sábado, outubro 28, 2017

Disposición, situación, sistema

Círculo límite IV de M.C. Escher. Reproducido en Zimbardo, El efecto Lucifer

   Pregúntase Zimbardo (El efecto Lucifer. El porqué de la maldad, Taurus, 2011) que cando nos enfrontamos a un suceso inesperado, a una anomalía, a un comportamento raro, contrario de basto, a un acontecemento sorprendente, que facemos para comprendelo?

O xeito tradicional consiste en identificar as calidades persoais (trazos de personalidade, de carácter, conxénitos e outras predisposicións) de quen realiza a acción (por exemplo os incendiarios, Puigdemont ou Rajoy).

É esta a actitude propia das culturas individualistas, como a nosa. Nela procúrase explicar o heroísmo ou a covardía, a lealdade ou a traizón, a sinceridade ou a mentira, o egoísmo ou a xenerosidade, o trastorno asasino ou o instante heroico, en trazos localizados no interior das persoas, na disposición das mesmas. Así que, ante unha conduta violenta procuramos os riscos da personalidade sádica; ante un comportamento xeneroso indagamos na predisposición ao altruísmo.

Nestas culturas as institucións xurídicas, médicas, relixiosas, políticas presupoñen que o delincuencia, a enfermidade, o pecador ou a actitude opositora atópanse no interior de persoas concretas. O que procede pois é preguntar: quen é o responsábel, quén causou o mal, de quen é a culpa, de quen o mérito, quen prende lume, quen divide os cataláns, quen defende España

Zimbardo aposta, dende a psicoloxía social, por evitar esta concepción “disposicional” e opta por interrogarse doutro xeito; por exemplo: que condicións poden contribuír a que no monte prendan lume, que circunstancias poden xerar que unha parte, cando menos significativa da cidadanía catalá, como mínimo máis de dous millóns, desafíen, din algúns, o estado, como se ve unha situación por parte dos que están metidos nela, que empurra a unha maioría de españois a considerar que Cataluña lles pertence, que condiciona a Rajoy a tomar, durante anos, decisións que levan á confrontación cunha parte da cidadanía catalá Era unha “disposición” persoal ao heroísmo a dos 300 espartanos que se sacrificaron nas Termópilas ou as súas heroicas mortes foron o resultado dunha “situación” na que se enguedellaban circunstancias, decisións, aspectos... É o conxénito e irracional nacionalismo o que empurra a maioría parlamentaria catalá a resistir numantinamente (lembren o mito do heroísmo español) ante as ameazas do estado, único e lexítimo executor da violencia, segundo nos recorda M. Weber, ante as presións internacionais e as perversións dos mercadores? Ten Rajoy un natural demócrata que o converte nun paladín da legalidade fronte a delincuentes ou a súas decisión son o resultado de complexos cálculos políticos, electorais e grupais?

Dende ese enfoque “situacional” pregúntase o psicólogo social norteamericano por, en que medida, os actos dunha persoa se deben a factores externos, a variábeis da situación, a procesos propios dun ambiente , dun momento dado...

Deste xeito chegamos ás “mazás podres”. Ben se sabe, son as mazás podres as que estragan as outras que están no cesto. O que cómpre pois é retirar as podres, afastalas das sas para que a podremia non se estenda. Desarrimando a Puigdemont, e unhas cantas persoas máis, evitarase o podrecemento  de Cataluña; salvaranse as outras mazás do cesto.

Mais Zimbardo inquírese polo cesto. Que pasa co cesto? Non é posíbel que a podremia proceda do cesto? Que sexa que a podremia estea no cesto e non nas mazás?. E, quen fixo o cesto? Chegamos ao sistema, á análise sistémica, aos que teñen o poder de crear o cesto.

Di Zimbardo: “Los creadores del cesto son la “élite del poder” que con frecuencia actúa entre bastidores: son los que organizan en gran medida las condiciones de nuestra vida y nos obligan a dedicar nuestro tiempo a los marcos institucionales que construyen”.


Martes, 24 de outubro de 2017

Ningún comentario:

Publicar un comentario