martes, xaneiro 23, 2018

Cumprindo coa axenda

Mesa de César Portela no Souto dos García Sánchez
Ben entrado o inverno, un ten que facer o repaso da axenda de cocidos. Este ano vai ben cumprida, e ben servida. Aínda queda inverno e o dietario, non a dieta, promete; co Entroido e os seus pre, intro e post xa anotados.

Xa comuniquei, no seu momento, o inicio da tempada. Pouco despois, adiantándonos á  celebración, non fósemos quedar sen subministro, achegámonos ata a capital, o quilómetro cero, o meu concello de nacenza. Principiamos por, en amigable compaña e a ilustrada guía de Antonio Soliño, acougar na mesa das parroquias todas, que son moitas: a miña natalicia,  e de miña nai, Val do Carrio; a de meu pai, Cangas; a da miña avoa, Camposancos.

A de Albarellos, Alemparte , Anseán , Anzo, Barcia e Bendoiro, misa de cativo e sons de banda. A de Bermés, onde hai Clamor cando non chove;  Botos para coller o tren, Busto, Cadrón, Castro, castrexo, Catasós, corenta veciños e todos ladróns agochados na fraga. O Cello, Cercio, onde me saíu un ombreiro do sitio, e Cristimil, que xunta Asneiro e Deza. Doade, Donsión e Donramiro, románico de Laxeiro.

Filgueira, pazo; Galegos, todos; Goiás, curandeiras; Gresande e Lalín, capital. Lebozán, Losón, imos ao Corpiño, Maceira, Madriñán de Anzuxao. En Moimenta paraba a “linea”de Lugo a ritmo de banda e da deusa Diana. Moneixas, gaiteiros. Noceda, nogueiras, castro, mosteiro, románico,  pazo e república. Palmou, hai que ir ollar o Sansón a Pontevedra; Parada  pasa pola Ponte dos Cabalos o Arnego.

O Prado, das miñas primeiras carreiras e letras. Rodís, onde está Palio. Santiso, Sello, barrosos, e Soutolongo de Ferreiro Panadeiro, fusilado.  A Veiga e Vilanova , Vilatuxe, de arrieiros, Xaxán A Xesta, camiño do Carballiño, Zobra e de onde pillaron o meu apelido, Méixome.

Corenta e oito parroquias con cadanseu castro e cadanseu seu asento granítico na mesa compartida, agora deslocalizada, ideada por Portela. O caso é que na procura da mestura aquelada de tradición e modernidade o cocido tiña que estar encargado en “La Molinera” onde se xunta a cociña tradicional coa man do chef, os traballos paternos cos xeitos filiais.

Outra folla da axenda cae no lugar bravú, en Viana, na do Caballero, nunha pantagruélica degustación iniciada, na bodega, con xamón cortado a cada pouco, chourizo e salchichón, previo aos entrantes quentes a base de torresmos, unhas lascas máis ou menos grosas de onda o dente,  asadas directamente sobre o lume, non moi queimadas, enriba dun anaco de pan, que baixan que dá gloria cuns grolos das beiras do Miño. Alí entre a montaña e a ribeira continuamos cunhas tiras de raxo antes de subir para dar conta da cachucha, dos chourizos, grelos e patacas... Todo en numerosa e fraternal camaradería de quen leva a xente do país no corazón, pero tamén na cabeciña.

Na do Caballero de Viana, pé do Faro, da banda de Chantada, onde se asinou o manifesto do “rock sen capar” daquela mocidade rural e mariñeira, ou do barrio dalgunha cidade,  do bravío dunha xeración que se expresaba no Xabarín Club, mentres outra aprendía diante da galega as súas cancións. Van alá case un cuarto de século. Trouxeron aires arrichados, camisetas con lendas xenuínas, orgullo de dialectalismos aldeáns, da gheada como expresión de esencias populares, de enxebreza agraria de chimpín ou de nasas e gamelas, de disimulo intelectual e de forza emerxente de pobo e nación. Contrastaba coas  mexericadas modernas da movida anterior como tamén o fai co formalismo do bo “rollo” da mocidade de clase media do 15-M enrabiada  porque a enganaron.

Os bravús prefiren os torresmos e a cachucha na vez dos pratos de deseño. Quizais mereza a pena a procura da síntese.

Sábado, 20 de xaneiro de 2018


Ningún comentario:

Publicar un comentario