, mais tamén, parécenos a nós,
e ao autor, dos que gustaban do esaxero.
Contan
que nunha ocasión o cabalo dunha raíña espantouse e o pé da súa alteza ficou
preso no estribo. Dous oficiais interviñeron e salváronlle a vida. Ambos
tiveron que fuxir do país a fume de carozo para evitar ser axustizados polo
delito de tocar o sacrosanto corpo da soberana. Din que Filipe III faleceu no
lume da lareira mentres agardaban a que chegase o funcionario encargado de
mover a poltrona real. No inverno, a raíña de España tiña que ir para a cama ás
nove da noite, se se despistaba uns segundos
as damas de honor tiñan que collela, espila e metela na cama de
inmediato.
Dise
tamén que cando a futura (e descoñecida para el) segunda esposa do rei pasmón, María Ana de Austria, viaxou para casar, ía deténdose en cada cidade onde a
recibían co protocolo debido; nunha
ocasión o correxedor agasallou a futura
raíña cun par de medias de seda, mostra excepcional da manufactura local; o
mordomo rexeitou o cofre de talla que as contiña, dicíndolle: “Senhor Alcaide,
é tempo que saiba que a rainha de Espanha não tem pernas...”. Remata o conto
dicindo que a moza austríaca desmaiouse ao cavilar en que para cumprir coa
etiqueta íanlle amputar as pernas ao chegar a Madrid.
As
pernas era o que lle quería ver o rei
pasmón, excitado polo perverso conde e corsario galego, á primeira muller do
rei Filipe IV, Isabel de Borbón. Esforzo lle custou, segundo don Gonzalo, e
supoñemos que despois de cumprir o protocolo para o caso de visita conxugal á
raíña. Tabori recolle de Lüning, ao que cualifica de súbdito leal incapaz do
sentido do humor, a etiqueta establecida:
“Calça chinelas; tem sobre os ombros um manto de seda
negra; na mão direita empunha uma espada
nua; na esquerda balouça-se-lhe uma lanterna. Do braço esquerdo, pende um vaso
guarnecido de fitas, que usava, não para beber, mas para outros fins
nocturnos”.
Non
sei como a pobre raíña María Ana, tiña quince anos, entre a ameaza de
rabenarlle as pernas e o susto que debeu papar a primeira noite que o rei
pasmón quixo cumprir coas obrigas conxugais, non imitou os oficiais salvadores
da súa colega e fuxiu a toda pastilla daquela corte que, como tamén nos conta
Tabori, na altura xa estaba a ser superada na súa estupidez pola versallesca
babosería de Luís XIV.
Domingo, 13 de agosto de 2017
Ningún comentario:
Publicar un comentario