Onte,
xunto ao sobriño do autor, o psiquiatra e músico Antón Seoane, e o tamén
psiquiatra, Tiburcio Angosto, presentamos o libro de memorias de Antonio
Seoane, un militar profesional que combateu, en Cataluña, na guerra de España, en
defensa da República. Non era o autor nin socialista, nin comunista, nin
nacionalista catalán, nin republicano; mesmo no seu febril testemuño redactado,
ou cando menos asinado, entre abril de 1939 e o mesmo mes dun ano despois, defínese
como monárquico. Formado en Toledo, fixo as primeiras armas no Rif, ás ordes de
personaxes como Millán Astray ou Sanjurjo “o León do Rif”, participa na
Sanjurjada sevillana (maio de 1932), encarcerado, xulgado, é absolto por
“obediencia debida”. En xullo de 1936 é tenente, ao pouco capitán, da forza
republicana por excelencia, a Garda de Asalto. A gran ensinanza destas
memorias, aparte dos desastres da guerra, o estado máis irracional da violencia
humana, é poñer en evidencia que a realidade é difícil de someter á disciplina
interpretativa dos manuais.
No
posterior albaroque, en conversa co doutor Agosto, comentoume que un dos seus
pacientes, cun repenique fachendoso, díxolle que era “de Mañufe, dos da machada”.
O meu contertulio intuíu o sentido pero descoñecía o motivo concreto da
expresión. Púidenlla contar por riba, por non haber moito tempo que a
rememorara lendo o capitulo dedicado ao tema polo profesor Xan Carlos Abad no
primeiro volume dos seus Días negros.
O
alcuño parroquial ten a súa orixe no xa recuado 1927 pero segue vivo entre os
dicires das xentes de Gondomar. Unha noite de setembro uns berros aterecidos
espertaron os veciños máis próximos da,
un chisco illada na estrada da Ramallosa, casa do doutor Ángel Gestal, médico municipal
e abastado propietario. Entre algunhas das súas moitas pertenzas estaba o Pazo
de Fontán e a súa finca, que adquirira uns anos antes da fatídica data; hoxe a quinta
está esgazada, nunha maior parte dela aséntase o CEIP Chano Piñeiro, mentres o
pazo é unha ruína, síntoma do desleixo patrimonial que nos abafa e da xestión
municipal inspirada pola exclusiva rendibilidade electoral a curto prazo.
O
caso foi que, aquela noite, entraron na casa do doutor, matárono a el e a súa
cuñada, feriron de gravidade a cociñeira
e a súa muller e aterrorizaron os tres cativos da familia. O rebumbio que
montou tal animalada pódeno imaxinar: a investigación, a prensa, o xuízo, o
díxome, díxome... O Faro de Vigo
vendeu exemplares a eito, mesmo, aínda na actualidade, cada certo tempo
rememora o “crime de Mañufe”. Do truculento dobre asasinato, das brutais
feridas infrinxidas ás dúas mulleres e do terror provocado nos pequenos foron acusados, e
condenados, dous veciños da parroquia de
orixe portuguesa. Un deles, o autor material, mesmo representou, sen éxito, o
papel de valoroso veciño, entrando de
primeiro na casa, acalmando a esposa,
que non o recoñeceu, e retirando os rapaces do macabro escenario. De pouco lle
serviu, pois un monte de probas o acusaban, mesmo a identificación por parte da
cociñeira. Ámbolos dous foron condenados; o autor material a reclusión
perpetua. A arma do crime foi unha machada.
A
barbaridade era suficiente para recordar o instrumento do crime. Pero é que uns
meses antes, na noite da festa do San Brais, asasinaron, a machadazos, ao
abastado indiano Sebastián Vázquez Alonso. Deste outro crime de Mañufe, menos
coñecido, foron acusados tres homes e dúas mulleres. Dous dos varóns tamén
nacidos en Portugal. Para os tres solicitouse pena de morte. Tras o xuízo
ficaron exonerados por falta de probas.
Así
que non é de estrañar que en Mañufe ficara como símbolo de brutalidade “os da
machada”. Mesmo como orgullo desa fachenda indómita, semellante ao do meu
Lalín, no que se afirmaba, e afirma, “son de Lalín con razón ou sen ela, ao que
me dea un pau doulle un peso e se é de carballo, trinta reás”. A verdade é que
eran máis acougados que en Mañufe. Seica os paus fan referencia á querenza a desfacer as festas a fungueirazos.
Sábado, 13 de abril de 2017
Ningún comentario:
Publicar un comentario