O carballo de Goethe en Buchenwald |
Os
lugares comúns achacan á adolescencia a
fácil tendencia a mitificar persoeiros de éxito público. Os futbolistas
gañadores son recoñecidos e admirados ata extremos ridículos polos mozos que
soñan imposibles imitacións ou subliman, nos triunfos alleos, frustracións
propias. No mundo da música comercial, no pop como exemplo extremo, sucede o
mesmo. Tamén no cine, aínda que o star
system está un pouco de capa caída fronte aos novos fenómenos visuais e musicais
adolescentes. Mesmo, ás veces, preténdese envolvelos nunha mística sandadora e
lévanos visitar nenos ingresados en hospitais ou persoas idosas como se a súa
natureza, suponse semi-divina, lles outorgase poderes taumatúrxicos como aos
reis medievais ou do antigo réxime.
Cadra
cos estereotipos considerar o mundo científico ou, en xeral, creativo
afastado destas trécolas. Tamén que
estas manifestacións de entusiasmo excesivo acaen ben a pobos quentes, cálidos,
soleados mentres que non son aqueladas nos racionais e reflexivos do norte, a
Europa cartesiana e disciplinada. Enténdese ben Fátima, Cristiano Ronaldo e
Salazar en Portugal, Franco en España e importando o futbolista portugués e Messi;
Mussolini na Italia de Buffon e Totti. Dos fenómenos do pop non estou moi
informado. Mais non cadra, nos prexuízos, considerar o aristocratismo inglés
non xa como algo rancio senón como simple estupidez ou o racionalismo xermánico
como próximo á banalidade do mal.
Por
iso, ás veces sorprende ler cousas deste estilo: “Durante anos guardei por trás dum vidro uma pena de ganso utilizada por
Goethe, para resistir à tentação de pegar nela com a minha mão indigna”. A
“mão indigna” é a de Zweig que dedica algunhas páxinas de desbordante
entusiasmo cando soubo que sobre el, nun apartamento modesto, vivía, nada máis
e nada menos, que a filla do médico persoal de Goethe que fora bautizada na súa
presenza e tendo a Otilia como madriña. Engade no seu entusiasmo deificador: “Fiquei meio
atordoado, em 1910 havia ainda uma pessoa à face da terra sobre quem Goethe
tinha pousado o seu sagrado olhar!” Zweig manifestaba un
afervoamento máis propio dun “supporter” que dun sensible lector dun poeta que,
por outra banda, afirmaba cousas como:
“prefiro cometer unha inxustiza antes que soportar a desorde”, frase, por
certo, ben representativa da mentalidade
pequeno-burguesa que Zweig deostaba con intensidade.
A
experiencia persoal e a procedencia social condicionan en gran maneira o
pensamento, a acción e a creación. Se Zweig era un xudeu burgués da Viena
imperial sumido na nostalxia, Joseph Roth era un xudeu oriental, da Galtzia
ucraína, alá das beiras do imperio dos tsares, e dedicou o seu derradeiro escrito (morreu en
maio de 1939) a falar do carballo de Goethe en Buchenwald, antes Ettersberg, que
os nazis conservaron e veneraron porque baixo a súa acolledora sombra o escritor
e científico reuníase con Frau von Stein, cando non lle escribía cartas. Aquel
carballo ficou baixo a lei de protección da natureza, cóntanos Roth, mentres o
bosque se desbravaba para ampliar o campo de concentración.
Alí
ficou protexido o carballo de Goethe, o carballo de Charlotte von Stein.
Podemos
seguir con estas cousas despois de Buchenwald?
Mércores, 24 de maio de 2017
Ningún comentario:
Publicar un comentario