xoves, marzo 02, 2017

Memoria da inocencia*


Non era doado o mandado: facer un libro sobre os toliños de Xinzo. A tentación, ensarillar unha serie de anécdotas sobre a restra de personaxes virados polo vento do Larouco, polas badaladas de Antioquía, polo croar das rás, ou, explicación xenérica das rarezas ourensás,  polo licor-café.

Mais non estamos ante un principiante, nin ante un afeccionado. Senón ante Antón Riveiro Coello. O escritor de Xinzo  ten demostrado ser un dos grandes narradores contemporáneos e da literatura galega e, ao tempo, quen de manter unha produción constante, profesional, de veterano escritor a pesar da súa xuventude. Así que o encargo de Casares que o autor rememora nas paxinas iniciais da novela non ficou nun relatorio de rarezas senón que se artellou como escintilantes pedriñas preciosas inseridas nun colar traballado por un prateiro de tradición. Riveiro Coello ofrécelle ao seu paisano un éxito póstumo como editor e unha homenaxe estilística na procura da sobriedade, da sensatez, da contención, da aparente sinxeleza, do sorriso irónico e por riba de todo da narración ben construída e comprensíbel.

A Marcelino, “o xograr de Villalón”, tanto lle ten ler o xornal do dereito como do revés. O “Tiroliro” recolle cabichas e Clarita papeis na procura do documento das partillas.  Agustín “O Vicentito” conduce un tráiler que só el ve mentres non para de dar voltas arredor de si. O  “tenente Mateo” é policía secreto en exercicio permanente; don Ramiro, o mestre políglota, alcumado “O Estranxeiro”; Pepe Tejada, anda sempre a preguntar canto mide un quilo; o Pelado de Damil é un franquista elocuente; JB, un toureiro carente de valor pero sobrado de estilo; Rafa Cacá, un anano bombeiro e toureiro; o “Fona” anda atarefado en medir os peidos;  a Enrique “Picamoca” cando o mandan ir á seitura di que non, ”que pica a moca”; O Manequín anda disfrazado todo o ano menos no Entroido que vai espido ... Desta panoplia de “feridos polo vento” destacan dous: o avó Mauro “O morto”, resucitado polo magnesio da cámara fotográfica axuntaba ao seu redor a todos os inocentes, parviños ou toliños da vila e dos arredores dos que levantaba exhaustivo censo e Demetrio, o de corpo lambido, que foxe da vila tan pronto tocan a morto e planta unha árbore cando nace un neno, tras do preceptivo informe do sanatorio.

Mais a novela está construída ao redor de Antón, un mozo adolescente, trasunto do autor, moito máis do que poida un pensar,  que nuns poucos días do verán de 1978 vai descubrir o amor, a morte, o sexo ... Poderiamos pois denominala unha novela de formación? Si, pero demasiado simple. Na miña opinión trátase máis ben dun relato da inocencia ou, mellor, da perda da inocencia dun “teenager” que nos días roubados ao internado descobre o amor: e cando regresa liberado do secuestro salesiano a morte róuballe brutalmente a inocencia. Esa morte, ese desexo incumprido, ese amor roubado deixara un pouso permanente de tristeza, de abatemento, en todo o relato. Mesmo cando de súpeto a vida rescata o adolescente e descóbrelle o sexo. O mundo descuberto ven acompañado de remorsos da traizón: “...dóeme o pracer case na mesma medida en que me atormenta o recordo”  (p. 125) e do sentimento de culpa .

Memoria, culpa, morte e amor, música e literatura sempre presentes na obra de Riveiro Coello construída coa tenacidade e a paciencia do  ourive.


*Publicado en Tempos Novos, febreiro 2017

Ningún comentario:

Publicar un comentario