Non hai moito tempo que, na
compaña do meu tío-avó Nilo, fomos recoller un veciño da aldea que exerce de
profesor nun instituto. O centro escolar aséntase, en parte, sobre un aquelado edificio
da que fora unha das máis relevantes e nomeadas “escolas americanas” da
contorna. A vella construción é o máis visíbel do conxunto educativo, por
atoparse abeirando a estrada. O arquitecto vigués Esténs Romero realizou una obra
determinada polo hixienismo necesario nos centros educativos tal como naquela
altura, foi inaugurado en 1913, comezaba a considerarse.
Mentres agardabamos no amplo
aparcadoiro, meu tío non deixaba de arrandear a testa, mirar de esguello para o
magnifico edificio e mougar palabras para dentro. Non entendía ben o que lle
pasaba, pero como é un pouco “rariño” tampouco lle emprestei moita atención.
O vello edificio perdeu, nos
últimos tempos, o seu “skyline”, a súa
silueta, o seu trazo de identidade.Rodeado dun pequeno xardín tras un valado
enreixado, tiña dúas palmeiras centenarias que, tal cal dous soldados imperiais,
vixiaban a escalinata de acceso ao corpo central de dúas plantas. Ambas aniquilounas
a anterior pandemia, a do bicudo.
A construción complétase con dous corpos laterais de planta baixa que,
xunto ao corpo central, forman un U
arredor dun patio e unha galería aberta. O recercado de portas, fiestras,
engarce dos corpos etc. Realizouse con perpiaño, mentres as paredes de
cachotería están revocadas e pintadas.
Cando vin acercarse o noso
veciño caín na conta do que estaba a amouchar ao meu tío-avó, moi mirado en
asuntos da estética tradicional. Os amplos vans entre portas e ventás estaban pintados,
en parte, nun ton que coido chaman verde pistacho, en parte nun vermello entre
tipo florentino e terracota. O certo é que se vían máis as paredes coloreadas
que a obra en pedra.
Logo, no xantar co noso
veciño, falamos dunha encerellada de asuntos. No medio delas, o meu tío-avó
deixou caer que por mor do seu lixeiro daltonismo non percibía con claridade,
non as cores que ben se vían, senón o matiz dos tons vermellos e verdes
que escintilaban baixo o sol primaveral.
O noso parroquiano, despois de deixar asomar un sorriso, comentounos que viña
de estar o día anterior, por razóns profesionais, co arquitecto Xaime Garrido,
infortunadamente xa finado, que lle botara unha boa filípica por retirar a
pintura branca que dignifica a arquitectura e resaltaba o traballo na pedra dun
edificio que cumpría coidar con dignidade e ata se meteu co claustro de profesores
por consentir tal atentado estético. Pouco durou a colorista experiencia.
Estes recordos atropeláronse
no meu maxín, cando, ao saír da autoestrada, no centro de Vigo, e coller entre
os recunchos nunha especie de xincana de pivotes, para virar cara á Gran Vía,
batéronme os ollos nunha enxurrada de colorinchos metálicos, onde antes lucían os
verdes da natureza e a luminosidade das flores.
Seica baixo aquel estrafalario e rechamante estarivel vai decorrer unha
escaleira metálica para asombro do mundo nunha nova festa dos manequíns tan do
agrado do cosmopaletismo gobernante na cidade.
Abaneando a cabeza ao xeito
do meu tío-avó, seguín camiño e, antes de chegar á sombra dos cabalos de
Oliveira, lembrei unha frase de Manolo Gallego Jorreto.
Hai ben anos convidarámolo a
dar unha charla. Ao día seguinte acompañámolo por algúns dos lugares senlleiros
do Val Miñor, non lembro se por petición del ou decisión nosa. O caso é que
nun alto dende o que se ollaba a
enchente de construcións que na altura estaban a inundar os currunchos valecos,
o gran arquitecto, bambeando a testa ao xeito “niliano”, sentenciou: “Aos
paisanos hai que sacarlles o “estuche” das pinturas”.
Publicado
en Tempos dixital, 13/8/2020
Ningún comentario:
Publicar un comentario