Era
un conto, máis ben chiste, que se dicía cando eu era novo. Máis ou menos sería
así. Seica andaba Franco enleado na pesca, suponse que do salmón, que para el a
troita era cousa cativa. Contaban que uns buzos, sen que o soubese, metíanse na
auga e prendíanlle, de cando en vez, un salmón na culleriña; seica se poñía moi
contento. Por iso dáme que era salmón, xa que as troitas, ao seren tan pequenas,
non debían ser moi doado ensartalas no anzol e, por riba, debaixo da auga. Aínda
máis, seica, para el, ou era salmón ou, se non, bonito no Azor. Polo dito debía
ser por Santela ou Pontevea aínda que o máis probábel é que fose pola ponte de
Ximonde; en calquera caso no Ulla por onda A Estrada, máis ou menos.
Pois
o caso é que o “xeneralísimo” andaba ao salmón pola beira do río cando se
atravesou cun home que ía cunha cana-india, sen carrete nin nada. O paisano quedóuselle
mirando coa cara de parvo que se nos pon cando un coida que coñece a alguén,
pero non sabes de que.
Franco
fitouno cos ollos moles, torceu o bico e preguntoulle: Pero home, non me coñece
vostede?.
Pois a
verdade é que non lle caio; pero tenme unha cara coñecida.
O
gran militar, só comparable a Napoleón, enfatizou: Pois sonlle o galego máis
famoso do mundo.
Daquela
o paisano botando as mans á cabeza
exclamou: Ai, Amanciño, que vello vas!
Seguro
que a xente de hoxe non pilla ben o chiste, aínda que daquela tivo moito éxito.
O caso é que, na altura, a década dos sesenta do pasado século, un dos ídolos máis
populares era Amancio Amado Varela, un coruñés que comezara a xogar no
Deportivo e triunfou no Real Madrid, tras unha ficha astronómica decidida polo
Franco do fútbol que era Santiago Bernabeu.
Os
chistes, xa o analizou Freud, teñen a súa parte oculta, agochada, velada...
Este reflectía a imaxe dun Franco un pouco mandarica; unha dulcificación da
ditadura; unha simple sorna ridícula da grandeza do mandamais; en fin un
“xeneralísimo” que andaba a pillar salmóns e falaba cun ignorante paisano que
só sabia de fútbol.
No
fondo destilaba a quietude da aceptación do réxime ditatorial. A realidade era
ben diferente. Aínda lembro a visita que fixo á nosa vila, por mor da inauguración dunha obra
estatal relacionada co traballo do meu pai. Medio mes antes, dicíame meu pai,
estaba un da secreta detrás de cada piñeiro; o día da visita déronlle unha
malleira ao xefe local da Falanxe que se atreveu, embriagado de entusiasmo, a traspasar
o cordón de seguridade da Policía Armada.
Lembreime
do conto porque agora ándanse a facer
chistes, mesmo por parte de profesionais que de algo teñen que vivir, cos moitos cartos do
noso Amanciño contemporáneo. Ata para reprocharlle, en certa forma, que non
invista entre nós, por exemplo mercando empresas en risco, que non fixese nada
por salvar as caixas e ata facendo a graza de que se nós quixésemos si que poderiamos
ser independentes xa que temos moitos cartos, os de Amancio, e non estamos arruinados como seica, din,
están os cataláns.
Tamén
nesta chanza sobre o Amancio de hoxe hai unha parte oculta, velada; unha
dulcificación do capitalismo depredador; unha simple burla da enorme grandeza; unha
crenza papaleisona no vendedor de batas que se converteu a si mesmo nun dos
homes máis ricos do mundo; no home feito a si mesmo da mitoloxía
norteamericana.
Na
realidade estamos a falar de grandes, enormes, empresas que se apoderaran dos
gobernos; de grandes capitais que empregaron a chamada globalización para
desnacionalizar as súas fábricas e poñer as súas ganancias fóra do control das
institucións, escamoteando o pago de impostos e provocando o seu corolario: o
desmantelamento do estado do benestar e a privatización dos servizos sociais.
O
botín destes vencedores non consiste só no enorme conxunto de bens cos que se
enriqueceron, senón na implantación dunhas regras que aseguran a continuidade
do reparto desigual, que permiten que aumente cada ano a súa riqueza e que debilitan
as posibilidades dos demais. Non semella que se considere este un problema que
haxa que atallar; xa que logo parece que a acumulación da riqueza vai seguir
concentrándose no 0´1% dos mais ricos á custa
do deterioro das condicións de vida das xentes traballadoras, das xubiladas, das
clases medias e de estragar as expectativas da mocidade.
Xoves,
4 de xaneiro de 2017
Moi ben traído, Carlos.
ResponderEliminar