Con Patricia Arias e Antón Mascato no Faiado da Memoria |
Cando
coñecín o borrador do libro de Antón Mascato, hai uns dous anos, nunha primeira
versión, e ollei o título coidei que se trataba
dunha referencia, por outra banda nada desatinada, ao segundo dos tres
albumes da guerra de Castelao. Ao Atila
en Galicia, publicado polo comité nacional da CNT en Valencia en 1937. Como
sabedes, os outros tituláronse Galicia
mártir, editado no mesmo ano e cidade polo Ministerio de Prensa e Propaganda
do goberno da República; o derradeiro da serie foi Milicianos, que viu a luz en 1938 en Nova York mercé a Fronte
Popular Antifascista Galega.
Despois
souben que a referencia do Toni Mascato viña por un artigo e mais por un
proxecto de libro nunca realizado. O artigo publicouse en 1986 no semanario A Nosa Terra; unha imaxe da capa do libro que, supoño, non se chegou a escribir tédela
nas primeira páxinas do libro non dado ao prelo naquela altura, pero convertido
en realidade corenta anos despois por Antón Mascato. Evidentemente o libro
actual é moi diferente ao que podería pensar e realizar Manuel Lueiro,
máis escritor que investigador, dono dunha “experiencia vivida” como diría
Benjamin, en contraste co lento, canso e efectivo traballo de boi pousón de Antón
Mascato, durante case tres décadas, que o converte en “experiencia transmitida”,
como tamén diría Benjamin, para sinalar aquela que constrúe historia e polo
tanto estado, e xa que logo serve para dificultar as pretensións de elaborar
“experiencias transmitidas” ,homoxéneas e dominantes a partir das memorias
interesados do consenso da “transación” en 1978. Así pois o libro de Mascato está engarzado nesa
tradición memorialista, é continuidade do esbozo de Lueiro que tanto
impresionara, cando mozo, ao noso autor
de hoxe.
Como dixen, o titulo escollido non me remitiu a Lueiro, para min descoñecido, tanto o
artigo como o libro “non nato”. Por suposto entendino como unha chiscadela ao
álbum de Castelao pero, na miña memoria persoal véuseme ao maxín outro Atila,
neste caso dito Attila. Explícome e entendédeo tamén como agradecemento ao
local que nos acolle a este Faiado que coida da memoria a través da imaxe.
Durante moitos
anos impartín aulas dunha materia denominada “Historia do Mundo Contemporáneo”.
Ao remate do tema de entreguerras, fascismo e segunda guerra mundial,
proxectáballe ao alumnado o coñecido, e longo, filme de Bertolucci, Novecento, síntese da historia europea
da primeira metade do século XX dende unha vila rural da Emilia-Romaña. Ás veces
comentaba cos colegas se consideraban axeitada a súa proxección tanto polas
horas empregadas como polos contidos. A maioría estimábano excesivo e
panfletario. Pasoume moitas veces polo maxín retirala. Mais cando atopaba algún ex alumno ou ex alumna, do
único, é un dicir, espero que de algo máis, do que se lembraba era da película.
Mantívena na programación e mesmo tiven que lidar con algún motín cando
pretendín eliminala, baixo o argumento de que tiñan os mesmos dereitos que os
do curso anterior. Presenciar o filme de Bertolucci convérterase nun dereito!
Con todo o
moer dos miolos non me abandonaba, sobre
todo nalgunhas escenas longas de máis e con desmesurada teatralidade, que
procuraba recortar entre algunha que outra protesta. Aínda hoxe sigo
considerándoa como un aquelado equilibrio entre análise histórica e relato
memorialista e sempre recomendo a súa visualización. Pretendo recordarlles, cunha breve descrición, dous
momentos para quen non os lembre.
O Fardel da Guerra, gravado nº 19. Conde Corbal |
Primeira
escena: Attila, descoñezo se Bertolucci se inspirou no Atila en Galicia de
Castelao, para bautizar a
personificación do fascismo, da brutalidade, do servilismo ante o
capital, da dexeneración… No seu flamante uniforme negro, forza un cativo e
mátao golpeándolle a cabeza contra a parede do cuarto. Aproveitará para culpar
do crime a Olmo, o campesiño comunista.
Segunda: Os
fascistas préndenlle lume á casa do
pobo. No incendio morren tres vellos que gardaban o local polas noites. Os
campesiños acompañan os cadáveres calcinados, portados sobre carros de bois, en
tétrica procesión polo centro da vila, camiño do cemiterio.
Réplica á primeira escena: Julia Manzanal, unha
testemuña, relata en Els nens perduts del
franquisme : “Cuando fueron a detener a Justa Mir, su hijo lloraba y ella
le llamó: Lenin, ven hijo mio. Los policias le dijeron: ¿Que ha dicho usted, el
niño se llama Lenin? Cogieron al niño de las piernas y le estrellaron la cabeza
contra la pared.”
Retruque á
segunda: Seis de outubro de 1936. Vincios, Gondomar. De noite, agrupados de
tres en tres, aparecen guindados seis cadáveres na beira da estrada. Tres deles
irmáns. Nun carro de bois trasladáronos, a diferenza da escena de Bertolucci
sen caixa e amoreados nun só carro, ata o cemiterio. Así o relata Telmo Comesaña,
fillo dun dos asasinados e presidente da Asociación Viguesa pola Memoria:
(...)
As cinco da tarde, no carro de bois de Manuel Alonso Prado foron trasladados,
por orden da Garda Civil, ao cemiterio de Mañufe, Gondomar, aproximadamente
oito km. distante, pasando polo centro da vila de Gondomar - como se dunha
procesión de terror se tratase - onde os enterraron descalzos. Os zapatos foron
a recompensa negociada polo mestre de Mañufe e presidente
da comisión do cemiterio, D. Rogelio de la Granja, como recompensa por abrir
seis fosas individuais na vez dunha fosa común como era o habitual .
Ás veces
paréceme que Bertolucci non era tan panfletario cando menos no que respecta ao
relato testemuñal dos feitos.
Esa mesma
sensación de horror que sentía cada ano que proxectaba o filme de Bertolucci
cando ollaba o rostro demoníaco do fascista interpretado por Donald Sutherland,
ou o rostro apesarado de Gérard Depardeieu conducindo os carros de bois
cargados cos corpos queimados polas rúas da vila toscana, sentina cando
imaxinei a man do mozo Ricardo Figueiro Besada coa faciana esnaquizada por unha
bala que lle entrou polo pescozo e lle desfixo a queixada, batendo no cristal
dunha pequena xanela na que ollou prendido un candil e o terror daquela nena de
8 anos que iniciou unha serie de solidariedades compartidas que lle salvaron a
vida, ou o terror das pancadas que bouraban naquel home grande, case un xigante
que cargaba ao lombo unha vaca, ata que xa na amañecida, e á vista da xente,
lle pegaron un tiro ao señor Francisco “O Carniseiro” en viva lección de
terror, como a que deron en Priegue, aquel día de 1937, cando colleron a
Lolito, un fuxido, e fusilárono diante dunha fonte con lavadoiro, ás 11 da
mañá e anuncio previo. Ou como o terror se prolongou como método de control
político e social durante anos, mesmo ata o último suspiro da ditadura e
chéganos para lembralo aquel día de 1948 no que un falanxista de Lavadores,
casado no Grove, do que Antón dá nome e apelidos, pégalle un tiro na cabeza a
Paco García Moldes, despois de que un cómplice baixase o machete da luz para que
non se iluminase a ignominia.
Hoxe vimos presentar o libro de Antón Mascato, o seu Atila
no Grove, o magnifico libro que o Antón, ou Toni que lle dicimos de vello,
foi tecendo e destecendo ao longo de décadas e deixándoo repousar durante
algúns anos para trousalo, con sosego, e
darlle as voltas precisas para ofrecernos a nós, ás xeracións vindeiras, un
anaco da memoria meca, da traxedia meca, transformándoa en relato histórico.
Nun bo relato, nun magnifico relato, no que sen confundir historia con
literatura, xa Hobsbawm nos advertiu contra este perigo, o Antón conseguiu
afastarse desa escrita torturada polo dato coa que ás veces moitos
historiadores ou historiadoras parecen perseguir o sufrimento de lectoras e
lectores.
Moitas
grazas Antón polo teu traballo. Parabéns polo teu libro. E se tes forzas e
ganas continúa pola senda que xa abriches profundando no período da ditadura de
Primo e no da restauración para ofrecerlles ás xentes do Grove, unha historia
para transmitir dende a beira dos que sufriron a historia.
*Este é o texto a partir dos
que dixen unha palabras na presentación do Atila
no Grove do amigo Antón Mascato en Vilagarcía da Arousa, o 19 de decembro
de 2019; na sala de Pura e Antonio,
no Faiado da Memoria.
Ningún comentario:
Publicar un comentario