xoves, xuño 02, 2016

Os Beatles nas alfombras de Gondomar *


      Segundo nos conta, o intimo amador das palabras e amigo, Miguel Anxo Mouriño1, en 1959, un mozo, fillo dun garda civil, convenceu a outros rapaces da vila para argallar unha replica da decoración floral coa que en Ponteareas, anterior destino paterno, iluminaban as rúas no día do Corpus.

      Tal celebración católica, de extenso seguimento no sur de Europa e de América, celébrase o xoves posterior á festa da Santísima Trindade, que é o domingo seguinte a Pentecoste, polo que o Corpus Christi se celebra sesenta días despois do Domingo de Resurrección. Isto en linguaxe relixiosa. En linguaxe agrícola, no hemisferio norte, sería o noveno domingo despois da primeira lúa chea da primavera e en linguaxe asalariada, nada, que dende 1989 deixou de ser festivo e hai que ir traballar. Como en Ponteareas, as celebracións relixiosas gondomareñas teñen lugar o domingo seguinte. As alfombras florais levan o seu tempo e a xornada sabatina é a mellor aquela para tal fin.




      Naqueles tempos, escuros e tristes, de catolicismo imposto a punta de vitoriosa baioneta, dáme a min que a estratexia xuvenil estaba máis fundada na fuxida da tediosa monotonía e do fastío monocorde que no extraordinario fervor relixioso. Calquera argucia para se reunir era boa naquela España na que a xuntanza de máis de tres persoas podía ser interpretada como unha ameaza para o grande estado erguido da violencia do 18 de xullo. Os traballos colectivos de recolleita de flores, esfolla, ordenación, procura de xente, ideas, deseños, almacéns, solucións diversas... fomentarían as relacións persoais nunha sociedade que comezaba a superar o estigma da desconfianza, medo e terror da década anterior. A tarde-noite alongada do sábado na que cumpría facer realidade o esforzo de tantas xornadas e persoas era o atractivo augurio de chanzas, risadas e miradas.

      Medio século despois esta manifestación de arte popular efémera segue a realizarse aínda que xa nin esteamos na España do nacionalcatolicismo, nin ante unha mocidade precisada de divertimentos dentro dunha orde. Seguen sen embargo as autoridades municipais a figurar, como tales, en manifestacións relixiosas. O carácter laico do estado moderno segue agochado tras décadas de “imperio cara a deus”. Tampouco é de estrañar. Ben á nosa beira séguese a festexar, ese si como día non laborábel, o triunfo da reacción, do absolutismo, do escurantismo e da irracionalidade fronte ás luces da ilustración que uns vigueses, cando menos tanto como os outros, pretenderon acender no enceto do xa moi afastado século XIX.

      Fronte ao que poidan pensar algúns nin a tradición alfombrística é tan senlleira, nin tan exclusiva.

      O caso é que este domingo, despois do xoves do Corpus, fun ver as alfombras que desde hai tempo fan na súa maior parte as parroquias, esa entidade non recoñecida por unha administración argallada polo liberalismo conservador e monárquico español para disolver a entidade e a identidade galega, pero que se resiste a desaparecer por moito concello inventado para reproducir o modelo centralizador. Alí estaba a de Couso, a de Chaín, Vincios e Mañufe que lembre agora. A choiva que nos leva anegando máis do debido impediu o tramo máis espectacular que é o dos chanzos da escaleira da igrexa de San Bieito.

      Tamén nestas cousas tan tradicionais, mesmo “pasadas”, cómpre ir abrindo camiño á modernidade. As sociedades que atinan con sabedoría na aquilatada mestizaxe entre tradición, que non nostalxia dos eidos perdidos, e modernidade, que non é cosmopaletismo agudo, son as que abren camiño nas augas mansas ou revoltas das súas peripecias vitais.

      O anterior vén a conto da alfombra que fixeron as xentes de Mañufe. Deseñada por un rapaz novo, estudante universitario, que tivo a amabilidade de informarme do que el denominou “intervención urbana”. Aproveitando dous pasos de cebra, nun xogo de simetría, puxo a andar sobre eles aos Beatles tal e como aparecían na capa do seu Abbey road. No eixe situou un circulo floral que lembraba un cd do que saían notas musicais. A unha e outra beira elementos referidos á banda de Liverpool que só tres anos despois de que a mocidade gondomareña argallara o dos alfombras acadarían o primeiro dos seus moitísimos éxitos musicais (Love me do, 1962). Alí, en flores, alegorías máis ou menos claras ao último concerto na azotea, ás hélices do submarino amarelo, a Lucy voando...

      A ruptura da “intervención urbana” non foi só temática, suficiente para singularizala, senón sobre todo estrutural. A disposición da alfombra, rota para que as persoas que a observaran puideran achegarse e pasar por entre os mantos florais, mesmo fracturaba non só a común base rectangular da mesma senón que rachaba o tradicional espazo ocupado, a estrada, para agatuñar, de cando en vez, pola beirarrúa.

      De seguro que mesmo para Lennon non resultaría doado imaxinarse nun espazo simbólico tan afastado da súa particular cosmovisión. A xeración dos mozos gondomareños e a dos rapaces de Liverpool é a mesma, pero as sociedades nas que vivían tiñan pouco que ver.

* As imaxes tomadas do facebook do concello de Gondomar

1 Mouriño, M.A.: “da paisaxe xeográfica e humana” en Retallos de Gondomar de Miñor, Instituto de Estudos Miñoranos, Gondomar, 2012, p.27.

Ningún comentario:

Publicar un comentario