Síntome
abouxado polo rítmico e monótono tris-tras, tris-tras, tris-tras... da pelota
de ping-pong en interminábeis partidos de tarde sabatina, mentres, ao fondo,
soan músicas novas e cancións incomprensíbeis para un educando afrancesado.
Véxome paseando a morriña pola sala de xogos, nos baixos do avermellado e
fálico edificio da Laboral de Zamora.
Nun
recuncho os curas deixaron instalar un tocadiscos, dicíanlle “pick-up”, era
como unha maletiña que tiña na parte superior dous altofalantes, na inferior o xiradiscos e
podíanselle poñer pilas para ir de “pic-nic”. Algúns internos madrileños traen “singles”
da súa casa. Mesmo un curiña moderno engaiola rapaces prestándolles os seus
comedidos vinilos.
A
un rapaz da periferia vilega dun país periférico todo o asombra, dende o tris-tras amentado ata o tino
co que cómpre colocar a agulla sobre o plástico negro para que non remate emitindo
un estrondoso brrum e provocando
alporizados bramidos dos compañeiros de liberdade vixiada.
Ao
ano seguinte o tocadiscos mellorou substancialmente e comezaron a aparecer LP
“long-play” que se reproducían a 33 revolucións. Entre os primeiros que por alí
se viron e tamén dos que máis raiazos tiña como pegada física do uso constante,
había un de funda colorida, na que estouraban verdes, amarelos, vermellos,
azuis, rosas ... unha explosión infantil, naif, unha portada estraña na que
unha manchea de xente miraba de esguello cara a un chan que, a algúns, semellábanos unha tumba e, sobre ela, gravada
en letras a base de flores rosas, o nome do grupo, “Beatles”, por riba dunha
guitarra colocada como se a fose tocar un zurdo.
Naquela
mestura de cores e debuxos os adolescentes internados podiamos descubrir sen
dificultades os nosos personaxes masificados,
fosen heroes, estrelas rutilantes ou
cómicos. Intentando recoñecelos pasabamos horas mirándoa, cos catro Beatles
rechamantes no centro e repetidos en elegante negro, pegados ao negro pegador
de Sony Liston con Marilyn Monroe ao fondo, mesmo por riba da cabeza de Tarzán,
perto do Fraco e do Gordo e de Lawrence de Arabia, Tyronne Power, Toni Curtis,
Marlon Brando, Tom Mix, Shirley Temple, Marlene Dietrich, Mae West, Bob
Dylan...
Mais
había serias dificultades para recoñecer moitos outros rostros e mesmo o
fixemos moitos anos máis tarde. Alí estaban tamén Albert Einstein, Aldous
Huxley antes de que puidésemos ler Un
mundo feliz, ou Edgar Allan Poe antes de que pillásemos medo cos seus
contos, e tamén William Burroughs, Dylan Thomas, Lewis Carroll, George Bernard
Shaw, Oscar Wilde, H.G. Wells. Por alí andan tamén Carl Gustav Jung e Sigmund
Freud e as barbas de Karl Marx.
Todos
saben da capa de que falo e unha gran maioría das xentes da miña xeración e posteriores cantaruxamos “With
a Little Help from My Friends»”, “Lovely Rita” ou calquera das outras.
Hai
cincuenta anos que se publicou. O disco supuxo
a consagración do grupo e da súa música pero, sobre todo da súa entrada no mundo da “cultura” como expresa
aquela portada na que se mesturan Oscar Wilde e Johnny Weissmüller, Einstein e
Mae West.
Quizais
a mellor expresión desta explosión da xerarquía cultural, da crise do elitismo
sostido nunha falsa división clasista entre alta cultura e a emerxente cultura
pop fose que o equipo do paleantopólogo Donald Johanson , en 1974, cando descubriu o conxunto de
fragmentos óseos dun homínido de entre
3,2 a 3,5 millóns de anos de antigüidade, estivesen a escoitar “Lucy in the Sky
with Diamonds” e decidiran poñerlle o nome de Lucy a aquela femia de pelve
bípede da especie tecnicamente denominada “Australopithecus afarensis” e que
popularmente identificamos con Eva.
Luns, 29 de maio de 2017
Ningún comentario:
Publicar un comentario