Este debuxo de M. Mallo ilustra a primeira das súas entregas na Vanguardia 14-08-1938 |
A
Real Academia Galega de Belas Artes resolveu dedicarlle o Día das Artes Galegas
deste 2017 a Maruxa Mallo. Hai pouco clausurouse, no MARCO vigués, a exposición
“Mulleres do silencio. De Maruja Mallo a Ángela de la Cruz” na que se colgaron
tres obras da súa etapa máis surrealista, a dos anos trinta. Hai pouco tempo
tiven un breve parrafeo co investigador Calos L. Bernárdez, autor de Maruja Mallo: a pintura da nova muller
(Nigra, 2010), sobre a pintora nacida en Viveiro en 1902.
Esta
tripla presenza de Maruja Mallo fixo que alá do fondo da hucha da memoria
acudise unha conversa de hai anos. Debeu ser en outubro de 2006, con motivo
dunha charla sobre a persecución do franquismo no Val Miñor, nas primeiras
xornadas sobre a represión franquista no Baixo Miño, organizadas pola Comisión
Cidadá pola Verdade do 36 animada, entre moitas outras persoas, por Bieito
Alonso, Mario Rodríguez, Moncho Leal e o sempre lembrado Lito Oliveira.
Pois
ben, á saída daquela charla, achegóuseme un mozo novo, que fora había algún
tempo alumno meu, e contoume, ao escape, a historia do neno das piñas. O relato
vai co que lembro. Seica era da súa familia, un rapaz, 16 anos segundo o meu
informante, tan pobre que andaba a apañar nas piñas para vendelas polas casas
dos señores da vila para prender as cociñas económicas e as estufas de ferro. Despois
da que denominou a “batalla” do Aloia, na realidade unha cacería humana,
ficaran moitos restos tirados no monte, entre outras cousas bandeiras
esfarrapadas. O neno das piñas apañou anacos de trapos de cor e fixo con eles
unha pelota de tea. Baixou con ela, cargado de piñas, fachendoso do seu xoguete que lle servía para
imitar os punteirolos de Nolete e Venancio en Balaídos. O Celta acababa de
ascender a Primeira División.
Ao
entrar na vila pola estrada do Aloia, un grupo de falanxistas vírono pateando a
súa pelota de trapo. Considerárono unha
ofensa ás insignias patrias. Daquela os sublevados aínda daban Vivas á
República! Era nos primeiriños de agosto. Zoupáronlle e acabaron matándoo. Foi
o que me contou, ou o que recordo. Ficoume gravado o neno das piñas.
Despedíndose xa díxome: Contouno Maruja Mallo na “Vanguardia”.
Cando
se produce a sublevación, Mallo está en Galicia, pasando o verán en Beluso, en
Bueu. Alí collerán forma os primeiros debuxos de mulleres mariñeiras e redes
que despois desenvolverá. Agóchase en Lavadores, na casa duns familiares, pasa
a Portugal por Tui e dende Lisboa ao exilio arxentino.
O
que ten andar sempre de saltimbanqui. Esquecín a historia que agora revive a
memoria da nosa pintora. Procuro na “Vanguardia” e alí está o “Relato veraz de
la realidad de Galicia” publicado en catro quendas, o 14,16, 21 e 26 de agosto
de 1938. O texto ten unha función de axitar ánimos, levantar esperanzas,
denunciar o horror fascista en Galicia, nun estilo de inmediatez semellante ao
libro O que fixeron en Galicia, de
autoría discutida pero xestado entre o exilio bonaerense.
Alí,
entre as referencias, con algunhas inexactitudes de detalle, a Johan
Carballeira, ao médico Castro, ao carcereiro de San Simón, Bustelo, ao
carpinteiro de Beluso, de la Torre, ao propietario de Ons, Riobó... aparece o
seguinte:
“Cilio Martínez, tenía catorce
años, bajaba de los montes cargado de piñas para venderlas en las escuelas y en
los cuarteles de Tuy. Después de estallar la traición de los militares, trataba
de convencer a los soldados diciéndoles. “No obedezcáis cuando os obliguen a ir
a pelear en el frente. Rebelaos cuando os ordenen matar a trabajadores: son
vuestros hermanos, iguales que nosotros, son obreros, campesinos y marineros”.
Habían transcurrido pocas semanas cuando C. Martínez fue encarcelado y
sentenciado. Cuando era conducido por el sargento de la guardia civil le iba
repitiendo por la agitación del terror: “Señor, ¿verdad que ya no le venderé más
piñas? ¿Verdad que ya no le venderé más piñas?...”.
Non
topei ningunha outra referencia ao neno das piñas fóra da información deitada ás
presas polo meu antigo alumno e as liñas de Maruxa Mallo. Entre as relacións de
asasinados que consultei tampouco aparece recollida a morte dun rapaz de entre
14 e 16 anos.
Ao
mellor o meu exalumno le estas liñas e podemos retomar a conversa que Maruxa
Mallo tirou do fondo esquecido da tulla.
Mércores, 10 de maio de 2017
Ningún comentario:
Publicar un comentario