Van Gogh. O Ánxelus. Debuxo, lapis, tinta vermella. Museo Kröller-Müller |
Nos
últimos anos da década dos oitenta do pasado século, cando fomos vivir a Chaín,
en Gondomar, observei e fun protagonista de dous feitos que ficaron na miña
memoria como restroballos dun pasado que
as iniciais formas democráticas aínda non deran coutado.
Dende
a ampla balconada tíñase unha fermosa vista do val, Chaín caendo cara ao río, a veiga de Peitieiros, os socalcos de
Morgadáns e os altos de Couso, coroados polo Santo Antoniño. Un pracenteiro
panorama tanto en mañanciña clara, cando camiñaba don Sancho, como en cabanillesca
noite estrelecida.
O
estoupido inmobiliario estaba no seu inicio e os camiños de acceso aínda eran,
como neste noso caso, de carro. Alí diante de min, dous homes de mediana idade,
ambos con pantalóns de pana moi luídos e
camisas inzadas de remendos, sachaban, agochados, uns espalleres que bordeaban
un campo de millo, descalzos; logo pasaron ao eido do lado, no que só había
cepas. Sobre a unha chegou un coche, baixou un home alto, de idade, ben
parecido, ben vestido, de bigote recortado e abundante cabelo branco. Levaba
catro bolsas de plástico, ben entalladiñas, como de tendas de alimentación. Sen
mediar palabra, os cavadores abandonaron o labor, calzaron uns enormes zapatóns
e apañaron o par de bolsas que o señor ben parecido lle ofreceu a cada un.
Envolveron cada pé e zapato na bolsa, atárona na parte superior e subiron na
parte traseira do coche. O señor alto conducía solitario en silencio.
-Son
de Vilas, díxome unha veciña coa que xa fixera migas. Trabállanlle polo comido.
Lembreime
do caso que me remoera na cabeza moitos anos, cando no acto de homenaxe a
Casares que organizou Miguel Mouriño no Auditorio de Lois Tobío alguén leu unha
tiriña de Casares que contaba que “un paisano” lle pedira que o levase en coche
á Ramallosa e como o asento do copiloto ía ocupado polo pai de Casares, díxolle
que subise atrás; o señor maiorciño entendeu que era no maleteiro e cando
Casares baixou para abrirlle a porta xa tiña medio pé metido con moito esforzo.
Falaba
Casares dun “estado de resignación” e pilleille a expresión para o título. Coido,
sen embargo, que o asunto é ben máis complexo que cualificar as culturas
campesiñas como resignadas, cando nese fenómeno converxen multitude de factores
históricos, culturais, sociais, económicos e, neste caso, os residuos dunha
miserable fidalguía que, como as elites galegas, sempre preferiron obedecer que
mandar e non foron quen de construír outra cousa que un país de renuncias do
que nos está custando tanto fuxir polo excesivo peso de falsas nostalxias
aldeás.
En
contraste coa resignación estaría a fachenda do campesiñado francés. Conta
Zweig, no seu O mundo de ontem, a
sorpresa, por non considerar que o que estaba a ver fose posible en Inglaterra
ou Alemaña, dun grupo de “ricos lavradores” normandos nun restaurante fino de
París, preto de Madeleine, a celebrar un bautismo. Di Zweig: “Chegaram envergando os trajos da sua aldeia, batendo
ruidosamente com os pesados sapatos como cascos (...) Falavam alto (...) davam pancadinhas nas ancas
das suas anafadas mulheres (...) Não se sentiam minimamente incomodados por estarem
sentados como verdadeiros camponeses, no meio de fraques reluzentes e de
grandes toilettes (...)”. Pero
tampouco os empregados torcían o bico ante clientes tan rurais, nin deixaban de
atendelos como se fosen ministros e mesmo o “Maître d´Hôtel” divertíase ao
atender con toda cordialidade os seus clientes
“un tanto ou quanto galhofeiros”. Era antes da Grande Guerra.
Xoves, 18 de maio de 2017
Ningún comentario:
Publicar un comentario