Estou
convencido de que os dirixentes do catalanismo pretenden unha república catalá
soberana dentro do ordenamento xurídico europeo. Expresan abertamente a súa
pretensión e procuran os medios máis efectivos para logralo a través das canles
democráticas e , xa que logo, rexeitando calquera caste non só de violencia,
senón de insultos, malos xestos, desconsideracións..., mesmo contendo a “rauxa”
que nalgún momento teñen que sentir cando se dirixen a eles nestes termos como
vimos con tristeza o 1 de outubro ou na manifestación do outro día do
nacionalismo español en Barcelona.
Admiro
o seu sosego, a súa habilidade política para dirixir o “procés”, con pasos
medidos e sen retroceso, aínda que teñan que dar algunha reviravolta. Algúns chámanlle
“seny”, o noso Fernández Albor fixera unha versión miñaxoia co seu “sentidiño”;
para min é simplemente matinada e atinada dirección política, descoñecendo,
coido que como a inmensa maioría das persoas, quen conforma esa especie de
“goberno na sombra” que tece e destece con tino o novelo do “procés”.
Pero
é sen dúbida a gran maioría social catalá, incluída unha gran parte das persoas
demócratas que, non sendo partidarias da independencia, recoñecen os dereitos
nacionais cataláns aínda que coiden que eses poden satisfacerse no marco do
estado español, a que percorreu un
camiño trufado de trampas e provocacións ata o día de hoxe, sen perder a calma
nin o xesto.
Esa
ampla maioría social, reitero, independentista ou non, foi quen de superar a frustración de que o
Estatuto de 2005, promovido por un goberno tripartito (PSC,ERC, ICV) presidido
por Pasqual Maragall, aprobado no
“Parlament” por 130 votos a favor e 15 en contra, os do PP, co compromiso
verbal de aceptación por parte do presidente español, Zapatero, fose “cepillado” na Comisión
Constitucional do Congreso.
Foi
quen de superar que o Estatut “cepillado”, aprobado polas Cortes Española, coa
intervención decisiva de Artur Mas na oposición, unha vez sometido a referendo
e aprobado, con menor apoio pola desilusión
dos máis soberanistas, despois, nunha exhibición
de oportunismo canalla por parte do PP e de Rajoy e tras unha campaña de
axitación mediática e “callejera”, fose sometido a un recurso de inconstitucionalidade.
Foi
quen de superar que tras manexos perversos para impedir a substitución de
maxistrados que xa tiñan que estar fóra, presións mediáticas de toda caste, por
seis votos contra catro, o “Estatut”
fose sometido a un segundo cepillado polo Tribunal Constitucional.
Foi
quen de superar que o nacionalismo español-madrileño impedise o enceto dun novo
ciclo temporal de integración catalán no
Estado español. Foi quen de superar a vergonza do clan Pujol, a non menos
vergoñenta traizón de Durán, a reconversión do partido maioritario na política
catalanista dende a transición, as trampas para retrasar a posta en marcha da
facenda catalá, a negativa ao sistema de “cupo” similar ao vasco, un referendo
negado, o atentado das Ramblas, outro
referendo apaleado.
E
despois destes anos aínda teñen a afouteza do xesto de boa vontade, de evitar o
choque de trens, de exercer o “seny” e conter a “rauxa”, de agardar a pesar da
frustración, de falar dende a incerteza... e suspender cautelarmente, a peticións de
intermediacións e a risco de tensar en exceso a cidadanía independentista, a
Declaración de Independencia. Agora xoga Madrid.
Max
Weber, como é sabido, distinguía entre a “ética da convicción” e a “ética da
responsabilidade”. Entre ambas hai un cavorco como a Fosa Atlántica. A primeira
procura axustarse aos principios, á pureza das nobres intencións, ás seguridades
profundas, despreocupándose das
consecuencias. A segunda, a propia do político, ten que ter sempre en conta as
consecuencias. Onte Puigdemont, o goberno e a maioría parlamentaria exerceron a
“ética da responsabilidade”. Terán resposta ou a convicción profética da
revelación divina da unidade da patria común e indivisible levará a quen ten
que tomar decisións a despreocuparse das consecuencias?
Un
liberal, non nacionalista, incluso belixerante, dende a política, co nacionalismo
quebecois, o canadense Ignatieff, escribiu hai anos: “os países non poden
aspirar a permanecer unidos si non chegan a unha versión compartida, e certa, do
seu pasado”; noutro lugar conclúe: “Unha nación incapaz de repudiar un pasado fascista
pode condenarse a un futuro fascista”.
Martes, 10 de outubro de 2017
Ningún comentario:
Publicar un comentario