Imaxe do Iº Conde Gondomar. Anónimo. Madeira/Estofado/policromado. 19cm. altura. Museo Lazaro Galdíano, Madird |
A
carta de don Diego retornoume ao maxín lendo un dos capítulos do libro de
Miguel Anxo Murado que o outro día gabei nestes retallos. Con moito enxeño o
autor acuña o concepto de “nación por exclusión” como resultado da
“galegofobia” estendida durante o reinado dos Austrias.
Murado
vai recollendo frases de aquí e de alá e deixándoas ao longo deste capitulo:
“Antes puto que gallego”; “viles camas, peores casas; xente receosa”; “da
xeración do ladrón”; “Reino infeliz, desventurado/ de España esterqueira”; “todo
é cortellos e sucidade”; “Que demos loubades da terra de Galicia que, xuro a
Deus, toda ela é terra de merda”; “Galicia é tan pobre e de tan escasa beleza
que non permite gabanzas”. Sabemos que o Estebanillo é galego porque tira
couces. Logo tócalle ás mulleres.... e segue Murado recollendo máis e máis
referencias.
Podiamos
engadir que o escuro Góngora era ben claro: “Oh montañas de Galicia,/ cuya (por
decir verdad)/ espesura es suciedad,/ cuya maleza es malicia!,/tal, que ninguno
cudicia/besar estrellas, pudiendo/antes os quedáis haciendo/ desiguales
horizontes;/al fin, gallegos y montes, nadie dirá que os ofendo”; e o seu
contrincante Quevedo replicalle: “Contra Galicia escribiste,/tierra de tocino y
nabos,/que, como toda es limpieza,/toda junta te dio enfado./Muy dificultoso
eres, /no te entendiera un letrado,/pues, aborreciendo puercos/lo puerco
celebras tanto”.
Ese
ambiente despectivo, excluínte, ofensivo, que só está nos seus inicios, é
percibido por Gondomar. Por iso lle escribe a carta a Andrés de Losada, por iso
nunha misiva posterior (17/03/1614) pregúntalle se acabou de ler a carta e se
“le ha parezido que estaua borracho quando la escriuí, porque diré que no es
gallego vuestra merçed si no me lo agradeze.”
A
carta na que demanda a intervención do secretario real para que coute o libro
de Brito vaise convertendo nunha intensa e rápida enumeración de persoeiros da
nobreza, feitos heroicos mesmo recentes (“Béasse en nuestros tiempos el poco
efecto que hiçieron las armadas inglesas el año de 85 en Vayona y el de 89 en
La Coruña”, santos, xurisconsultos, etc.,
porque: “No se hallará ni por tradissão ni por escritura que gallego
ninguno aya sido traidor a Dios ni a su señor, ni se ha visto gallego herege ni
judaizante, ni matador alevoso, ni pueblo rebelado. Pues ¿de qué naçión en el
mundo se puede deçir esto? ni ¿qué naçión conquistada sufre sin ofender a su
lealtad ni aún con los pensamientos y lo que sufre Galiçia? (…)
E
conclúe, quentándose e recorrendo de novo ao mito: “Veamos si ay otro reyno que
pueda deçir de si estas calidades. Fue Galiçia reyno y sus reyes tubieron este
título primero que ninguno otro de España, pues en tiempo de Santiago sabemos
que reinava en Galiçia la reina Loba”.
Deixo
para as persoas interesadas o
texto completo da carta.
Xoves, 11
de xaneiro de 2018
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