mércores, xullo 26, 2017

Tras a sobremesa

Hai uns días, nunha cea de amigos, alguén falou da posibilidade de elaborar uns libriños con breves resumos de obras máis ou menos clásicas a fin de que rapaces con limitación de comprensión puidesen cando menos saber da existencia deses grandes personaxes da literatura e dos seus autores. A humilde proposta non só non acadou consenso, senón que ata foi considerada unha deturpación literaria e unha desconsideración co autor.

O lume aviveino eu ao comentar que un amigo e coñecido escritor, contou, en máis dunha ocasión, que sendo cativo lera, e mesmo cometera latrocinio, un libro que coidaba era a Ilíada. Anos despois, xa maior e formado, mercou un exemplar da homérica obra e soubo que o libro que tanto lle  entusiasmara de cativo, aquelas aventuras coas que soñara, dia tras día, noite tras noite; aquelas fazañas e perigos que o empurraran a inventar andanzas, personaxes, xogos, máis ou menos perversos, e, tempo despois, a poñelos por escrito e converterse en escritor; aquel relato de Aquiles e Agamenón, de Ulises, Príamo ou da fermosa Helena pouco ou nada tiña que ver co estilo propio do xénero épos, é dicir, cos hexámetros dactílicos catalécticos.

Nese momento a falla de consenso converteuse en aberta discrepancia. Uns amigos aducían que era alterar a obra, desfigurala, corrompela, deformala, desvirtuala, manipulala; outros que era unha desconsideración co autor, minusvalorar o acto da creación,  que xa non era a “obra”, sería outra cousa, unha perversión, unha depravación. En fin, mesmo había quen opinaba que mesmo podería ser interpretado como un desprezo para o público ansioso de coñecer, xa que daríaselle un placebo, unha substitución, un estupefaciente, un produto light, un café sen cafeína, unha cervexa sen alcohol...

A sobremesa gañou en intensidade  a medida na que ía ficando só co meu simple argumento de que se trataba de rapaces con limitacións intelectuais; de que cumpre gañar lectores ou observadores, segundo o caso, e que todas as artes deben contemplar a precisa didáctica e divulgación, xa que, na verdade, toda persoa creadora persegue o coñecemento e o recoñecemento.

O anterior ben a conto de que no meu ir e vir por esa gran obra, na miña particular opinión, da literatura e do xénero memorialista, O mundo de ontem de Stefan Zweig batín cunhas páxinas nas que o celebre, no período de entreguerras, escritor austríaco, e na actualidade autor de culto fai referencia a este asunto.

Reflexiona Zweig, autor prolífico entre outras inmensidades de Três mestres: Balzac - Dickens – Dostoiévski , ao preguntarse polo éxito dos seus ensaios ou biografías coida que se derivan dun defecto persoal, o de ser un lector impaciente ou temperamental e xa que logo: “Toda a verbosidade, tudo o que é esagero e entusiasmo vago, tudo o que é impreciso e pouco claro, tudo o que é supérfluo e retarda a evolução de um romance, de uma biografia, de uma discusión intelectual irrita-me.” Ese defecto persoal empurrarono a “... muitas vezes expus aos editores o ousado plano de vir a publicar, numa série que oferecesse uma visão de conjunto, toda a literatura mundial, de Homero até a Montanha Mágica, passando por Blazac e Dostoievski, encurtando radicalmente a superficialidade de cada livro individual. Desta forma, todas essas obras, que têm indubitavelmente um valor atemporal, poderiam voltar a exercer a sua influência vivificante no nosso tempo”.

Non pretendo empregar a Zweig como autoridade, simplemente consolarme no que interpreto como unha coincidencia cos meus fracos argumentos.

Domingo, 23 de xullo de 2017


Ningún comentario:

Publicar un comentario