xoves, novembro 02, 2017

A estrada da República

A Seimeira de Vilagosende. Foto J. Soliño
Andei, hai un tempo, por terras eonaviegas, esculcando dende a Fonsagrada absurdos limites administrativos. Bandeando  unhas horas aquí, outras acolá. Preguntando por onde se lle ocorrería aos  funcionarios da corte especializados debuxar fantasmagóricas liñas divisorias. Os que deseguida acusan de querer erguer fronteiras deben lembrar que para moitos nin estas deberían ser.

Subindo vales, baixando montañas, condición buruega,  guiadas por dúas sabias brañegas que nos achegaron  ás entrañas da terra e das súas xentes. Apampamos coa  máxica Seimeira, desmellorada pola seca esgotadora,  deseñada, en milenios, polo regueiro de Aldomán, a chuvia, o xeo e o
O Penón do Inferno. Foto J. Soliño
vento; admiramos o Penón do Inferno, erguido sobre as nosa insignificantes testas; ollamos a forza xeolóxica dende as minas de Río de Porcos; lembramos retransmisións ciclistas ao paso do alto do Acebo e venceunos a tristura, e a carraxe, ao recordar o Comandante Moreno e os seus doce compañeiros do Batallón Galicia de cando as feras andaban a dúas patas; pasamos do concello máis extenso de Galicia, A Fonsagrada (438,4 Km²) ao menos poboado, Negueira de Muñín (221 hab), onde deixaron  unhas cantas casas  illadas polo encoro de Salime, eran “os do outro lado”, ata que lle fixeron unha ponte; ollamos as desfeitas en Lamas de Moreira e cando non as queriamos ver aloulabamos coa beleza daquela fochanca enxertada en ríos e pontes; pasamos polo Cereixido (Zreixido, dinlle os eonaviegos),  espazo de cinema, e camiñamos ata Allonca... Aquí todo son serras, lombas, vales, valigatos, tesos, cotarelos, chailas e algún que outro chau.

Na procura da fantasmal divisoria chegamos ás Grandas de Salime, co seu museo que lle dá vida, e as terras dos tres Ozcos, oficialmente Oscos. Santalla, Vilanova e Samartín (Santa Eulalia, Villanueva e San Martín, poñen nos papeis). O de Santalla lembroume, aquí á miña beira, a Santa Eulalia, a de Donas, que aínda algúns lle seguen a dicir así, cando o oficial e correcto é Santa Baia de Donas; aínda que os cambios de uso xa estean a impoñer o Donas laico, que rememora o convento de freiras que houbo no seu tempo, esquecendo Santabaia, cando non hai moitos anos así era como lle chamaban as xentes parroquianas; nesta transubstanciación entre santoral e topónimo acordoume o que me dixo unha vez unha muller en Sanxián (O Rosal): “é que aquí, en San Xián, celebrámoslle o San Julián”.

Ao mellor, ou ao peor, o dos lindes ten o seu aquel. Matineino ao ollar as evidentes diferenzas entre un territorio administrativo e outro. A banda asturiana sentíase viva, cunha evidente promoción turística, maior coidado da paisaxe, atención ao patrimonio construído, esforzos museísticos por parte da administración (o loábel esforzo do museo da Fonsagrada é unha iniciativa cidadá)... Da nosa beira administrativa daba todo sensación de desleixo, de agardar polo “finiquito”, de abandono, de perda da esperanza...

Un abandono que vén de lonxe e que non se remediou máis que na aparencia das vías rápidas para xentes con présas para ir dun sitio a outro, non para comunicar lugares. Con esa sensación paseamos un chisco pola inacabada “estrada da República”, un proxecto, parece que  impulsado por Portela Valladares, que pretendía unir San Antolín de Ibias coa Fonsagrada e comunicar a comarca. Portela, deputado pola Fonsagrada durante dúas décadas,  centrista, liberal, reformista, amigo de Basilio Álvarez, republicano leal, presidente temporal da II República, propietario do vigués El Pueblo Gallego  que lle roubaron os sublevados e tantas e tantas cousas máis, deixou unha profunda pegada na memoria da comarca que esmoreceu. E aquela súa estrada, a da República, ficou como unha ilusión incumprida, como a expresión do que puido ser e non foi.

Contábannos que alí, por exemplo en Vilagocende, chegou antes a televisión que a luz eléctrica e que as películas ían rematando segundo se esgotaba a batería que facía funcionar o trebello das imaxes. Había que ila cargar á Fonsagrada pero daquela xa rematara a vaqueirada e ollábase a que poñían con beatífica paciencia.

Xa chega de etnografía. Falemos de futuro, de terras habitadas, de xente nova, de conservar a vida, entre o Eo e o Navia e na terra toda.

Domingo, 29 de outubro de 2017





Ningún comentario:

Publicar un comentario