Con Cruz López e Antón Mascato na libraría Paz de Pontevedra. Foto: M. Amado |
Nos seus Cadernos desde o cárcere, Antonio
Gramsci escribiu “A historia é sempre contemporánea, é dicir, política...”. Ben
sei que a moitos historiadores esta visión non lles gusta nin un bocadiño por
considerala unha manipulación esquerdista. As ideoloxías e a política,
din, rematan por pervertelo todo; sen se
decatar de que tampouco eles, na súa hipotética pureza, son quen de fuxir dos
ideoloxemas, só de non recoñecelos, reducindo o concepto de ideoloxía a un
sistema de crenzas e o de política, a un sistema de partidos.
Hoxe vimos presentar o libro de Antón Mascato, o seu Atila
no Grove, o magnifico libro que o Antón, ou Toni que lle dicimos de vello,
foi tecendo e destecendo ao longo de décadas e deixándoo repousar durante
algúns anos para trousalo, con sosego, e
darlle as voltas precisas para ofrecernos a nós, e ás xeracións vindeiras, un
anaco da memoria meca, da traxedia meca, transformándoa en relato histórico.
Nun bo relato. No que sen confundir historia con literatura, xa Hobsbawm advertira
que os literatos deberían fomentar a súa imaxinación e non aproveitar a da
historia para evitar a confusión de lectores e lectoras, pois, dicíalles, ao tempo, o Antón conseguiu
afastarse da escrita torturada polo dato, polo feito, polo acontecemento, pola
cifra, pola estatística... coa que as veces moitos historiadores ou
historiadoras parecen perseguir o sufrimento de lectoras e lectores. De seguro
que os seus moitos saberes como editor e a súa formación filolóxica lle
axudaron a evitar tan frecuente trapela.
Non quero
falar do “contido” do libro senón do “conxunto” do libro, da obra rematada, e
reflexionar sobre o pouso que desprende. O traballo do Antón comeza
e remata, antes do glosario onomástico,
con referencias a textos de Tito Fernández Prieto e como ao Toni
ocorréuselle atinar dende a primeira páxina colocando no frontispicio un texto
de Juan Gelman, o exemplar poeta da memoria, ou mellor, e dito ao seu xeito, do
“poeta contra el olvido”; por iso
gustaríame falar un chisco de memoria e historia e por iso encomecei con esa
cita que pretende ser algo máis que unha referencia erudita e situar nesa
relación dialéctica entre memoria e historia o traballo, reitero que
imprescindíbel, de Toni Mascato.
Para este
fin pode ser útil relembrar o símil
doutro Tony, o Judt, o gran historiador inglés falecido prematuramente,
sosegadamente socialdemócrata pero combatente frontal tanto do socialismo de
gulag como do neoliberalismo de aparencia social que un terceiro Tony, o Blair, axudou a
estender como a couza, infectando a esquerda europea e mundial ata poñela en
evidente perigo de desaparición e en necesaria obriga de reelaboración.
Pois ben o
Tony, rematado en y grego, Judt comparaba a historia e a memoria como dúas
medias irmás. Esta última, a Memoria, é nova e fermosa, fachendosa e pándega,
faladora e sedutora, con tendencia a deixarse engaiolar mesmo ata pola
traxedia. A súa media irmá, a Historia, é madura en exceso, vellouqueira ás
veces, eslamiada, discreta e pouco comunicadora, máis gustosa do andel que do
baile. Ambas, a pesar da súa eterna disputa, son inseparábeis, e están condenadas
irremediablemente a odiarse pero non poden existir a unha sen a outra.
Emporiso, aínda sendo tan distintas, as persoas, os pequenos colectivos ou as
grandes comunidades, tenden a confundilas. Iso si, coa mellor das intencións, tenden
a non ser quen de distinguir entre o “deber
de recordar o pasado” e o “pasado” mesmo.
Tan
impropia como esa nebulosa, esa imprecisión, esa perda de tons, de matices,
entre Memoria e Historia, é, advírtenos Enzo Traverso, é contrapoñelas de xeito
irreconciliábel. As dúas medias irmás comparten herdanza: a elaboración do
pasado; aínda que sometida a xuvenil e leda á xerarquía do maduro e, ás veces
sufrido, oficio regrado.
Memoria e
Historia nacen pois dunha mesma preocupación; perseguen un mesmo obxectivo:
elaborar o pasado. A memoria é fonte,
orixe, matriz. A historia é relato,
escrita do pasado segundo regras e técnicas. A memoria é sempre individual,
eminentemente subxectiva, fica ancorada nos feitos que a testemuña presenciou,
nas impresións do momento vivido. A memoria é singular, despreocúpase de facer
xeneralizacións, de contextualizar, de facer comparacións. A memoria non
precisa probas, é relato persoal, é a verdade da testemuña, é a imaxe viva do pasado, depositada na persoa
e, como esta, está en permanente
transformación, sen rematar de fixarse, sempre en alterada construción, influída
por acontecementos posteriores, por reflexións sobre os mesmos, por
experiencias que se superpoñen e modifican o recordo.
Unha testemuña
describíanos con gran viveza a un dos irmáns “Ineses”, por chamarse así a súa
nai, aos que asasinaron en Sabarís, en Baiona,
en outubro do 36. Dicíanos que Pepe era delgado, andaba case sen roupa, era
todo bondade, xogaba cos nenos aos que lles daba chocolate, andaba na besta,
vendía ovos na feira, tiña unha granxa ecolóxica, falaba moi ben e sabía moito.
A testemuña trazábanos un retrato de “Saluto”, con ese alcume era coñecido nos
círculos anarquistas, intenso, vívido, “como se o estivese vendo”, dicía.
Preguntámoslle ao informante pola súa idade; respondeunos que naceu en
1935. Tiña pois pouco máis dun ano cando o mataron. Pouca acordanza podía ter
del, pero vivía esa lembranza, absolutamente subxectiva, a partir da
elaboración e reelaboración de relatos posteriores, de relatos memorialistas
engarzados, escoitados durante anos, sobre quen se convertera, para moita veciñanza,
na personificación da bondade, da solidariedade e dunha estoica santidade ao
que a inxustiza dos “falanxistas” castigou sen o merecer.
A memoria
non precisa de cronoloxía, de tempo obxectivo, móvese na subxectividade atemporal.
Moito me custou convencer o meu veciño
Álvaro Auraújo, infelizmente finado, de que a seu pai non o puideron matar o 11
de febreiro de 1936, senón que, se fora a resultas da guerra, tiveran que
asasinalo no ano seguinte, cando menos, se é que acontecera en febreiro. De que
fora neste mes estaba certo, porque no día no que acudiu ao reclamo da garda
civil de Gondomar, estáballe a axudar a
podar as viñas e por ese mes é cando se fai ese labor. A súa certeza
cronolóxica estaba fundada na memoria do momento, o mes, e no relato da
memoria, por iso estaba convencido de que fora en 1936. Non atendía aos meus razoamentos históricos.
Cando atopamos a acta de defunción no rexistro civil do Rosal quedou convencido
de que efectivamente a data do asasinato do seu pai fora o 11 de febreiro, pero
de 1937.
A memoria é
unha construción permanente, mediatizada por acontecementos posteriores. Un
clásico exemplo é o dos superviventes dos campos de concentración nazis, do gulag stalinista ou dos cárceres
franquistas. No primeiro caso, cando a testemuña reunise a condición étnica,
xudeu, e a ideolóxica, comunista, é moi probábel que, nos anos cincuenta ou
sesenta, puxese por diante a súa ideoloxía, argüíndo que sufriu os brutais castigos do campo de
concentración pola súa condición de
comunista; mentres, a mesma testemuña, interrogada nos anos setenta ou
oitenta, despois do fraccionamento e
debilitación do movemento comunista, é
moi probábel que alegase, como orixe da
represión sufrida, a súa condición étnica. O mesmo acontecería con moitas
vítimas do gulag stalinista. Algo semellante aconteceu cos presos dos cárceres
franquistas; inquiridos polo motivo da represión sofrida, nas décadas previas á
transición e posteriores, sinalarían a militancia comunista, ou en xeral
esquerdista e antifascista, como trazo causante, mentres que non sería
estraño que a mesma testemuña, despois
dos anos oitenta, cualificase a súa condición de demócrata antifranquista como
explicación do mesmo proceso represivo.
A memoria
sempre vai cargada desa subxectividade porque lembra o vivido e viviu os acontecementos por máis externos, sociais
ou afastados da testemuña que poidan parecer, e instálase na memoria colectiva
tras o proceso de amplificación polos medios de comunicación e, en especial,
pola xestión interesada dos poderes públicos que selecciona o que debe ser
lembrado e o reinterpreta en función da sensibilidade cultural, da conxuntura
social, de debates éticos ou de oportunistas conveniencias políticas. Este proceso de usurpación da memoria polos
poderes políticos é manifesto no caso do exterminio dos xudeus que agochou de
xeito raposeiro a aniquilación de alemáns comunistas, alemáns socialistas e alemáns
antifascistas, de eslavos do leste ou de
ciganos. Un proceso de subtracción mediática e política semellante ao que se
realizou coa revolta de maio do sesenta
e oito ou coa loita dos anos finais do franquismo para os que se elaborou un
relato non-político de revolta xuvenil e xeracional.
Neste
último caso engadíuselle o prefixo “pos” a “franquismo” para suavizalo e
reconverter a lenta e tortuosa loita contra unha prolongada ditadura que nos
seus anos finais non deixou de asasinar coa mesma fereza dos seus inicios. Ás
veces semella preciso relembrar a Amador e Daniel, Puig Antich, Txiki e
Otaegui, a Reboiras, a Baena Alonso e os seus compañeiros que os levaron “al
alba”, por certo canción vítima tamén da desmemoria que a xente cantaruxaba
pola súa fermosura mentres ignoraba as motivacións da mesma; de igual xeito que
se teceu un manto de esquecemento sobre a matanza de Vitoria do 3 de marzo de
1976 ou dos sete mortos durante a semana pola amnistía de maio de 1977, pouco
antes de celebrarse as eleccións, alcumadas de “democráticas” nas que se
escolleu a representación popular que elaborou a constitución de 1978. Ou é
preciso rememorar que trinta anos antes, en 1948, nove anos despois de rematada
a guerra e a doce do triunfante golpe en Galicia uns tipos entraron nun bar do
Grove, baixaron o machete da luz e pegáronlle un tiro na testa a Paco García
Moldes mentres lía o xornal e tomaba un café.
W. Benjamin
distinguía entre “experiencia vivida” e
“experiencia transmitida”: Entendía, por esta última, aquela que forxa identidades, a que crea, en
sentido hegeliano, o Estado, a que é quen de converter en relato, en Historia,
todo o que a “deusa da memoria” pode recoller de entre as faragullas que deixa
o paso do tempo. Mentres, Benjamin, consideraba a “experiencia vivida” como a
resultante da limitación individual, fráxil, volátil, efémera, breve,
fuxidía. “Experiencia vivida” sobre a
que se despregou, na segunda metade do século pasado a trapela do control social, ao mesmo ritmo
co que a palabra “tolerancia” saturou a linguaxe occidental, icona que
determinou a construción do relato histórico dese tempo.
En España,
do mesmo xeito, a verba que expresa a identidade do Estado hegeliano, o relato
da verdade, de historia, foi a de “consenso”, da cal ninguén pode fuxir,
concepto que ninguén pode evitar, agás que queira poñerse fóra dos rituais
constitucionais deseñados, non por un, senón por varios tafures, que
conseguiron burlar as maiorías sociais a través de bastos calotes do trile. Ben
saben, o xogo de rúa, no que o xogador elixe unha carta das tres que se sitúan
boca abaixo, dobradas pola metade para que o truán poida cambialas de sitio e
enganar a vítima incauta e ignorante. As tres cartas, continuísmo, reforma e
ruptura, axitadas sobre a fráxil mesa da rúa movíanse con tal rapidez que só o
truán e os seus asesores sabían onde estaba en cada momento a que eles
desexaban, ata que conseguiron gañar a aposta fraudulenta de “da lei á lei”: é dicir, da lei da ditadura a unha nova
lei nacida da anterior á que denominamos democrática como consecuencia do
“consenso”. Aquela estrataxema de prestidixitador, as mañas fraudulentas de
“Todo se puede hacer, pero siempre respetando la legalidad y rechazando
cualquier forma de violencia”, como se a sublevación e as catro décadas de
ditadura fosen unha salvífica obra de caridade; aquela trampullada de
Fernández-Miranda e outros, orgullosos de gañar a aposta de meter a carta
dobrada da reforma nas físgoas da legalidade franquista e asegurarse que as
migallas da memoria fosen construíndo un relato histórico “democrático” no que
a recuperación da “experiencia vivida”, minguada por décadas de espera, tivese
que refacerse a partir das migalliñas testemuñais de aquí e de acolá.
Co Antón en Pontevedra. Foto: C. López |
Aínda así a
resistencia da “experiencia vivida” impediu que, polo de agora, e así o
demostra o traballo de Mascato, o relato sexa homoxéneo e permite que a “experiencia
transmitida” fique aínda aberta. A Memoria, individual ou colectiva, é pois
unha visión do pasado matizada polo presente. A Historia, volvendo a Gramsci, é
sempre contemporánea e, seguindo a Benjamin, non é só unha ciencia xa que, ao
tempo, é unha forma de recordo, aló no fondo non é máis que unha parte da
memoria que tamén se escribe en presente.
Grazas
Antón por recuperarnos algunhas “experiencias vividas” e transformalas en
“experiencia transmitida” para o relato histórico da loita pola dignidade
humana.
* Este texto serviu de base as palabras que dixen na presentación de Atila no Grove do amigo A. Mascato na Libraría Praza de Pontevedra o 18 de decembro de 2019
Ningún comentario:
Publicar un comentario