martes, xullo 11, 2017

Unha novela de Vigo

Foto: Xoaquín/Libraida
Segundo se van consolidando, as cidades xeran a súa propia literatura. Xa non recorren  á simple descrición do visitante, do xornalista precisado de argumento fútil, ao sisudo historiador ou ao botafumeiro da erudición local, senón que precisan de poetas e narradores que a canten, ou conten, como cidade viva, habitada, fondo da acción pero tamén forma ao condicionar a trama dende a súa propia realidade física, histórica, ambiental, de clase... Vigo hai tempo que é unha cidade consolidada,  hai tempo, tamén, que deixou de ser aquela da que se fuxía os venres, e, hai moito xa que se expandiu non só fóra das murallas senón tamén dos estritos lindes administrativos, e leva tempo incitando autores e autoras.

Para estas novelas viguesas a miña memoria lectora enceta coa, quizais tamén iniciática,  Antón e os iñocentes (1975)de Ferrín; a triloxía de Forcadela en edicións do Cumio; con Fran Alonso; Cardume (2007) de Rexina Vega; Unha historia que non vou contar (2009) de Cid Cabido, por suposto con Domingo Villar e Pedro Feijoo; con Cabalos e lobos (2014) de Fran P. Lorenzo; teño noticias dalgunha recente, supoño que outras ficarán na desmemoria e moitas no descoñecemento. Aínda así, no meu aquel, Fóra do sagrado (2007) é o gran relato vigués aínda que sexa na forma poética, sintética e emotiva de Anxo Angueira.

As cidades, como as persoas, teñen o “seu” acontecemento singular, transcendente, emancipador, o “momento glorioso” no que acadan a madurez que, aínda que non queiran, rexerá o seu futuro. Vigo viviu ese momento nos albores do século XIX, aínda encerrada nas murallas pero rodeada de vida e actividade fóra delas. Ese intre fulgurante é o que enxerta, como habilidade literaria e esforzo documental, Pedro Feijoo en Os fillos do lume (Xerais, 2017). O explosivo instante vigués aconteceu  durante a breve ocupación francesa de 1809, cos seus prolegómenos e as súas consecuencias.

Non estamos ante unha novela histórica, senón ante un relato de aventuras en clave policial que enxerta un segundo relato construído tanto  arredor de personaxes de ficción como na documentada reconstrución histórica dalgúns persoeiros. Polas súas páxinas reméxense Vázquez Varela, Chalot, Cachamuíña, o portugués Almeida, a fermosa Aurora ou o pretensioso Morillo quen despois de apañar glorias inmerecidas na expulsión das tropas imperiais francesas regresou, catorce anos despois, á  fronte delas, os Fillos de San Luís, para prender os liberais e restaurar o absolutismo. Por certo, conta Pedro Feijoo que nas súas preguntas á  veciñanza viguesa en xeral, e á  da Praza da Independencia en particular, esta coida que o que está na cima do alto pedestal agarrado a unha presa de bandeiras é Cachamuíña e non Morillo. Supoño que esta ignorancia popular é a manifestación dunha intuitiva xustiza histórica.

Mais as paxinas de Os fillos do lume acollen outros persoeiros menos coñecidos, como Buenaventura Marcó del Pont, un dos primeiros cataláns instalado en Vigo, a mediados do XVIII. Habilidoso na política, conseguiu de Carlos III permiso para abrir o porto de Vigo a América e licenza de corso para dificultar o comercio británico; non perdeu chica de poder nin con Carlos IV, nin con Godoy ou Fernando VII. Del Pont , alcalde durante un tempo, converteu o Areal nun gran centro estaleiro e comercial. Aínda que o personaxe aparece como tal na novela, o malvado Velasco Espinosa seguro que traballaba para el e aprendera moitas das súas mañas.

É de agradecer o esforzo de documentación e de reflexión histórica por parte do autor que lle fai dicir a un personaxe que sitúa nos acontecementos: “Como diaños iamos saber que o que estabamos a facer era sacar de enriba unhas cadeas para poñer outras peores? O noso pecado foi deixarnos enganar, gañar a liberdade para perdela xusto a continuación. Loitamos como leóns, e como cans encadeámonos para acabar botando nós mesmos a chave no máis fondo da ría...”

Mércores, 5 de xullo de 2017

Ningún comentario:

Publicar un comentario