xoves, maio 04, 2017

O noso batlen*

Cóntanos Joseph Roth que nas pequenas cidades da xudaría oriental, da Galicia polonesa ou ucraína, había cando menos un batlen que: “diverte os hóspedes nos casamentos e baptizados,(...) inventa historias...”[1] e engade que: “As súas histórias causaríam provavelemente sensaçao na Europa se fossem impressas”. O famoso Scholem Alechem, coñecido pola adaptación teatral, musical e cinematográfica da súa obra Tvye e as súas fillas con título de Un Violino no Telhado, era un batlen.

Estou seguro de que o Casares non faría ningún xesto de pesar se o cualificaramos como tal pois o oficio de “contador de historias” era o que mellor lle aquelaba (como nos recorda H. Monteagudo na biografía que acaba de publicar[2])) e exercíao con pracer cando tiña un chisco de tempo, e sempre o tiña roubándollo ao sono. A diferenza dos contadores de Roth, como vivía en occidente, viu impresas moitas das historias que elaboraba e reelaboraba mentres as dicía unha e outra vez. Historias que non precisaban da veracidade documental, do rigor da cita, da referencia explícita, xa que nacían da imaxinación farturenta da Gran Caroqueira[3] que el achegaba ao realismo do  cotián, á aparente intranscendencia da anécdota, e remataba cunha chiscadela “coñera” ou reflexiva, graciosa ou sensata, resolta coa aparencia do sinxelo que, sabemos, agocha o custoso labor da contención, da eliminación da faramallada, de recolleita de flores murchas e secas, técnica que chegou a dominar como ninguén nas súas tiriñas de Á Marxe[4] que nos días de moitos anos iluminaron as páxinas d’A Voz cun ar fresco para deleite de moitas persoas que se achegaban por primeira vez á literatura  e sobre todo á  lingua nosa a través daqueles mil cincocentos carácteres, máis ou menos.

Un batlen que era quen de engaiolar mesmo a quen non quería ficar encantado. Contoume un editor que un escritor andaba encabronado con Galaxia por mor dalgunha miudeza editora que axigantaba por presuncións políticas e ideolóxicas respecto de Casares.  Este solicitou a colaboración do noso amigo-editor-informante para apalabrar un xantar co escritor molesto e aprexuizado. Así foi. Tempo despois o encabuxamento do escritor  convertérase en comprensión coa editora e gabanzas da afabilidade e bonhomía do noso batlen.

Coido que non debía ter nada de xudeu, cando menos se atendemos ao segundo apelido  mauritánico, aínda que para min, xa sei que relixión e aspecto físico non teñen nada que ver, aquela súa barba mesta, a súa escasa altura, a tez  amourada e a boa tallada  do nariz fixéronme sempre acordar que as súas orixes non debían estar nas chairas limiás senón naquel cavorco que vai dende o castelo dos condes ata as reviravoltas do río; mesmo o  seu gusto polas lambonadas confirmábanme esta xénese xudaico-ribadaviense. Pero isto é unha gran calotada de Clío.

O noso batlen, como o de Roth, “escuta quando os homens discuten e quebra a cabeça sobre coisas inúteis”, entre estas para o noso autor están a paixón do amor e a angustia da morte[5], a confrontación violenta[6], a moralidade dos intelectuais[7], as inquedanzas existenciais[8], o sentimento de culpabilidade inxectado a unha xeración[9], a novela vangardista[10], a imaxinación desbordada[11], o ensaio narrado[12], a crítica literaria, as lembranzas infantís, os contos para a rapazada, os ensaios, as biografías, os libros de conversas... e outros centos de cousas máis, tamén a política e a representación institucional.

Disto de quebrar a cabeza con cousas inútiles deixounos unha boa mostra, poucos días antes daquel infausto nove de marzo de 2002, na presentación dun humilde libriño no que se recollían as coplas do enterro da sardiña en Gondomar[13] e do que fora notario en 1994. Aquilo que el dixo, como un batlen, ficou recollido nunha gravación sonora que despois transcribimos e aquelamos para a súa publicación[14], perdendo, nalgunha medida, o xeito narrativo de quen, como é sabido, dominaba as técnicas orais á perfección. Entre os ires e vires do seu relato elaborou unha fermosa teoría sobre a influencia do emprego do garfo no respecto ás persoas e na contención da violencia. Negaba a aparencia trivial do asunto xa que, primeiro, evitou que a xente comese coas mans e lembrou que Afonso X recomendáballe aos príncipes que non comesen cos dedos para que non se lle “aluenguen”, pero, o importante foi que o uso do garfo supuxo eliminar da mesa a violencia e, ceibando a imaxinación, dicía, imaxinen unha mesa onde non hai garfos e o único instrumento para cortar a carne é un coitelo afiado, imaxinen unha sociedade máis violenta que a de hoxe, imaxinen o viño correndo pola mesa, imaxinen unha discusión e imaxinen o final.

Así era o noso batle, de trato engaiolante, de formas naturais, de sinxela elegancia, de falares desafectados, gustoso do diálogo e a quen lle desagradaban os discursos, amante das palabras, da literatura e das cousas pequenas, das minucias da vida e non dos grandes conceptos. Non levantaba a voz, ollaba e xesticulaba dende alá lonxe, dende unha sabedoría escéptica, irónica, indulxente, tan antropoloxicamente galega como a retranca sempre respectuosa dos seus dicires.

El mesmo adiantóunolo: “Carlos foise daquela maneira inesperada, como se partise de viaxe, amparado pola escuridade e sen dicir adeus”[15].

 * Publicado en Novas de Turonio, maio 2017





[1] Roth, J.: Judeus Errantes. (1927) Sistema solar, Lisboa, 2013
[2] Monteagudo, H.: Carlos Casares. Un contador de historias. Galaxia, Vigo, 2017
[3] De todas as obras de Carlos Casares hai edición recente en Galaxia. Casares, C.: Os escuros soños de Clio. (1979)
[4] Casares, C.: A marxe. I, II, III, IV, V, VI, VII. (1992-1998)
[5] Casares, C.: O sol do verán. (2002)
[6] (5)(1)   Casares, C.: Os mortos daquel verán. (1987)
[7] Casares, C.: Deus sentado nun sillón azul. (1996)
[8] Casares, C.: Vento ferido.(1967)
[9] Casares, C.: Xoguetes para un tempo prohibido. (1975)
[10] Casares, C.: Cambio en tres. (1969)
[11] Casares, C.: Ilustrisima. (1980)
[12]. Casares, C.: Un país de palabras (1998)
[13] VV. AA.: Quince anos enterrando a sardiña (1987-2001). Instituto de Estudos Miñoranos  , 2002
[14] VV. AA.: Monografías da Revista de Estudos Miñoranos  . Instituto de Estudos Miñoranos  , 2003
[15] Casares, C.: O sol do verán. (2002)

Ningún comentario:

Publicar un comentario