martes, decembro 07, 2021

E fun con Pintor e María a Quián, na Terra do Medio.

 

Con María, Pintor, o seu netiño, e miña irmá na
Solaina de Piloño no verán prepandémico de 2019

    Bufou o macho asomando a cabeza por entre as follas abertas de par en par do portón. Acabado de ferrar, facía brillar estrelas e boureaba ouvidos batendo nas lousas que achanzaban a entrada da casona. Axotado polos “cristinos” arreou polo costento camiño azorrando a esqueira da tortura á que ía atado, de pés e pernas, con bastas cordas, o “carlistón” malferido, colocado boca arriba para que non se desangrase. Aínda que ben vendada con tiras de liño dunha saba vella suxeitas con barazas da mesma tea, a ferida de bala, á altura do fígado, debía ser ben fonda pois a hemorraxia non se coutaba. O trouleo da escada batendo nos croios do camiño non facía máis que abrir a ferida e aumentar a dor que lle queimaba o estómago. Ao pasar por diante da capeliña do San Ramón de Quián, pequerrecha e co enfuscado rebentado nas partes baixas, o “faucioso”, por primeira vez, desexou a morte.

    O pelotón de “cristinos” enfiou cara a Xirón e Cercio entre grandes ouveos do vinculeiro da casa da Pena, que se sumara, había xa ben meses, á facción do Ebanista. Tras a morte do capitán e do paseo do seu cadáver dacabalo da egua pola praza do Campo de Lugo, a facción disolveuse. Os máis espelidos dos mozos fidalgos que se lle sumaran regresaron ás propiedades das casas grandes das que saíran para defender a lei vella e o morgado. Os de Eidián e Borraxeiros facían tempo, agochados por algún caseiro, agardando para volver, con cheiro a gloria, aos seus leitos de pedestal. Pola contra, o da Pena tivera que esconderse nas covas da Pena Maior e sobrevivir apañando o que podía entre as sobreiras, ata que non deu máis e acordou achegarse a Quián. Os caseiros eran boa xente. Agochárono na palleira, pasadas as semanas déronlle leito como a un cristián e rematou tomando cuncas de caldo ao pé da lareira. Mala cousa. Pronto se soubo.

    O conto voou ata as orellas ben abertas do irmán isabelino que gorentaba aproveitar a oportunidade que a atolada fe na “causa” do vinculeiro lle brindaba. Unha mañá presentouse ao capitán do destacamento militar asentado nas Cruces, encargado de vixiar os vales do Ulla, do Deza e do Arnego, e descubriulle o agocho do herdeiro. O capitán viu tintinar outra medalla no peito e  a oportunidade de corrixir o non moi bo suceso, para as súas tropas, da escaramuza do campo da feira da Goleta. Ordenou, ás presas, a partida dun pelotón ao mando dun sarxento para que trouxesen vivo ou morto o da casa grande da Pena. Sorprendérono, paseando pola eira da casa de Quián. O sarxento prefería ferir o “faucioso” que poñer en perigo a un dos seus. Ordenoulle ao tirador que lle zorregase un disparo na perna; a bala saíu alta e furoulle o fígado ata ben fondo. O da Pena púxose a sangrar coma un porco.

    Camiño das Cruces o levaban cando pasaron por Chares Grande. Naquela altura os berros do ferido metían medo. Só pedía que lle desen a volta, que o puxesen boca abaixo para se desangrar, que máis lles daba?, se non ía chegar vivo moi lonxe, que o deixasen morrer de vez, pedíalles.

    A altura da Goleta, alcanzounos o morgado de Camposancos. Chegáralle o recado polos caseiros do Carrio, onde estaba a cobrar uns foros que vencían. Viña coa besta suorenta e babexante. Chimpouse dela e botouse enriba do agonizante, baténdolle cos puños pechos e acusándoo de queimarlle a casa. Os soldados dérono coutado e puideron continuar o camiño. Pouco antes de chegar a Besexos o sangue xa se lle fora.

No campamento das Cruces, onde o enterraron nun cavorco pouco fondo, atoparon no peto da chaqueta do herdeiro da casa da Pena de Carmoega un escrito, asinado, o 25 de agosto 1847, por don Fernando Gómez “O Ebanista”. Nel ordenaba aos seus sufragar a reconstrución da casa grande de Camposancos á que lle puxeran lume uns días antes por coidar que o “señorito” os traizoara. Que non fora así ficou demostrado, polo que o xefe carlista quixo reparar a falta.

A aparente traizón acontecera cando a batalla no campo da feira da Goleta. A mando do Ebanista, dúas ducias de carlistas xuntáranse para argallar ataques breves e ás agachadas ao campamento das Cruces. Quen os planeara fora o de Camposancos.  Alguén ante tanta xente estraña  foille co conto ao sarxento dos “cristinos”. Este, aínda tendo moitos menos homes, non se arredou e na vez de esperar polos reforzos das Cruces, atacou. A lea foi boa. Os “fauciosos” acabaron fuxindo e deberon levar os mortos ou só tiveron un; mentres dos isabelinos ficaron catro cadáveres sobre o campo. O fracaso do plan deitou sospeitas sobre o de Camposancos.

Miña bisavoa contaba que lle contaran que aos “cristinos” enterráranos por  tras a igrexa da parroquia. Ata alí leváronos nun carro de vacas; as cabezas dos defuntos escorregaban por entre os estadullos e tangoneaban ao ritmo pousón das rubias. O tétrico paseo meteu o medo no corpo tanto  a cativos como a  maiores. Os soldados da raíña enterraron o carlistón no medio do monte, pero antes rabenáronlle a cabeza e espetárona nun poste; os corvos primeiro coméronlle os ollos e despois boa parte da cara. Por entre as moas, ausentes polos anos, e os dentes, arrincados polos “cristinos”, zoaba o vento e cando sopraba con forza abaneaba unha queixada contra a outra nun rechío de medo que se gardou na memoria das xentes durante anos.

O de Camposancos, no medio de tanta sospeita, non viu axuda para restaurar a casa pero zafou ante os isabelinos coa representación de xenreira e agardou  pola seguinte chamada da “causa”, que, estaba seguro, sería a definitiva.

Acabo de realizar unha imprudencia que quen se dedica á historia nunca debería cometer. Mesturar memoria oral, sen contrastar, con datos históricos. Non teño constancia nin de cando nin de como aconteceu o relatado. Nin sei que o Ebanista e a súa facción andasen polas terras estremeiras de Lalín, Agolada e a vella Carbia ou Cruces; nin que o da casa grande da Pena, en Carmoega, fose o morto en Quián; nin que houbese tal batalla no campo da feira da Goleta; nin sequera que o “señorito” de Camposancos fose carlista ou traidor a causa. Só sei que o contaba a miña bisavoa Estrela, así se lle chamaba, eu nunca ouvín que lle dixesen “Estrella”, fóra, supoño, que dos papeis, e tamén miña avoa Ramona. Por non saber non sei nin se a miña bisavoa o viu ou llo contaron; máis ben debeu ser isto último pois naceu ao pouco do remate da última carlistada e esta foi acontecemento de escaso relevo entre nós. A min contoumo miña nai e oxalá os meus netos saiban transmitilo nun vídeo duns minutiños, ou debuxen un cómic, ou lle dediquen unha canción ou a introduzan nunha escena dun filme de zombis, en fin, que saiban xuntar tradición e modernidade para que os vellos contos, na vella lingua da nación, perduren.

Pero isto non é traballo de historiador, non é máis que un conto para facerlle un galano, un cariño, a Pintor e María que un día nos levaron a Quián, na Terra do Medio, convocándonos en asemblea, para falar e manducar, a unha manchea de familia afastada pola vida e nos acolleron baixo o seu xeneroso cuberto. E así puiden pasear por territorios míticos da infancia; cruzar a ponte Carmoega, ollar o Arnego curvarse por entre sobreiras e asombrado polos frescos sabugueiros. Aquelas paisaxes da miña retina infantil de balados pétreos, muros  terreos, peches de arames abertos por cancelas de caravillas ferreiras delimitando chousas e zarras, lameiros e estivadas labradas a golpes de legóns e riles, como no primeiro neolítico, salpicadas de fumegantes borreas, son agora extensas pradarías sen lindes, abertas a golpe de litros de gasóleo, iluminadas por negros envoltorios plásticos. Aqueles cumes inzados de toxos, xestas, uces e carqueixas, hoxe preñados de piñeiros e eucaliptos, e no último, que non derradeiro, andazo, revoltados por pistas pola que se empoleiran monstruosas tarabelas que privatizan a paisaxe e se apoderan do vento. Paisaxes de neno que mudaron, se transformaron pola desapiadada acción do capital que ameza agora o val de Carmoega cunha restra de torres para levar a electricidade a megaurbes consumidoras.

Non é nostalxia de Arcadia feliz, nin de rilkiana patria infantil, senón afirmación de resistencia ante a deserción e de alento esperanzado, de confianza futura, en que a razón humana rematará por imporse á cobiza depredadora.

Pintor e María, sempre nos quedará Quián.

Entre O Carballiño e Gondomar, xuño de 2021. Andazo fóra.

Publicado en 75 apertas de buxo irmandadas para Pintor. Edicións Fervenza 2021

Ningún comentario:

Publicar un comentario