martes, abril 18, 2017

A disputa pola orixe

São João do Souto e Capela dos Coimbras, en Braga
Sempre me chamaron a atención as leas, ás veces mesmo ferintes, nas que se ensarillan eruditos e próceres locais polo lugar de nacemento de tal ou cal grande, ou non tanto, personaxe histórico. Quizais o caso máis coñecido sexa o de Colón que derramou litros de tinta e estragou centos de folios nun permanente debate de difícil solución. Fronte á  tese, semi-oficial, da súa orixe xenovesa (aínda que non soubese escribir nin falar italiano), apóñense moitas outras: catalán, sefardí, mallorquino, portugués, mesmo que se tratase dun criptoxudeu ibicenco, ata chegar á teoría da orixe pontevedresa de Celso García de la Riega. Esta volveu tomar forza, nos últimos anos, ao demostrarse  a inxustiza cometida co polígrafo pontevedrés acusado de  manipular os documentos e á mesma engadiuse unha variante documentalmente exotérica que identifica o Almirante das Indias co alporizado Pedro “Madruga”,  Conde de Caminha e señor de Soutomaior; causa na que xa non milita só Alfonso Phillippot.

Outro caso, menos intenso en documentos, resolto a base de estatuas, é o de Viriato a quen lle erguen monumentos, por se acaso, en Zamora, Viseu e Guijo de Santa Bárbara (Cáceres) e que mesmo Baiona podería reclamar unha para sí. José de Santiago no seu Bayona. Antigua e Moderna, descríbenos con todo detalle a valorosa acción do caudillo lusitano, isto non está moi claro xa que de cando en vez é español (?), para salvar a Erizana das gadoupas inmisericordes do romano invasor. Ata don Pelayo, astur para uns, cántabro para outros, e, segundo o autor referido, con moita posibilidade de ser natural de Baiona (daquela sería Paio) mesmo antes de esta existir como tal. Tamén en Gondomar temos unha certa disputa xa que a dona Joana Dacuña seica se lle ocorreu parir en Astorga, polo que o noso don Diego xa non tería tanto pedriguee en orixe.

Viñéronme esta cousas ao maxín andando de ruada bracarense. Baixando pola rúa Afonso Enriquez, batín coa capela renacentista  dos Coimbras que fai medianeira coa igrexa barroca de São João do Souto. Nun lateral da fachada desta, en placa marmórea, sobre o azul azulexo que recobre a cachotería en contraste co granito orlado, brilla a lenda: “25 de julho de 1551. Nesta igreja foi baptizado Francisco Sanches”. A lapidaria frase xustíficase en base a unha certificación de bautismo que di que na referida data “... baptisei Francisco filho de Antonio Sanches fisico e de sua molher Filipa de Sousa padrinho o Comendador Antonio del Castilho e madrinha Maria Gonçalves molher do Licenciado Manoel Aranha moradores na rua do Souto”. Como “bracarense” será alcumado en ocasións.

Mais o mesmo Francisco Sanches deixou escrito na documentación que se conserva na Universidade de Montpellier: “natus in civitate tudensi”. Xa que logo outros engádenlle o alcuño de “tudense”. E transportando a cuestión ás grandezas nacionais para uns é “portugués”, mentres que para outros é “español”, poñendo a diferenza nun “s” ou nun “z”. De seguro que a quen non lle preocupaba moito o asunto era ao  propio personaxe, pois o alcume co que se lle coñece na historia da filosofía é o de “escéptico” e por iso formulador da “dúbida metódica” que engrandeceu a Descartes.

Pero tamén Francia reclama a súa cota por criarse dende novo, formarse e desenvolver a súa obra docente, filosófica e a práctica médica (Bordeus, Montpellier e Toulouse) e por figurar na súa partida de defunción como François Chance e mesmo  porque na súa obra máis difundida Quod nihil scitur (Que nada se sabe, 1580) considérase francés. Por suposto que tamén o reclama para si Israel,  por ser el  de familia xudía, o que non impediu que o bautizasen como dixemos. Estes ires e vires de Francisco Sanches terían máis que ver co seu carácter marrano que co carácter apátrida que non lle debía preocupar moito con tal de fuxir da persecución que no seu tempo era grande en Portugal, e que dicir da Castela que os expulsara. Na altura moitos xudeus portugueses establecéranse ben nos Países Baixos (a familia de Spinoza) ou na área de Bordeus como a de Sanches quen, no seu momento, terá que marchar de Montpellier, onde se formaba e exercía, para Toulousse.

Seguramente as diatribas sobre as orixes colombinas teñan moito que ver coas do filósofo Sanches, Sánchez ou Chance e con que “E em toda a desgraça milenar en que vivem os judeus, tiveram até agora um único consolo que foi não possuir uma tal pátria. Se alguma vez houver uma História justa, então será reconhecido o mérito aos judeus por terem tido o bom senso de não possuir uma “pátria” numa época em que todo o mundo se entregava à loucura patriótica.” (Joseph Roth, Judeus errantes, p. 45)

Luns, 17 de abril de 2017



Ningún comentario:

Publicar un comentario