Antón Seoane
Psiquiatra e músico
De esquerda a dereita, Juan González, Rosa Pascual, Carlos Méixome e Antón Seoane
Empregábase para diagnosticar e
detectar no paciente a relación entre razón, desvarío e suxestión. Coñecése como
test de Rochard. Son láminas en branco e negro, con formas un tanto caóticas, quizais
humanas, xeométricas ou zoomorfas; agás
unha mancha vermella colocada ao chou. Observando a reacción detectabamos o chamado “impacto ao vermello”, a sensibilidade da
persoa para ficar engaiolada pola mancha, atrapada nunha especie de hipnotismo
ou schok emocional.
Vivimos tempos nos que prima o hipnotizante
embarullando a que debía ser resposta lúcida e organizada ao preocupante, o fondo
branco e negro.
Cando naceu a era dixital, a
industria de Hollywood saíu en defensa dos seus clásicos: non se debían tocar,
non se debían maquillar, nin colorear; ao facelo, alterábase significativamente
a súa historia. Coidamos que nos gustan aquelas películas porque satisfán a nostalxia,
mais, ao mellor, gústannos porque a súa estética,
representada na esencia da paleta branca e negra, non engana; só precisan dúas tonalidades para narrar unha
historia. Velaí o paradigma do “Guernica” de Picasso, sen a mínima concesión
cromática que mitigue a dor que representa.
No noso imaxinario non acae a
representación dun campo de exterminio cun floreado xardín; a verdade da súa
historia só se pode transmitir coas cores antagónicas. Camiño da cámara de gas, non se debe distraer
a conciencia cun atractivo feixe de margaridas. Na súa cor orixinal, as
reportaxes sobre a Alemaña nazi abafan cun mundo colorista de bandeiras
vermellas coa cruz gamada e xente ensimesmada nun permanente parque temático no
que convivían Wagner, a Gestapo e un tipo ridículo, bicando cativos alourados,
namentres dirixía o exterminio. A florida postal era só un efecto óptico; a
realidade era en branco e negro.
Tempos confusos, nos que o onte
e o agora se dan unha estraña aperta. Maquíllase o que se di, o que se
oculta, o que se insulta; vémolo nas actitudes da extrema dereita española, pero, todo desprende o tufo oculto do branco e
negro. O dogma a galope, fanático, os bos radicalmente bos, puros de tanta pura
e rancia inquisición; España, una, grande y libre, todo a galope. A
intransixencia coma estandarte, a fachenda, notoria e pública, do desprezo de
clase e o rexeitamento a calquera conquista social; ata a máis recente, como a regulación
da eutanasia. Maquíllanse as ideas, as actitudes e as palabras. Difícil calcular
o peso real de calquera delas, cando pesa máis a policromía que as envolve. A
mensaxe como trampantollo.
O croma é o fondo que permite o
cine de ciencia-ficción. Todos vivimos sobre ese fondo pararreal, que permite un
falso empoderamento individual. Como se puxo de manifesto en recentes eleccións,
chegamos a crer que a palabra liberdade tiña unha significación real e certa,
cando, en verdade, a charlatanería demostrou o seu desgaste, asociándoa ao slogan
escravista, paradigma da alienación actual: merca,
faino, divírtete onde, como e cando queiras.
A maquillaxe, como propaganda, é
efectiva, ostentosa e impúdica, obtendo a paradoxal empatía, os parabéns, dos
escravos, convencidos para transitar a senda dos amos. Vivimos tempos
perversos, de camuflaxe, nos que é preciso afondar no que se esconde trás a algarabía.
Nos anos trinta do século XX,
mulleres e homes, moitos do Valmiñor, xente común, mestres, médicos, panadeiros
de Gondomar, mariñeiros de Baiona, parroquias, como a de Priegue, solidaria, sinala
Carlos, loitaron por lograr o que agora non sabemos protexer. Coa República
chegaba o principio da liberdade, dignidade e do ben común. A eles custoulles,
en moitos casos, o que escribía o poeta: “a morte en cada casa”.
Libros precisos e necesarios no
que as verbas recuperan o seu verdadeiro significado: inxustiza, terror,
persecución, desprezo, asañamento, odio de clase sempre, puritanismo relixioso,
humillación, pero, tamén, liberdade, dignidade, heroísmo, legalidade, espírito
solidario. Verbas rescatadas en Catas na Memoria da banalización na que algunhas
delas semellan convalecer. O mal perverte a verdade; imprescindible ben.
Tanto tempo transcorrido, tanta
mancha vermella derramada, “Uma gota rubra sobre a calçada cai”, cantaba X. Afonso,
tanto descaro, arbitrariedade e desigualdade social e seguimos vítimas do que
Franco deixaba ben claro, recollido en Catas na Memoria: “La reconquista del territorio es el medio,
la redención de los habitantes, el fin”. Diriamos, a capitulación das
conciencias, paso necesario para o fin real: desbaratar, mudar calquera pequena
conquista do modelo público, solidario, sometido o afán dun capital
especulativo e cobizoso. Tanto é o roubado: banca, eléctricas, tecnolóxicas, privatización
sanitaria, educativa, etc, que, nalgúns casos, o divertimento da conquista do espazo pretende
dar sentido a tanta rapina acumulada, como demostran os neoastronautas “pijos”.
Semella que todo é banal, unha
bagatela. As palabras que rescata Carlos axudan a transitar a época actual, na que o sufrimento, a loita e a
morte daquelas mulleres e homes miñoráns
semella que fora de balde. Quizais non estamos á altura, precisando unha reflexión,
unha explicación colectiva, pero, cómpre
outra cata na memoria recente.
Namentres, como na película, o
tempo pasa.
Nigrán, 11 de xuño de 2021
Ningún comentario:
Publicar un comentario