Recordo
as miñas infantís e adolescentes Semanas Santas como días escuros, morados. Os
que viviron aquelas xornadas seguro que teñen unha lembranza, cando menos, tan
carente de luz como a miña. Eran días de obrigada tristeza; como o Nadal o era
de obrigada alegría. O aburrimento expandíase como a couza durante as
vacacións, xa en si curtas. Música de misa na radio, película de romanos na
tele, pero das de Cristo, nada de gladiadores ou de Hércules; silencio, o
cabelo e o rostro das mulleres cubertos con velos; os homes con garabatas
negras e cabezas gachas; unhas e outros agardando rendidos polos oficios.
Ás
veces apaño estes recordos en conversa cos da miña quinta; remato coa
provocación de: Tal cal Kabul, hoxe! Dinme que esaxero. Mais coido que teñen a
fortuna de empregar a racionalidade humana de acordar o bo e esquecer o malo.
Mais
sempre fica algo. Un gustaba da procesión dos caladiños. Era de noite, supoño
que seguirá sendo. A Garda Civil con escopetas, cintos e adobíos amarelos e o
tricorne acharoado a brillar, rodeaban a imaxe do Cristo torturado empoleirado
nunhas angarellas. O cura presidía a escena seguro de que os ollos pousaban nel
e el nos dos demais para que soubesen que pasaba lista. Por tras, as
autoridades municipais e do partido único; a música de corneta e tambor e despois
o populacho. No medio as sometidas, unhas arrastrándose de xeonllos, outras
descalzas, con fervor insólito; ás beiras, en ringleira, os demais. Alí no
medio dunha das fileiras ía eu coa miña vela agarrada a unha variña e cun
cucurucho de papel para que non caese a cera sobre alguén. Xusto o que a min me
gorentaba, ver como a cera lle estragaba o traxe de domingo ao de diante ou apañar aqueles santos lagrimóns
que descendían polo cirio abaixo para facer bólas, monecos ou darlle formas
diversas a aquela nosa plastilina.
Era
o mellor da Semana Santa. A vila ás escuras, mal iluminada polos trementes
chamas emerxentes do ardor procesional. Mesmo unha daquelas noites houbo algo que
contar. Ao chegar a cabeza da manifestación á altura do bar do centro, ao
Fidel, que xa tiña nome raro, un provocador que daquela fumaba en boquilla como
as señoritas e rexía o café que polas noites se convertía en timba, déuselle
por saír ao balcón da súa vivenda, en pixama, bata de casa e a boquilla entre
os dentes. O cura armoulle a de “deus é cristo”, montoulle un mitin e o
iconoclasta Fidel tivo que ir a cea cu e agocharse na casa. O cura considerou a
súa fazaña un triunfo sobre o mal. Descoñezo a opinión do Fidel.
Isto
viña a conto de darlle a miña opinión sobre os novos caladiños, aos que hai uns
anos chamábanlles “abajo firmantes”. Refírome ás xentes da cultura, da canción,
do cinema, profesores universitarios, escritores de éxito máis ou menos
temporal, filósofos cun libro simpático, xornalistas de pluma afiada e demais
xente da farándula que gustaban de protestar poñendo o seu nome ao pé dun
escrito-manifesto. Era especial o interese de asinar cando o panfleto se publicaba
nun determinado xornal madrileño. Eran os intelectuais, as forzas da cultura á
beira do pobo, sobre todo se este ficaba lonxe de Madrid, o saharauí, o palestino,
o tibetano, o chiapaneco...; non á Otan, non á guerra, non ao quecemento global,
non a Trump...
Hai
tempo que están caladiños, sen vergonza. É inmoral o seu silencio tras as
cargas do 1º-O, tras o golpe do 155, con dirixentes políticos e sociais
encarcerados ou no exilio; tras a ocupación política das instancias xudiciais
manipuladas ata os maiores dos ridículos e a restra de arbitrariedades
policiais, insidias da prensa, mentiras gobernamentais...
Sobran
os dedos das dúas mans para nomear os que foron capaces de expresar non a súa
identificación co independentismo catalán, senón que non están obnubilados polo
nacionalismo español.
Son
os novos caladiños e caladiñas apampados en fileira de cirios trementes.
Venres,
26 de xaneiro de 2018
Ningún comentario:
Publicar un comentario